AMD Trinity för stationära datorer i augusti

Permalänk
Melding Plague

AMD Trinity för stationära datorer i augusti

I mitten av maj släpper AMD nya processorer i A-serien med Piledriver-kärnor, efterträdaren till Bulldozer. Modeller för stationära datorer dröjer dock till augusti.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Längtar!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk
Inaktiv

Men åhhh jag som trodde dom skulle komma snart, inte tre månader efter lanseringen till bärbara...

Permalänk
Medlem

hade de haft samma socket som llano hade jag uppgraderat direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur dessa presterar. De har en hel del att ta igen för att bli intressanta..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så har AMD lärt sig efter Bulldozer.

Permalänk
Medlem

Spännande!

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande livrädd att köpa AMD baserad laptop, de släpper ju drivrutinsstödet efter bara några år och då blir man nästan tvingad att köra windows. Jag har redan gjort det misstaget och kommer inte göra om det, Nvidia är fortfarande det som gäller om man vill ha en windowsfri bärbar.

Svårt att se hur det här skulle bli annorlunda :/

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Jag som behöver uppgradera HTPCn och väntade till den 15:e maj. AMD är åter en besvikelse. Aja, är väl bara att sitta lungt och vänta..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Förhoppningsvis så har AMD lärt sig efter Bulldozer.

http://failblog.files.wordpress.com/2009/01/fail-owned-dozer-...

Haha stackarn

Hoppas för AMDs skull att de lyckas denna gången. Men varför dröjer det med lanseringen av desktop APU?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Haha stackarn

Hoppas för AMDs skull att de lyckas denna gången. Men varför dröjer det med lanseringen av desktop APU?

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre lite senare och inte misslyckas än att släppa något halv färdigt med barnsjukdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Haha stackarn

Hoppas för AMDs skull att de lyckas denna gången. Men varför dröjer det med lanseringen av desktop APU?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl som vanligt att de vill satsa allt där de kommer sälja mest, vilket i dagsläget är bärbara datorer, eftersom det är vanligare med inbyggt grafikkort än separat där.

De som kör HTPC eller enklare speldatorer är inte lika många, så de får vänta. Själv har jag aldrig ägt en bärbar, men kollar jag på mina bekanta som inte är lika kunniga på datorer dvs "den stora massan" så är det definitivt en majoritet som bara har en bärbar eller två hemma.

Skrivet av olafett:

Jag är fortfarande livrädd att köpa AMD baserad laptop, de släpper ju drivrutinsstödet efter bara några år och då blir man nästan tvingad att köra windows. Jag har redan gjort det misstaget och kommer inte göra om det, Nvidia är fortfarande det som gäller om man vill ha en windowsfri bärbar.

Svårt att se hur det här skulle bli annorlunda :/

Efter "bara några år" så brukar batteriet vara slut i bärbara eller så har de blivit för sega, så det är dags att byta ut dem X)

Nej, men vad jag förstår så är AMDs grafikdrivers open-source även på 3D-biten numera, medan NVidias fortfarande inte är det, vilket har lett till att AMD iaf har fått bättre drivrutinsstöd än de hade för ett par år sedan då NVidia var det självklara valet om man ville ha bra prestanda i spel genom Wine t.ex. eller har det ändrats? Var så länge sedan jag körde Linux eller liknande OS (förutom min Pegasos, men där stöds bara Radeon 9000pro som bäst har jag för mig, hehe) någon längre period, har bara läst och hört av andra.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kommer dessa vara FM1? Kanske står i artikeln men jag är ledig, nyvaken och morgonblind isf kanske jag uppgraderar min casual gaming-htpc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Haha stackarn

Hoppas för AMDs skull att de lyckas denna gången. Men varför dröjer det med lanseringen av desktop APU?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är där pengarna finns, desktops är inte lika kokurrensutsatta längre då efterfrågan inte alls är lika stor.

För OEM tillverkarna är inte prestandan det viktigaste utan jämn tillgång.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Kommer dessa vara FM1? Kanske står i artikeln men jag är ledig, nyvaken och morgonblind isf kanske jag uppgraderar min casual gaming-htpc

Skickades från m.sweclockers.com

De ska väl vara FM2 på desktopsidan, om inget ändrats på sistone.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast

Hoppas det kan konkurrera något med Intel så att det blir priskrig

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Förhoppningsvis så har AMD lärt sig efter Bulldozer.

http://failblog.files.wordpress.com/2009/01/fail-owned-dozer-...

Ja. Hoppas Intel lärt sig av misstagen med Fail Bridge också deras senaste release.

Skrivet av Explorer45:

Jag som behöver uppgradera HTPCn och väntade till den 15:e maj. AMD är åter en besvikelse. Aja, är väl bara att sitta lungt och vänta..

Åter en besvikelse? De har sagt hela tiden att de stationära kommer efter de bärbara.

Skrivet av bazookan:

Haha stackarn

Hoppas för AMDs skull att de lyckas denna gången. Men varför dröjer det med lanseringen av desktop APU?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas också att de lyckas ordentligt nu. Trinity i bärbara kommer bli riktigt intressant. De prioriterar kanske att få upp volymerna först på de bärbara APU:erna?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast

Fan då jag som hade hoppats på god tillgång tidigt i juni!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Inte så konstigt egentligen. Har svårt att tro att globalfoundries klarar att leverera så många processorer som skulle krävas om allt började säljas samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Jag är fortfarande livrädd att köpa AMD baserad laptop, de släpper ju drivrutinsstödet efter bara några år och då blir man nästan tvingad att köra windows. Jag har redan gjort det misstaget och kommer inte göra om det, Nvidia är fortfarande det som gäller om man vill ha en windowsfri bärbar.

Svårt att se hur det här skulle bli annorlunda :/

Utveckla gärna för det där gav inte mycket mening. Varför kan du köra Windows med gamla drivrutiner men inte Linux?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

Rackarns.. passade en riktigt billig Liano på tradera i morse eftersom Trinity var så nära, jaja, kommer fler chanser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Utveckla gärna för det där gav inte mycket mening. Varför kan du köra Windows med gamla drivrutiner men inte Linux?

Såvitt jag förstår så uppdateras linuxkärnan ibland, och då måste drivrutinerna skrivas om för att det skall fungera över huvud taget

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Jag är fortfarande livrädd att köpa AMD baserad laptop, de släpper ju drivrutinsstödet efter bara några år och då blir man nästan tvingad att köra windows. Jag har redan gjort det misstaget och kommer inte göra om det, Nvidia är fortfarande det som gäller om man vill ha en windowsfri bärbar.

Svårt att se hur det här skulle bli annorlunda :/

Detta är ett bekymmer. Min önskan hade varit att AMD gjorde ett lite annorlunda drag och gjorde sina drivare öppna och t.ex. utvecklade dessa ihop med communityn. De hade över en natt kunnat få monopol på hela målgruppen som gärna undviker windows. För mig hade det varit klockrent. Att kunna stötta "underdogen" samtidigt som man kan köra allt fritt, välfungerande och open source.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av misiler:

Såvitt jag förstår så uppdateras linuxkärnan ibland, och då måste drivrutinerna skrivas om för att det skall fungera över huvud taget

Viste inte att Linux var så jävla kast.
Men jag tvivlar på att det du hört stämmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Längre tid än väntat, den underpresterar eller drar gigantiska mängder ström.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Trist för oss men bra av AMD. De satsar på laptops först som är en mycket större marknad än vanliga stationära datorer. Som tidigare skrivits så har säkert GF svårt att leverera många processorer därav 3 mån innan stationära cpun släpps. Det är ändå inte många som uppgraderar sin dator jun-jul, då gör man annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja. Hoppas Intel lärt sig av misstagen med Fail Bridge också deras senaste release.

http://failblog.files.wordpress.com/2008/01/failbridge.jpg

Det är faktiskt meningen att det ska vara en ytterst liten skillnad på dem. Det är Haswell som man ska rikta in sig på om man vill ha väre än Sandy Bridge. Ivy Bridge är bara en krympning av nuvarande Sandy Bridge.

Permalänk

Hoppas en Trinity laptop kan vara en okej budget spel laptop (:

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Det är faktiskt meningen att det ska vara en ytterst liten skillnad på dem. Det är Haswell som man ska rikta in sig på om man vill ha väre än Sandy Bridge. Ivy Bridge är bara en krympning av nuvarande Sandy Bridge.

Likadant som det var meningen att de lagt till en sämre kylning till processorn? Vilket leder till rejält höga temperaturer vid överklockning.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

Grafikvalet i APU'n verkar ju sannerligen intressant.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.