Toshiba börjar sälja 4K-TV i Japan

Permalänk
Melding Plague

Toshiba börjar sälja 4K-TV i Japan

Jakten på fler bildpunkter avstannar inte vid 1080p. Toshiba börjar sälja Regza 55XS5 i Japan, en LED-TV med hela 3 840 x 2 160 pixlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha

Permalänk
Avstängd

Hellre 4k än 3D, synd att man inte hade pengarna bara :/

Permalänk
Medlem

GIEF igen..

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt billigare än vad jag trodde.
Fortfarande mycket pengar, men billigare, som sagt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Om några år så är de säkert billiga!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Damm, inte så dyr som jag trode den skulle bli

Permalänk

Tja, tre såna i Eyefinity. kanske i dyraste laget, men ska bli intressant när det verkligen slår igenom.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Härligt! Betyder ju att det är på gång iaf.
Skulle aldrig falla mig in att betala ett så högt pris för en tv, trots 4k.

Men som det mesta så kommer priserna att sjunka så att den vanlige kan komma över en tillslut.

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den som är den, men jag ser hellre OLED än LED 4K

OLED 4K, där talar vi grejjer, mumma.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Har de några TV-sändningar i den upplösningen ännu?
Finns det något sätt att köpa/hyra filmer i det formatet ännu?

Känns ju meningslöst att skaffa sådan TV innan formatet finns, å andra sidan så är det meningslöst med sådana sändningar innan TV-apparaterna finns så någonstans måste de väl börja...

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer med högre upplösningar, men det känns inte särskilt prisvärt att köpa någon, åtminstone de närmaste två åren. Finns inte mycket sevärt material som är högre upplöst än 1920x1080 så det blir svårt att hitta något som spelar bättre på en 4K-skärm. Då är det mer givande att lägga pengarna på en bra 1920x1080 skärm med grym svärta och bra färger.

Dock klart mer intressant än 3D och tunna ramar som bara förstör bildupplevelsen och när de faller i prisklass och blir mer vedertaget så börjar det även komma filmer i 4K att få tag i, när de lyckas skapa bra paneler med 4K till ett vettigt pris så börjar vi snacka intressant.

Permalänk
Medlem

Bra för de osäkra konsumenterna som behöver köpa sin lycka.

Permalänk
Medlem

Så sjukt dyra bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Må säga de glädjer mig att det kommer lite flera upplösningar som alternativt till Full HD vid skrivbordsanvänding primärt, ty jag har mäkta problem att få det att räcka till på 1680 1050 samt en Full HD.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Ja, det är bara att ta fram stora plånkan!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Är det 3840x2160 som är "standard" för 4K? Det har ju talats om ett antal upplösningar i de faggorna, men man vill ju gärna se att det standardiseras tidigt så att vi slipper det bök vi ser med 1080 vs 1200 på monitor-sidan.

On a different note - jag tycker att den är riktigt billig faktiskt. Ge tekniken ett par år så kommer priset säkert halveras.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

TV-sändningar kan man ju glömma. Skickar ju inte ens ut 1080p än pga. av den höga bandbredden som krävs. Blu-ray finns inte i 4k. Dagens gamingkort skickar inte ut i 4K vad jag har förstått. Hur ska man använda TVn?

EDIT:
"For 4K native content to be used, the HDMI specification must be modified to allow a super high resolution player to output 4K. There is no other solution available at the moment."

"The picture's brighter for digital photographers though. A firmware update planned for the PS3 will allow it to display digital still images at 4K resolution over HDMI. Strange as it may seem, the first enthusiasts to benefit from the technology look likely to be photographers and not cineasts."

Källa: http://www.techradar.com/news/home-cinema/high-definition/4k-...

Permalänk
Medlem

Så fort prislappen säger "hej kom och ta mig", så blir det ett köp av en 4K-TV Men 80000kr känns lite väl saftigt, speciellt när det inte finns någon spelare som klarar native 4K

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Är det 3840x2160 som är "standard" för 4K? Det har ju talats om ett antal upplösningar i de faggorna, men man vill ju gärna se att det standardiseras tidigt så att vi slipper det bök vi ser med 1080 vs 1200 på monitor-sidan.

Det vore ju väldigt trevligt om det vore så, eftersom 1080p kan skalas upp perfekt till den storleken.

Permalänk
Medlem

Bra att tekniken marcherar framåt "Full-HD" har fått regera länge. Men som med Full-HD.. Köp en sån tv om två år, så kommer det finnas dugligt med material i den upplösningen om si sådär 6-7 år. Är teknikbög, så kör så klart full-hd och allt, men sanningen är ju att nästan allt material förrutom bluerays fortfarande är i max 720p för tv.

Permalänk

På det avstånd jag sitter från tv:n är det svårt att motivera något högre än 1080p. Ser gärna en datorskärm på 24-27 tum med 4k uppslöning dock.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

TV-sändningar kan man ju glömma. Skickar ju inte ens ut 1080p än pga. av den höga bandbredden som krävs. Blu-ray finns inte i 4k. Dagens gamingkort skickar inte ut i 4K vad jag har förstått. Hur ska man använda TVn?

EDIT:
"For 4K native content to be used, the HDMI specification must be modified to allow a super high resolution player to output 4K. There is no other solution available at the moment."

"The picture's brighter for digital photographers though. A firmware update planned for the PS3 will allow it to display digital still images at 4K resolution over HDMI. Strange as it may seem, the first enthusiasts to benefit from the technology look likely to be photographers and not cineasts."

Källa: http://www.techradar.com/news/home-cinema/high-definition/4k-...

Såhär står det på mitt 7970 "The market isn’t ready for 4k video, but Radeon™ is. With full support for HDMI® (with 4K) and DisplayPort 1.2 HBR2, the AMD Radeon™ HD 7970 is set for quad HD."

källa: http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/7000/7970/Pag...

Permalänk
Skrivet av rSon:

TV-sändningar kan man ju glömma. Skickar ju inte ens ut 1080p än pga. av den höga bandbredden som krävs. Blu-ray finns inte i 4k. Dagens gamingkort skickar inte ut i 4K vad jag har förstått. Hur ska man använda TVn?

Vad kommer först, materialet eller skärmen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Arzei:

Är det 3840x2160 som är "standard" för 4K? Det har ju talats om ett antal upplösningar i de faggorna, men man vill ju gärna se att det standardiseras tidigt så att vi slipper det bök vi ser med 1080 vs 1200 på monitor-sidan.

On a different note - jag tycker att den är riktigt billig faktiskt. Ge tekniken ett par år så kommer priset säkert halveras.

Jag tror att det blir dagens 1080p eftersom 1080 gånger 2=2160 och 1920 gånger 2=3840

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Så sjukt dyra bara

Skickades från m.sweclockers.com

Ny teknik = Dyrt. Om ett antal år står det en 4k-tv i alla hem.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Aloysius och Uzanar - Indeed, låter bra.

Sen så tycker jag att DisplayPort vore ett bättre val än HDMI då det är royalty-free och dessutom har mycket högre bandbredd, men jag antar att folk kommer hitta någon anledning att låta HDMI leva lite längre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Fett!

Men det känns som om teknikbolagen utvecklar standarder och produkter grymt mycket snabbare än vad TV bolagen hinner implementera dom. Inte ens "vanliga" HD-sändningar har ju riktigt slagit igenom än.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk

Här finns lite testrullar i 4K (välj upplösning original@youtube)

http://www.youtube.com/playlist?list=PL5BF9E09ECEC8F88F

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Fett!

Men det känns som om teknikbolagen utvecklar standarder och produkter grymt mycket snabbare än vad TV bolagen hinner implementera dom. Inte ens "vanliga" HD-sändningar har ju riktigt slagit igenom än.

Om man dessutom bortser från bandbreddsproblemet i sammanhanget så tror jag nte att majoriteten av out-of-studio material spelas in i särskilt hög upplösning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x