Grafikkortstillverkare flaggar för fortsatt brist på grafikprocessorer

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortstillverkare flaggar för fortsatt brist på grafikprocessorer

Trots rapporter om motsatsen ser grafikkortstillverkarna dystert på framtiden och flaggar för fortsatt brist på grafikprocessorer, särskilt när det gäller Kepler.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

det var ju synd!

Permalänk
Medlem

tur att man redan har sitt GTX 680 då.. undrar hur dom kommer lyckas skeppa ut alla nya modeller som GTX 690/7990 med denna bristen?

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte 2st 680 på release dagen då

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Som student har man ju knappt råd med 7970 eller 680

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Bådar inte gott för prisutvecklingen det här...

Permalänk
Medlem

"vilket dessutom riskerar att påverka den viktiga skolstarten, då studenter uppgraderar inför den stundande höstterminen."

Detta är väl endå helt galet...

Inte köper studenter nya speldatorer med svindyra grafikkort för att skolan startar, snarare kanske de köper en ny ultrabook eller netbook isåfall.

Om studenter köper nytt är det nog snarare för att de just cashat in en månadslön från sitt sommarjobb

Vad som också händer är att alla som känner behov köper nytt för att hösten och vintern är påväg med mer tid inomhus framför skärmen.

Permalänk
Medlem

*vulgär svordom här*

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Tur jag han få ett 680 Phantom från Gainward då

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

Detta var droppen, nu orkar jag inte vänta på 680 längre. Det kommer inte gå att få tal i ett GTX 680 med en DC2-kylare innan hösten/vintern för fan...

Det får bli det röda laget som får mina pengar istället.

Permalänk
Medlem

BITTERT!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Ameeeeeen vaffan! Skulle ju ha min låda till när d3 släpps, vad gör man nu? :(:(

Visa signatur

i5 2500k, P8z77-v, G.S RJ 2*4GB 2133mhz, PX-128M3P, Gtx680 Zotac Amp!

5198.79Hz (i5/2500k) på LUFT

Permalänk

Satans! Att bristen skulle hålla till skolstarten. Man måste ju köpa ett sprojlans nytt 680 innan terminen börjar, så att man kan skriva på Word, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RockoW:

Bådar inte gott för prisutvecklingen det här...

Tyvärr.... priserna nu är inte speciellt lockande och verkar inte sänkas. Jag som tänkte inhandla ett "prisvärt" kort snarast

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen roll om Nvidia har snabbare/bättre GPUer om man inte kan köpa dem någonstans. Denna nyhet måste få AMD att göra backflips av lycka då de kommer ha fritt spelrum med 7850/70 om nVidia inte kan få ut volymer i det mest lukrativa segmentet. Tills AMDs reserver torkar ut dvs...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj världen går under om man får vänta några månader på ett nytt grafikkort!

Permalänk
Medlem

Jag som frenetiskt uppdaterar min Inet-kundkorg i väntan på att se NÅGOT 680 i lager..

Dagens I-lands problem²

Permalänk

Ska skaffa ett 680/670 men kommer slänga på ett vattenblock så jag kan ta vilken referensmodell som helst, och så stor borde inte bristen bli att de blir svåra att få tag på. Dock surt för de som väntar på kort med förinstallerade eftermarknadskylare.

EDIT: Hmm efter närmare titt på prisjakt ser det ut som det är jäkligt få kort i lager även av referensmodellen.. :/ Man kanske borde boka ett kort redan nu.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Skrivet av replay2:

Ameeeeeen vaffan! Skulle ju ha min låda till när d3 släpps, vad gör man nu? :(:(

Satsa på ett 7970, det ska nog jag göra åtminstone.

Skrivet av matte70:

Oj världen går under om man får vänta några månader på ett nytt grafikkort!

Nej, världen går inte under. Men det är jävligt drygt att vänta så här länge som vissa har gjort – mig själv inkluderad, speciellt när man har suttit med falska förhoppningar om att trenden skulle vända nu i slutet av månaden och att GTX 680-kort skulle börja komma ut i affärer i rimliga kvantiteter.

Rätta till stavning.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollebop:

Jag som frenetiskt uppdaterar min Inet-kundkorg i väntan på att se NÅGOT 680 i lager..

Dagens I-lands problem²

Det är nog så många beställningar på lager att de aldrig hinner uppdatera, alla kort som kommer åker ut direkt, bästa du kan göra är att lägga en beställning på alla kort (En beställning per kort) och ta som faktura/postförskott, avbeställ resten när ett har skickats.

Permalänk
Skrivet av matte70:

Oj världen går under om man får vänta några månader på ett nytt grafikkort!

Jag och många med mig sitter på ny x77-burk och väntar på sitt 680. Världen går inte under men det är sådär roligt att spela på inbyggda grafiken ...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men för i helvete... Gick och hoppades att GTX670 skulle bli en trevlig lansering med många tillgängliga kort (som inte är ref kylare) men det låter ju inte lovande. Tillgängligheten på icke ref GTX680 är också skrot, eller så kostar dom 5000+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

"vilket dessutom riskerar att påverka den viktiga skolstarten, då studenter uppgraderar inför den stundande höstterminen."

Detta är väl endå helt galet...

Inte köper studenter nya speldatorer med svindyra grafikkort för att skolan startar, snarare kanske de köper en ny ultrabook eller netbook isåfall.

Om studenter köper nytt är det nog snarare för att de just cashat in en månadslön från sitt sommarjobb

Vad som också händer är att alla som känner behov köper nytt för att hösten och vintern är påväg med mer tid inomhus framför skärmen.

De billigare korten (som 7750 för ~900-1000:-) påverkas också, och Nvidia är ju också på väg att släppa deras billigare modeller nu.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Jag och många med mig sitter på ny x77-burk och väntar på sitt 680. Världen går inte under men det är sådär roligt att spela på inbyggda grafiken ...

Skickades från m.sweclockers.com

går ju alltid och köpa nått begagnat sålänge om man inte klarar sig eller använda något gammalt grafikkort som en kompis / en själv har liggandes

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Men för i helvete... Gick och hoppades att GTX670 skulle bli en trevlig lansering med många tillgängliga kort (som inte är ref kylare) men det låter ju inte lovande. Tillgängligheten på icke ref GTX680 är också skrot, eller så kostar dom 5000+.

Det *kan* bli så, beroende på yields på GTX 680. Det är ju GK104 i båda, så alla 680 där inte alla CUDA kärnor funkar (men tillräckligt många för att fylla 670 speccen) borde alltså kunna säljas som 670.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av Uvania:

går ju alltid och köpa nått begagnat sålänge om man inte klarar sig eller använda något gammalt grafikkort som en kompis / en själv har liggandes

Naturligtvis men har man inte fickorna fulla av pengar så blir det värre. Man får ju knappast tillbaka dem vid försäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Naturligtvis men har man inte fickorna fulla av pengar så blir det värre. Man får ju knappast tillbaka dem vid försäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, köper du begagnat och sen säljer begagnat utan att vänta allt för länge så borde du få tillbaka pengarna, det går inte ner SÅ snabbt. Köper du ett nytt i butik att ha så länge funkar såklart inte om du inte vill förlora pengar, men det var ju inte det han sa.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Inaktiv

Och här sitter jag och funderar på att göra mig av med mitt MSI GTX 680 pga strömkontakterna ligger "på" varandra, och hindrar mig att skaffa Arctic Cooling Xtreme III.

Undrar om 79xx mognat med sina drivrutiner...

Edit: ett par vänner har problem med "flickerings" både i spel och på skrivbordet i normal användning, alla har 7950 eller 7970. Normalt?

Permalänk
Medlem

"..då studenter uppgraderar inför den stundande höstterminen."

Tror nog studenterna klarar studera lika bra/dåligt utan kepler i sina riggar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

"..då studenter uppgraderar inför den stundande höstterminen."

Tror nog studenterna klarar sida lika bra/dåligt utan kepler i sida riggar...

skolstarten ska inte underskattas, många datorer och datorkomponenter säljs just då. och helt ärligt är nog studenter en ganska stor kundgrupp inom den här produktgruppen, du får tänka på att även gymnasieelever räknas som studenter...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII