Logitech släpper kameraövervakning för hemmet via Homeplug

Permalänk
Melding Plague

Logitech släpper kameraövervakning för hemmet via Homeplug

Tillbehörsjätten Logitech satsar på övervakning i hemmet med en ny serie kameror som kommunicerar via elnätet, vilket minimerar behovet av kabeldragning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

tror aldrig jag kommer sätta in kameror i mitt hem

Permalänk
Medlem

Lite väl saftigt pris.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Nån som tänker filma granntjejen i duschen??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om jag känner mig så säker med Logitech som väktare i mitt hus. Känns som att dom försöker sakta men säkert ta sig in på allt fler områden, lite som Google

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

jag har gärna övervakningskameror i mitt hem, speciellt då vi har hund o katter som e hemma på dagarna o kan va bra o se hur de mår.

men denna prislapp för dessa minimala funktioner? FET GLÖM, vi är i en ekonomisk kris, inte i ekonomisk kris, så skärpning på priserna nu logitech, ja köper hellre en riktigt DV kamera för de priset o hookar upp till datorn.

annars funkar min Microsoft lifecam asbra, skapat ett till skype konto som är inställt på att automatiskt svara när jag ringer. funkar skit bra, o lifecam har jätte bra ljus återgivning vid dåligt ljus.

och denna lösning kostade mig? 700 pix för kameran. så 3000 för logitechs skräp går ju inte.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Känns som lite väl dyr... då är det ju nästan billigare att skaffa ett riktigt larm och då även kunna få ner premien på hemförsäkringen om man lägger till för brand.´..

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Hmmm förväntade mig inte alls att logitech skulle utveckla något sånt här.

Kanske inte är något för alla detta men kan va en bra grej om man bor i ett stort hus och sedan koppla in detta i datorn.

Permalänk
Medlem

Sen när är detta en nyhet. Ingen nylanserad produkt....

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

Tror dessa lanserades 2010?

kanske inte just dom här två modellerna. men deras föregångare 700i och 750i ska ha gjort det.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att vi hade logitechs övervakningskamera med homeplug (eller om det var PoE, behövdes bara en sladd iaf) runt 2006-2008 nån gång. Det var ju inte exakt den här modellen dock

Förresten, visste ni att volvo har lanserat en V70 med låsningsfria bromsar?!

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Kändes väldigt dyrt, om jag nu skulle vilja ha kameraövervakning i mitt hem så hade jag nog skaffat "riktiga" grejer istället.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Bra tanke med hela grejen men lite för dyr för de flesta tror jag.

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Vill minnas att vi hade logitechs övervakningskamera med homeplug (eller om det var PoE, behövdes bara en sladd iaf) runt 2006-2008 nån gång. Det var ju inte exakt den här modellen dock

Förresten, visste ni att volvo har lanserat en V70 med låsningsfria bromsar?!

Juste! ABS eller något sånt wierd hette det

Permalänk
Avstängd

Vad är det för paranoid värld vi lever i när vi ska börja övervaka allt med kameror, vi (dvs hela västvärlden) gnällde på Sovjet när de höll på med total kameraövervakning, men nu tar vi samma steg själva...for what?! Sen är det inte bara att slänga upp en kamera hur som helst bara för att man är paranoid, det finns lagar om detta oxå, så gör någon något som du vill bevisa för den så måste du ha spelat in det, då kan motparten anmäla dig för att du spelat in denne utan dennes medgivande, då åker du själv dig VÄRRE äv vad den du ville åt gör

Här finns att läsa mer: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgift...

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Vad är det för paranoid värld vi lever i när vi ska börja övervaka allt med kameror, vi (dvs hela västvärlden) gnällde på Sovjet när de höll på med total kameraövervakning, men nu tar vi samma steg själva...for what?! Sen är det inte bara att slänga upp en kamera hur som helst bara för att man är paranoid, det finns lagar om detta oxå, så gör någon något som du vill bevisa för den så måste du ha spelat in det, då kan motparten anmäla dig för att du spelat in denne utan dennes medgivande, då åker du själv dig VÄRRE äv vad den du ville åt gör

Här finns att läsa mer: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgift...

Men nu är ju inte hemmet en allmän plats, inte mitt hem iaf

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Vad är det för paranoid värld vi lever i när vi ska börja övervaka allt med kameror, vi (dvs hela västvärlden) gnällde på Sovjet när de höll på med total kameraövervakning, men nu tar vi samma steg själva...for what?! Sen är det inte bara att slänga upp en kamera hur som helst bara för att man är paranoid, det finns lagar om detta oxå, så gör någon något som du vill bevisa för den så måste du ha spelat in det, då kan motparten anmäla dig för att du spelat in denne utan dennes medgivande, då åker du själv dig VÄRRE äv vad den du ville åt gör

Här finns att läsa mer: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgift...

nu är ju inte hemmet en allmänplats, och där jag bor i hbg försegår där rätt skumma saker ibland. Så jag kan helt klart tänka mig att övervaka min trädgård.

Permalänk
Medlem

Jag lär fortfarande skaffa kameraövervakning till garaget innan jag börjar förvara för mycket dyra verktyg där (separat byggnad, kan inte se den från övervåningen)..
Men det var saftigt pris !

Visa signatur
Permalänk

Sista man vill veta när man är utomlands på semester är att någon bryter sig in i huset, har man en bra granne så är inte semestern förstörd.. Så denna är onödig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Men nu är ju inte hemmet en allmän plats, inte mitt hem iaf

Skrivet av matlo:

nu är ju inte hemmet en allmänplats, och där jag bor i hbg försegår där rätt skumma saker ibland. Så jag kan helt klart tänka mig att övervaka min trädgård.

"så gör någon något som du vill bevisa för den så måste du ha spelat in det, då kan motparten anmäla dig för att du spelat in denne utan dennes medgivande, då åker du själv dig VÄRRE äv vad den du ville åt gör" gäller dock fortfarande, du FÅR inte filma folk hur du vill utan deras medgivande och absolut inte spela in dem för att använda emot dem som bevis, det finns 2 olika typer av kameraövervakning, den ena som bara övervakar och den andra som även spelar in, för att få spela in så krävs det tillstånd och det får man inte hur som helst, är inget de bara delar ut

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

"så gör någon något som du vill bevisa för den så måste du ha spelat in det, då kan motparten anmäla dig för att du spelat in denne utan dennes medgivande, då åker du själv dig VÄRRE äv vad den du ville åt gör" gäller dock fortfarande, du FÅR inte filma folk hur du vill utan deras medgivande och absolut inte spela in dem för att använda emot dem som bevis, det finns 2 olika typer av kameraövervakning, den ena som bara övervakar och den andra som även spelar in, för att få spela in så krävs det tillstånd och det får man inte hur som helst, är inget de bara delar ut

I hemmet måste du informera de som legitimt befinner sig där. Om någon brytit sig in har du inget att oroa dig för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xtrex:

I hemmet måste du informera de som legitimt befinner sig där. Om någon brytit sig in har du inget att oroa dig för.

Min första fråga (som egentligen är den enda fråga jag har) kvarstår:

"Vad är det för paranoid värld vi lever i när vi ska börja övervaka allt med kameror, vi (dvs hela västvärlden) gnällde på Sovjet när de höll på med total kameraövervakning, men nu tar vi samma steg själva..."

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Min första fråga (som egentligen är den enda fråga jag har) kvarstår:

"Vad är det för paranoid värld vi lever i när vi ska börja övervaka allt med kameror, vi (dvs hela västvärlden) gnällde på Sovjet när de höll på med total kameraövervakning, men nu tar vi samma steg själva..."

Är man paranoid för att man låser ytterdörren med?

Jag ser kameraövervakning som en mycket bra grej, det är väldigt avskräckande för brottslingar och om man trots allt skulle få inbrott så ökar ju chanserna ganska rejält att man ska få tillbaka sina prylar. Jag är rädd om mina prylar, så kameraövervakning passar mig iaf.

Kameraövervakning är inte lika kränkande som att råka ut för ett inbrott kan jag då säga.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Är man paranoid för att man låser ytterdörren med?

Jag ser kameraövervakning som en mycket bra grej, det är väldigt avskräckande för brottslingar och om man trots allt skulle få inbrott så ökar ju chanserna ganska rejält att man ska få tillbaka sina prylar. Jag är rädd om mina prylar, så kameraövervakning passar mig iaf.

Kameraövervakning är inte lika kränkande som att råka ut för ett inbrott kan jag då säga.

1. De avskräcker ingen, kanske några småungar, men de som verkligen vill in går in
2. Chansen att få tillbaka prylarna ökar inte då de säljs relativt fort
3. Kameraövervakning vs låsa dörren är inte riktigt samma sak, vi behöver inget övervakningssamhälle, storebror ser dig är en kass uppbyggnad av ett samhälle

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

1. De avskräcker ingen, kanske några småungar, men de som verkligen vill in går in
2. Chansen att få tillbaka prylarna ökar inte då de säljs relativt fort
3. Kameraövervakning vs låsa dörren är inte riktigt samma sak, vi behöver inget övervakningssamhälle, storebror ser dig är en kass uppbyggnad av ett samhälle

Jag tror du har fel där, det avskräcker nog väldigt många. Det är vad jag tror iaf.

Chansen att få tag i den som gjort det ökar, och därmed även chansen att få tillbaka grejerna.

Sen när är mitt hem en plats där allmänheten vistas, där dom kan bli övervakade?
Att övervaka ett samhälle är ju en helt annan grej än att övervaka sitt hem. Men du får gärna förklara varför övervakning skulle skada någon, som inte begår brott.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Jag har en Ovtjarka i mitt hem, litar bra mycket mer på henne än någon kameraövervakning.
Kameraövervakning, väktare etc kan inte mycket mer än att anmäla tillbud, en bra vakthund förhindrar tillbud.
Skaffa en ordentlig hund istället, du slipper inbrott och får en vän för livet.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartdroid:

Jag har en Ovtjarka i mitt hem, litar bra mycket mer på henne än någon kameraövervakning.
Kameraövervakning, väktare etc kan inte mycket mer än att anmäla tillbud, en bra vakthund förhindrar tillbud.
Skaffa en ordentlig hund istället, du slipper inbrott och får en vän för livet.

En Grand Danois har jag redan, men hon kan inte vara hemma hela tiden
Kameran kan man ju lämna hemma om man åker bort en längre tid.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Ingen dum ide, det kanske bli ett köp. Men det som jag är tveksam till är vad som krävs för att den ska fungera via elkabel. Att man använder samma fas är väl självklart, men hur långa kan kablarna vara? Jag skulle vilja övervaka ett garage 100meter bort.. (vilket jag knappast tror fungerar)
Så det vanliga larmet får nog vara kvar...

Skrivet av Absurd:

1. De avskräcker ingen, kanske några småungar, men de som verkligen vill in går in
2. Chansen att få tillbaka prylarna ökar inte då de säljs relativt fort

1: Det är just småtjuvar som de flesta behöver vara rädd för, större tjuvar anstränger sig knappast för att sno det lilla som man har. Och även om de större skulle göra det, så varför inte välja att sno från någon med sämre skydd?
2: Det beror helt på vad det är för prylar, i vilket fall så kan kamera ge information om gärningsmännen.

Skrivet av svartdroid:

Jag har en Ovtjarka i mitt hem, litar bra mycket mer på henne än någon kameraövervakning.
Kameraövervakning, väktare etc kan inte mycket mer än att anmäla tillbud, en bra vakthund förhindrar tillbud.
Skaffa en ordentlig hund istället, du slipper inbrott och får en vän för livet.

Hund är bra, dock kan man ej ha hundar överallt där man skulle behöva ha dem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svartdroid:

Jag har en Ovtjarka i mitt hem, litar bra mycket mer på henne än någon kameraövervakning.
Kameraövervakning, väktare etc kan inte mycket mer än att anmäla tillbud, en bra vakthund förhindrar tillbud.
Skaffa en ordentlig hund istället, du slipper inbrott och får en vän för livet.

Hmm är inte hundar ganska lätta att "göra sig av med"? Lite kloroform eller en saftig stek? kameraövervakning kan nog vara bättre hmm kanske sätta Kinect att övervaka och om nån människoliknande varelse smyger runt i huset kommer ett 120db alarm på hehe

Förstår inte varför folk är rädda för kameror? Om man sätter en vid dörren och några vid fönstren och en mitt i huset och bara har på dem när man är borta så är det väl helt ok? Själv skiter ja i såna där strunt lagar om att du blaha blaha måste ha tillstånd från den andra parten...om nån fan stiger in i MITT HUS, på natten o inbjuden så ska han nog fan få bli filmad

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

"så gör någon något som du vill bevisa för den så måste du ha spelat in det, då kan motparten anmäla dig för att du spelat in denne utan dennes medgivande, då åker du själv dig VÄRRE äv vad den du ville åt gör" gäller dock fortfarande, du FÅR inte filma folk hur du vill utan deras medgivande och absolut inte spela in dem för att använda emot dem som bevis, det finns 2 olika typer av kameraövervakning, den ena som bara övervakar och den andra som även spelar in, för att få spela in så krävs det tillstånd och det får man inte hur som helst, är inget de bara delar ut

Det där stämmer inte.

ALLT får användas som bevis i Sverige oavsett hur man kommit över det.
Principen kallas "fri bevisprövning".

Så länge man inte filmar på allmän plats behövs inga tillstånd. Dock så kräver reglerna att man har en dekal på dörren (eller annat lämpligt ställe) där man upplyser om att man har kameraövervakning. Detta gäller oavsett om man spelar in eller inte.

Den som inte vill bli filmad får då låta bli att gå in...