Sidan 7 av 10 « Första 456 7 8910
 
Verktyg Visningsval
2012-05-11, 23:57   #181

Rogga67

Medlem

Rogga67s avatar

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blixa_Bargeld Visa inlägg
Bitter? Nej det är nog snarare JME´s kunder som kommer vara bittra när deras garanti nu är helt värdelösa.
20år sen? Dom sålde PIRATKOPIOR helt öppet och kom undan med det tydligen, hur seriöst är det? LOL
Du kan inte ha mer fel min vän....
Här har du några exempel på några som har världsgaranti.
Intel
Corsair
XFX
ASUS
EVGA
Listan kan göras lång, och oftast vill producenterna att man ska vända sig direkt till dom vid garanti ärenden.
__________________
Chassie: Corsair Obsidian 650D Psu: Corsair AX 850 MB: ASRock Z68 Extreme 7 Gen3 Cpu: Intel Core i7 2600K @ 4,2GHz Cpu kylare: Corsair H 100 Minne: Corsair Vengeance 16Gb @ 1600 MHz Gpu: XFX 7970 Core @1100/6000 Ljudkort: Creative XF-I Extreme Music SSD 240Gb OCZ VERTEX3 MAX IOPS Hdd: Seagate Barracuda 2Tb 7200 rpm Tangentbord/Mus Razer Lycosa/Razer Mamba Monitorer: Samsung S27A850D PLS @ 2560x1440/ ASUS MW221u @ 1680x1050
Rogga67 är inte uppkopplad
2012-05-11, 23:58   #182

Blixa_Bargeld

Medlem

Registrerad: sep 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bandite Visa inlägg
Garantiansvaret går upp ett steg, till distributören. Konsumenten är alltid väl skyddad.
Ja det är ju så det funkar med CE-märkning osv, men tror inte det gäller när det handlar om garanti-frågor.
Går företaget i konkurs som du handlat produkten av så är garantin borta.
Köparen hänvisas då först till konkursförvaltaren, som efter 6-12mån kommer fram till att dom inte har några pengar, och sen hänvisar till
tillverkaren/kina/taiwain/osv, som i sin tur aldrig svarar. Och om dom svarar så har redan garantin gått ut.
Men fortsätt hoppas ni, och hylla JME som blåst er på garantin, hehe
Blixa_Bargeld är inte uppkopplad
2012-05-12, 00:06   #183

Rogga67

Medlem

Rogga67s avatar

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blixa_Bargeld Visa inlägg
Men fortsätt hoppas ni, och hylla JME som blåst er på garantin, hehe
Vad är du för sorts människa som verkar må bra över andras olycka?
Först och främst är vi alla som råkat handla på JMEData oturliga konsumenter och förtjänar inte ditt HÅN, dessa personer skriver att dom har haft bra erfarenheter men har nu haft oturen att bli drabbad på detta vis..
sen kan du faktiskt läsa på lite om konsumentskydd innan du spyr ur dig en massa här i forumet.
Du drar skam över dig "Blixa_Bargeld" för framtida foruminlägg, vem ska kunna ta dig på allvar eller för den skull vilja hjälpa dig framöver som du beter dig.
(Detta var min mening i några meningar över folk som mår bra över andras olycka.)
__________________
Chassie: Corsair Obsidian 650D Psu: Corsair AX 850 MB: ASRock Z68 Extreme 7 Gen3 Cpu: Intel Core i7 2600K @ 4,2GHz Cpu kylare: Corsair H 100 Minne: Corsair Vengeance 16Gb @ 1600 MHz Gpu: XFX 7970 Core @1100/6000 Ljudkort: Creative XF-I Extreme Music SSD 240Gb OCZ VERTEX3 MAX IOPS Hdd: Seagate Barracuda 2Tb 7200 rpm Tangentbord/Mus Razer Lycosa/Razer Mamba Monitorer: Samsung S27A850D PLS @ 2560x1440/ ASUS MW221u @ 1680x1050
Rogga67 är inte uppkopplad
2012-05-12, 00:16   #184

Blixa_Bargeld

Medlem

Registrerad: sep 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rogga67 Visa inlägg
Vad är du för sorts människa som verkar må bra över andras olycka?
Först och främst är vi alla som råkat handla på JMEData oturliga konsumenter och förtjänar inte ditt HÅN, dessa personer skriver att dom har haft bra erfarenheter men har nu haft oturen att bli drabbad på detta vis..
sen kan du faktiskt läsa på lite om konsumentskydd innan du spyr ur dig en massa här i forumet.
Du drar skam över dig "Blixa_Bargeld" för framtida foruminlägg, vem ska kunna ta dig på allvar eller för den skull vilja hjälpa dig framöver som du beter dig.
(Detta var min mening i några meningar över folk som mår bra över andras olycka.)
Om du hade lagt lite tid med att läsa mina tidigare inlägg i samma tråd så ser du att det är jag som tagit fram all fakta om företaget och personen som verkar bakom.
Hela historiken om företaget, vem som ligger bakom, och hur de sålde PIRATKOPIOR.
Jag kan copy/paste:a företagsuppgifterna / Jacob Mårtenssons uppgifter igen om du vill, men scrolla tillbaks istället så slipper vi upprepa.
Det är ingen som försöker göra sig rolig eller håna. Snarare uppmuntra att välja rätt till nästa gång.
Det står i nästan alla mina inlägg. Och om du orkar läsa istället för att slänga dig ur massa strunt, så kommer du se det också.
Gör RÄTT, och köp FRÅN rätt, inga GENVÄGAR (även fast Themepark kostade från JME 199:- istället för 399:- som det borde ha kostat då 1994) och då sålde dom piratkopior istället.
Blixa_Bargeld är inte uppkopplad
2012-05-12, 00:21   #185

Zcenicx

Moderator

Zcenicxs avatar

Plats: Gnällbältets huvudstad

Registrerad: maj 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av wounds Visa inlägg
Flera vettiga punkter vill dock rätta några saker. Dustin är absolut ingen distributör även om flera mindre åf:ar och konsultfirmor handlar av dem ibland och när det gäller företagsmarknaden är Atea större, de är ju dock mer inriktade på high-end lösningar men skeppar ändå stora mängder volymprodukter som tex pc. Dustin är dock outstanding på kringutrustning och it-produkter för företag i de lägre prisklasserna. Dock skulle jag fortfarande inte gå så långt som monopol.

Skickades från m.sweclockers.com
Mjo, du har rätt i att de i ordets rätta bemärkelse inte är en distributör. Grossist är nog närmare sanningen.

Vad gäller företagsmarknaden är Atea stora, ja, men Ateas sortiment är väldigt begränsat utanför gränserna för hela datorsystem och skärmar.

De allra flesta har någon form av ramavtal med dem och på vår IT-avdelning (kommun) handlar vi i princip all kringutrustning förutom skärmar av dem.
__________________
MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.3 GHz | 4x8 GB RAM | 2x MSI 680 SLI | 4xSSD
Moddat P183 | Corsair AX850W | 3x BenQ XL2411T | 3D Vision Surround

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.
Zcenicx är inte uppkopplad
2012-05-12, 00:28   #186

Woods

Medlem

Woodss avatar

Plats: Halmstad

Registrerad: maj 2008

__________________
Snälla citera när ni svarar :D

Wololo
Woods är inte uppkopplad
2012-05-12, 00:29   #187

Rogga67

Medlem

Rogga67s avatar

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blixa_Bargeld Visa inlägg
Om du hade lagt lite tid med att läsa mina tidigare inlägg i samma tråd så ser du att det är jag som tagit fram all fakta om företaget och personen som verkar bakom.
Hela historiken om företaget, vem som ligger bakom, och hur de sålde PIRATKOPIOR.
Jag kan copy/paste:a företagsuppgifterna / Jacob Mårtenssons uppgifter igen om du vill, men scrolla tillbaks istället så slipper vi upprepa.
Det är ingen som försöker göra sig rolig eller håna. Snarare uppmuntra att välja rätt till nästa gång.
Det står i nästan alla mina inlägg. Och om du orkar läsa istället för att slänga dig ur massa strunt, så kommer du se det också.
Gör RÄTT, och köp FRÅN rätt, inga GENVÄGAR (även fast Themepark kostade från JME 199:- istället för 399:- som det borde ha kostat då 1994) och då sålde dom piratkopior istället.
Jag har läst dina inlägg.
Du gjorde ett bra jobb som faktasökare, men du som är duktig varför fortsätter du inte och gör faktacheck på hur vi konsumenter är skyddade vid just ett sådant här ärende.
Vi är bättre skyddad än dom flesta vet om, men vägarna för att nytja garantirätten blir lite omständigare.
Sen har du en hånfull attityd . (PUNKT) i några av dina inlägg, det vidhåller jag, speciellt det jag citerade i förra inlägget.
__________________
Chassie: Corsair Obsidian 650D Psu: Corsair AX 850 MB: ASRock Z68 Extreme 7 Gen3 Cpu: Intel Core i7 2600K @ 4,2GHz Cpu kylare: Corsair H 100 Minne: Corsair Vengeance 16Gb @ 1600 MHz Gpu: XFX 7970 Core @1100/6000 Ljudkort: Creative XF-I Extreme Music SSD 240Gb OCZ VERTEX3 MAX IOPS Hdd: Seagate Barracuda 2Tb 7200 rpm Tangentbord/Mus Razer Lycosa/Razer Mamba Monitorer: Samsung S27A850D PLS @ 2560x1440/ ASUS MW221u @ 1680x1050
Rogga67 är inte uppkopplad
2012-05-12, 00:39   #188

Blixa_Bargeld

Medlem

Registrerad: sep 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rogga67 Visa inlägg
Jag har läst dina inlägg.
Du gjorde ett bra jobb som faktasökare, men du som är duktig varför fortsätter du inte och gör faktacheck på hur vi konsumenter är skyddade vid just ett sådant här ärende.
Vi är bättre skyddad än dom flesta vet om, men vägarna för att nytja garantirätten blir lite omständigare.
Sen har du en hånfull attityd . (PUNKT) i några av dina inlägg, det vidhåller jag, speciellt det jag citerade i förra inlägget.
Hur du uppfattar mina inlägg är upp till dig.
Hur en konsument är skyddad mot ett konkursbo. Varför tar du inte reda på det då? Varför gör du inte det? Hur svårt kan det vara?
Hade jag handlat något från JME, så hade jag gjort det, ringt konkursförvaltaren, och tagit reda på hur allt fungerar.
Men eftersom jag nu INTE drabbats, så hoppas jag att du "ROGGA67" tar över uppgiften och gör arbetet åt oss alla och rapporterar i tråden hur vi alla ska bete oss, tack.
Blixa_Bargeld är inte uppkopplad
2012-05-12, 00:44   #189

Palme_570

Medlem

Plats: vimmerby

Registrerad: feb 2005

Tråkigt. Bra butik!
__________________
4960x @ 4.6 Ghz, RAMPAGE IV BLACK , 290X DCII CF , Samsung evo 500gbx2 Raid0, 32gb GSKILL Trident X ,Enermax Platimax 1500w Brutallus
Palme_570 är inte uppkopplad
2012-05-12, 00:49   #190

Fahrbot

Medlem

Fahrbots avatar

Plats: Karlstad

Registrerad: nov 2001

Tråkigt att en aktör går i graven, men jag personligen kommer inte sörja dem.
__________________
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz (Corsair H80) | Asus Maximus V GENE | Asus GeForce GTX 670 | Corsair Vengeance 16GB |
2x Corsair Force GT 120GB (RAID-0) | Corsair AX 750W | Fractal Design Define Mini | BenQ XL2420T |
Hegel HD2 | Little Dot MKIII | AKG Q701
Fahrbot är inte uppkopplad Folding
2012-05-12, 00:49   #191

Rogga67

Medlem

Rogga67s avatar

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blixa_Bargeld Visa inlägg
Hur du uppfattar mina inlägg är upp till dig.
Hur en konsument är skyddad mot ett konkursbo. Varför tar du inte reda på det då? Varför gör du inte det? Hur svårt kan det vara?
Hade jag handlat något från JME, så hade jag gjort det, ringt konkursförvaltaren, och tagit reda på hur allt fungerar.
Men eftersom jag nu INTE drabbats, så hoppas jag att du "ROGGA67" tar över uppgiften och gör arbetet åt oss alla och rapporterar i tråden hur vi alla ska bete oss, tack.
Lägger gärna upp vad som gäller vid konkurs.

Garanti
Har du köpt en vara hos JMEData som har garanti kvar upphör garantin att gälla. Däremot gäller fortfarande tillverkarens garanti i 3 år. Om din vara skulle gå sönder vänder du dig alltså direkt till tillverkaren enligt Konsumentköplagen. Om du har köpt varor på kredit kan du även vända dig till kreditgivaren.

Reklamation
Vill du reklamera en vara och få pengarna tillbaka måste du kontakta konkursförvaltaren. Konkursförvaltaren har hand om ett företag som gått i konkurs och ser till att varor säljs och att fodringsägare (de som har krav på företaget) får ut sin del av tillgångarna. I detta fall skulle du tillsammans med andra företag och privatpersoner sättas upp på en fodringsägarlista. När konkursboet inte finns kvar längre kontaktar du leverantören eller producenten direkt. Allt enligt Konsumentköplagen.

Presentkort
Presentkort upphör att gälla när ett företag går i konkurs. I de flesta fall blir pengarna förlorade. Innestående pengar blir en del av konkursboet. Du kan kontakta konkursförvaltaren och be om att få sättas upp på fodringsägarlistan.
__________________
Chassie: Corsair Obsidian 650D Psu: Corsair AX 850 MB: ASRock Z68 Extreme 7 Gen3 Cpu: Intel Core i7 2600K @ 4,2GHz Cpu kylare: Corsair H 100 Minne: Corsair Vengeance 16Gb @ 1600 MHz Gpu: XFX 7970 Core @1100/6000 Ljudkort: Creative XF-I Extreme Music SSD 240Gb OCZ VERTEX3 MAX IOPS Hdd: Seagate Barracuda 2Tb 7200 rpm Tangentbord/Mus Razer Lycosa/Razer Mamba Monitorer: Samsung S27A850D PLS @ 2560x1440/ ASUS MW221u @ 1680x1050
Rogga67 är inte uppkopplad
2012-05-12, 00:59   #192

Softnux

Medlem

Softnuxs avatar

Plats: Halmstad

Registrerad: nov 2002

Finns de fortfarande kvar? Synd oavsett.
__________________
eSport Sverige
Softnux är inte uppkopplad
2012-05-12, 01:02   #193

Blixa_Bargeld

Medlem

Registrerad: sep 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rogga67 Visa inlägg
Lägger gärna upp vad som gäller vid konkurs.

Garanti
Har du köpt en vara hos JMEData som har garanti kvar upphör garantin att gälla. Däremot gäller fortfarande tillverkarens garanti i 3 år. Om din vara skulle gå sönder vänder du dig alltså direkt till tillverkaren enligt Konsumentköplagen. Om du har köpt varor på kredit kan du även vända dig till kreditgivaren.

Reklamation
Vill du reklamera en vara och få pengarna tillbaka måste du kontakta konkursförvaltaren. Konkursförvaltaren har hand om ett företag som gått i konkurs och ser till att varor säljs och att fodringsägare (de som har krav på företaget) får ut sin del av tillgångarna. I detta fall skulle du tillsammans med andra företag och privatpersoner sättas upp på en fodringsägarlista. När konkursboet inte finns kvar längre kontaktar du leverantören eller producenten direkt. Allt enligt Konsumentköplagen.

Presentkort
Presentkort upphör att gälla när ett företag går i konkurs. I de flesta fall blir pengarna förlorade. Innestående pengar blir en del av konkursboet. Du kan kontakta konkursförvaltaren och be om att få sättas upp på fodringsägarlistan.
Det första där: "Tillverkarens garanti i 3år". Vad exakt försöker du påstå? Det låter som ren lögn.
Reklamation: Det är ju knappast någon som kommer kontakta ett redan konkurs-bolag och vilja reklamera något? Wtf? Vart copy/pastea du det där ifrån?
Blixa_Bargeld är inte uppkopplad
2012-05-12, 01:23   #194

Sensuella Sven

Medlem

Sensuella Svens avatar

Plats: Internet

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ArtMan Visa inlägg
JME data har ju inte hängt med alls de senaste åren. Konstigt att de överlevt så länge.
Förr i tiden så var de ju en av favoriterna. Sedan byte de ledning som körde företaget i botten.
Så visst är det tråkigt för de anställda samt folk som kan få problem med garantier men detta gynnar nog alla konsumenter om ett bättre företag öppnar i Malmö istället.
JME Data kördes i botten när Datorbutiken köpte upp butikerna och varumärket. Den förre ägaren, och grundaren av JME Data, köpte sedan tillbaka allt och tog upp varumärket till toppen igen. Tyvärr ser marknaden annorlunda ut i dag och konkurrensen är stenhård på alla plan. Därför överlevde vi tyvärr inte, trots att vi haft genomgående bra kundbetyg, bra priser och service/support i toppklass sedan grundaren tagit tillbaka varumärket.

Jag är en utav de som förlorade jobbet i dag och jag kan säga att ägaren/chefen/grundaren är en mycket duktig, kundinriktad och bra människa på alla sätt och vis. Har aldrig tidigare haft en chef som känns mer som en vän än en chef. Han är en mycket jordnära person som alltid gjort allt för att kunden ska bli nöjd.

Tyvärr kan man dock inte alltid göra alla nöjda. Vi har i alla fall alltid gjort vårt bästa och strävat efter att göra kunder nöjda.

I det stora hela tycker jag att vi lyckats bra med det. Våra omdömen på Prisjakt säger det mesta och det kan vi i alla fall vara stolta över tycker jag.
__________________
SilverStone Sugo SG05B Be Quiet SFX Power 2 400W MSI Z97I Gaming AC Intel Core i5 4590S
Noctua NH-L9i 8GB Corsair Vengeance LP 1600MHz CL8 Asus GTX 760 DirectCU Mini OC 2GB
Crucial MX100 512GB SSD Samsung EcoGreen F4 2TB HDD Samsung DVD±RW Slim
Sensuella Sven är uppkopplad nu
2012-05-12, 01:25   #195

Rogga67

Medlem

Rogga67s avatar

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blixa_Bargeld Visa inlägg
Det första där: "Tillverkarens garanti i 3år". Vad exakt försöker du påstå? Det låter som ren lögn.
Reklamation: Det är ju knappast någon som kommer kontakta ett redan konkurs-bolag och vilja reklamera något? Wtf? Vart copy/pastea du det där ifrån?
"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

Detta copy/paste som du säger, från Konsumentverkets hemsida.
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag...ument/Garanti/

Hörru Blixa_Bargeld det är bra att kunna Copy/Paste, det underlättar ganska mycket.

Senast redigerad av Rogga67 2012-05-12 klockan 01:30.
__________________
Chassie: Corsair Obsidian 650D Psu: Corsair AX 850 MB: ASRock Z68 Extreme 7 Gen3 Cpu: Intel Core i7 2600K @ 4,2GHz Cpu kylare: Corsair H 100 Minne: Corsair Vengeance 16Gb @ 1600 MHz Gpu: XFX 7970 Core @1100/6000 Ljudkort: Creative XF-I Extreme Music SSD 240Gb OCZ VERTEX3 MAX IOPS Hdd: Seagate Barracuda 2Tb 7200 rpm Tangentbord/Mus Razer Lycosa/Razer Mamba Monitorer: Samsung S27A850D PLS @ 2560x1440/ ASUS MW221u @ 1680x1050
Rogga67 är inte uppkopplad
2012-05-12, 01:46   #196

Sensuella Sven

Medlem

Sensuella Svens avatar

Plats: Internet

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blixa_Bargeld Visa inlägg
Diverse faktafel, svammel och allmän brist på medkänsla/empati...
Jacob Mårtensson har förlorat åtskilliga miljoner på att försöka rädda sitt företag som han brinner för och 14 personer har förlorat sina jobb. Du förlorade 199 kr för 20 år sedan, mest troligt på grund av ett misstag.

Bu hu... Synd om dig.
__________________
SilverStone Sugo SG05B Be Quiet SFX Power 2 400W MSI Z97I Gaming AC Intel Core i5 4590S
Noctua NH-L9i 8GB Corsair Vengeance LP 1600MHz CL8 Asus GTX 760 DirectCU Mini OC 2GB
Crucial MX100 512GB SSD Samsung EcoGreen F4 2TB HDD Samsung DVD±RW Slim
Sensuella Sven är uppkopplad nu
2012-05-12, 01:58   #197

Rogga67

Medlem

Rogga67s avatar

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven Visa inlägg
JME Data kördes i botten när Datorbutiken köpte upp butikerna och varumärket. Den förre ägaren, och grundaren av JME Data, köpte sedan tillbaka allt och tog upp varumärket till toppen igen. Tyvärr ser marknaden annorlunda ut i dag och konkurrensen är stenhård på alla plan. Därför överlevde vi tyvärr inte, trots att vi haft genomgående bra kundbetyg, bra priser och service/support i toppklass sedan grundaren tagit tillbaka varumärket.

Jag är en utav de som förlorade jobbet i dag och jag kan säga att ägaren/chefen/grundaren är en mycket duktig, kundinriktad och bra människa på alla sätt och vis. Har aldrig tidigare haft en chef som känns mer som en vän än en chef. Han är en mycket jordnära person som alltid gjort allt för att kunden ska bli nöjd.

Tyvärr kan man dock inte alltid göra alla nöjda. Vi har i alla fall alltid gjort vårt bästa och strävat efter att göra kunder nöjda.

I det stora hela tycker jag att vi lyckats bra med det. Våra omdömen på Prisjakt säger det mesta och det kan vi i alla fall vara stolta över tycker jag.
Hoppas det ordnar sig för er alla som jobbade på JMEData
__________________
Chassie: Corsair Obsidian 650D Psu: Corsair AX 850 MB: ASRock Z68 Extreme 7 Gen3 Cpu: Intel Core i7 2600K @ 4,2GHz Cpu kylare: Corsair H 100 Minne: Corsair Vengeance 16Gb @ 1600 MHz Gpu: XFX 7970 Core @1100/6000 Ljudkort: Creative XF-I Extreme Music SSD 240Gb OCZ VERTEX3 MAX IOPS Hdd: Seagate Barracuda 2Tb 7200 rpm Tangentbord/Mus Razer Lycosa/Razer Mamba Monitorer: Samsung S27A850D PLS @ 2560x1440/ ASUS MW221u @ 1680x1050
Rogga67 är inte uppkopplad
2012-05-12, 02:08   #198

Dannie

Medlem

Dannies avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2007

Väntar på en accesspunkt från dem. Förbetald och allt. Den SKA dock vara skickad redan, så bör vara safe.
__________________
Ghost in the Shell
Dannie är inte uppkopplad
2012-05-12, 02:21   #199

Sensuella Sven

Medlem

Sensuella Svens avatar

Plats: Internet

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rogga67 Visa inlägg
Hoppas det ordnar sig för er alla som jobbade på JMEData
Tack för omtanken. De flesta kommer att klara sig utmärkt. En del har redan fått nya jobb då det varit på känn ett tag nu. Det tråkigaste med det hela är trots allt de få kunder, en handfull, som kommit i kläm på grund av det som inträffat. Det viktigaste för oss på sistone har varit att se till att så lite kunder som möjligt blivit påverkade utav detta. Tyvärr är det i princip helt omöjligt att lyckas med det fullt ut.

Tack vare vårt hårda arbete den senaste tiden har vi dock hunnit ställa i princip allt, utom några enstaka fall som dessvärre är bortom vår kontroll, till rätta innan konkursen blev officiell.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dannie Visa inlägg
Väntar på en accesspunkt från dem. Förbetald och allt. Den SKA dock vara skickad redan, så bör vara safe.
Ge mig ditt ordernummer så kan jag kolla om vi lyckats få iväg din order eller ej.
__________________
SilverStone Sugo SG05B Be Quiet SFX Power 2 400W MSI Z97I Gaming AC Intel Core i5 4590S
Noctua NH-L9i 8GB Corsair Vengeance LP 1600MHz CL8 Asus GTX 760 DirectCU Mini OC 2GB
Crucial MX100 512GB SSD Samsung EcoGreen F4 2TB HDD Samsung DVD±RW Slim
Sensuella Sven är uppkopplad nu
2012-05-12, 03:05   #200

ololizoz

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven Visa inlägg
Tack för omtanken. De flesta kommer att klara sig utmärkt. En del har redan fått nya jobb då det varit på känn ett tag nu. Det tråkigaste med det hela är trots allt de få kunder, en handfull, som kommit i kläm på grund av det som inträffat. Det viktigaste för oss på sistone har varit att se till att så lite kunder som möjligt blivit påverkade utav detta. Tyvärr är det i princip helt omöjligt att lyckas med det fullt ut.

Tack vare vårt hårda arbete den senaste tiden har vi dock hunnit ställa i princip allt, utom några enstaka fall som dessvärre är bortom vår kontroll, till rätta innan konkursen blev officiell.



Ge mig ditt ordernummer så kan jag kolla om vi lyckats få iväg din order eller ej.
Hej! Hur blir det med garanti? Har köpt ett Gigabyte moderkort och Sapphire grafikkort av er, och båda deras hemsidor säger att jag ska vända mig till butiken jag köpte produkten hos.

Skickades från m.sweclockers.com
__________________
Speldator: Gigabyte GA-Z77X-UD3H | Intel i5 3570K + Antec Kühler H2O 620 | 8GB Corsair Vengeance LP 1600MHz/CL9 | Sapphire HD7950 OC 3GB | Fractal Design Newton R2 650W | Fractal Design Define R3 USB 3.0 | Samsung 830 SSD 128GB | Seagate Barracuda 7200.11 500GB
Laptop: Apple Macbook Air 13" mid 2013 | Intel i5 4250U | 8GB RAM | 128GB SSD
ololizoz är uppkopplad nu
2012-05-12, 03:22   #201

Ykalon

Medlem

Ykalons avatar

Plats: Skelleftehamn

Registrerad: dec 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blixa_Bargeld Visa inlägg
Försök få igenom din garanti till asiatiska fabriker, lycka till, och kom tillbaks i tråden och skriv hur det gick.
Att du ens beställer en PC från ett företag som är på väg att gå i konkurs, så får du skylla dig själv. Handla från större/bättre företag i fortsättningen.
Bolaget har gått i konkurs, så din garanti är helt borta. Du kan ge dig på konkursförvaltaren, lycka till, skriv tillbaks i tråden dina resultat.
(du kommer inte komma någonstans alls, men visst, försök, och fortsätt hylla jme som just snodde dig på din garanti)
Törs lova att en REJÄL majoritet av alla Asiatiska bolag som har produkter på reputabla marknader i Europa har MINST 1 års garanti och ofta även 3 års garanti. Dessutom så föredrar flertalet bolag att hantera garantiärenden själv istället för att butikerna gör det. Skulle förvåna mig oerhört om en enda kund blir lurad på garantin i slutändan, skulle möjligtvis vara de datorer som JME själv satte ihop, dock bör komponenterna i datorerna fortfarande omfattas av garantier.
Ykalon är inte uppkopplad
2012-05-12, 03:24   #202

Ykalon

Medlem

Ykalons avatar

Plats: Skelleftehamn

Registrerad: dec 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ololizoz Visa inlägg
Hej! Hur blir det med garanti? Har köpt ett Gigabyte moderkort och Sapphire grafikkort av er, och båda deras hemsidor säger att jag ska vända mig till butiken jag köpte produkten hos.

Skickades från m.sweclockers.com
De tar över garantiärendena om du meddelar att återförsäljaren är satt i konkurs. De är skyldiga att ta över garantiärenden i såna fall.
Ykalon är inte uppkopplad
2012-05-12, 03:52   #203

Sensuella Sven

Medlem

Sensuella Svens avatar

Plats: Internet

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ololizoz Visa inlägg
Hej! Hur blir det med garanti? Har köpt ett Gigabyte moderkort och Sapphire grafikkort av er, och båda deras hemsidor säger att jag ska vända mig till butiken jag köpte produkten hos.
Förklara för tillverkaren att återförsäljaren, JME Data, gått i konkurs. De kommer då att hjälpa dig istället. Tyvärr kan de dock, om de vill, kräva att du som kund får stå för frakten till och från deras reparationsverkstad. Det är den enda nackdelen gentemot att ta det via återförsäljaren.
__________________
SilverStone Sugo SG05B Be Quiet SFX Power 2 400W MSI Z97I Gaming AC Intel Core i5 4590S
Noctua NH-L9i 8GB Corsair Vengeance LP 1600MHz CL8 Asus GTX 760 DirectCU Mini OC 2GB
Crucial MX100 512GB SSD Samsung EcoGreen F4 2TB HDD Samsung DVD±RW Slim
Sensuella Sven är uppkopplad nu
2012-05-12, 06:08   #204

iizhuuez

Medlem

Plats: Borås, Sweden

Registrerad: dec 2011

Hur fungerar det med garantiärenden mm nu?

ont: riktigt tråkigt att höra, snabba leveranser, trevlig support och bra utbud!
__________________
Intel i5 2500k @ 4,1GHz | Asrock Extreme 3 Gen 3 | Powercolor HD5850 1GB x2 Crossfire @ 775/1125MHz | Raptor 74 gb (Win7) | Western Digital 1 tb | Corsair Vengeance 8GB DDR3 @ 1600MHz | Cooler Master 600 watt | Advance Atrix 8505B chassi | Creative Fatality |
iizhuuez är inte uppkopplad
2012-05-12, 07:03   #205

CynXen

Medlem

CynXens avatar

Plats: Tyresö

Registrerad: maj 2012

Är inte speciellt glad på JME då de ljög mig rakt i ansiktet. Beställde nya delar från dem inkl ett GTX680 som aldrig kommer dyka upp och enligt konkursförvaltaren så blir det ingen eller bara en lite ekonomisk kompensation eftersom jag är företagskund. När jag dessutom ringde och var orolig och frågade varför det var många av delarna jag beställt som utgått ur sortimentet svarade dem att de skulle byta leverantör och skulle hålla färre artiklar i lager ( detta var 4dagar innan konkursen ) Jag bad dem även skicka mina prylar asap då jag inte vill vänta på alla delar tills ett 680 trillar in. Så jag han iaf få hem alla delar utom GTX680, som jag inte kommer bli kompenserad för eller få då jag betalade med företags kortet =(
__________________
| Chassie: BitFenix Merc Beta | PSU: Corsair GS800 | MoBo: ASUS Sabertooth P67 | CPU: Intel Core i5 2500K
| Mem: 16GB Corsair VengeanceLP 1600MHz | GPU: Asus GTX680 2GB | Cooling: Corsair H70Core |
| SSD/HDD: Corsair Force 3 SSD 120GB / Samsung HDD 320GB 7200rpm |
CynXen är inte uppkopplad
2012-05-12, 07:21   #206

mrhype

Medlem

Plats: västervik

Registrerad: apr 2006

Tråkigt för alla anställda.

Jag har under årens lopp handlat mycket från JME data och alltid fått bra service. Sen till dej som gnäller på ett spel du köpte för 20-år sedan det är bara patetiskt att ta upp en sån sak nu.
Alla ni som gnäller på servicen titta på denna tråden så ser ni trots att de gått i konkurs så sitter en av de som varit anställda där och försöker hjälpa de som handlat där. det är service det, är övertygad om att skulle någon av de stora drakarna kursa så skulle inte deras anställda sitta i ett forum och försöka hjälpa kunder.
__________________
det jag inte vet vill jag lära mej
mrhype är inte uppkopplad
2012-05-12, 07:26   #207

Toivo83

Medlem

Toivo83s avatar

Plats: Karlskoga

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av iizhuuez Visa inlägg
Hur fungerar det med garantiärenden mm nu?

ont: riktigt tråkigt att höra, snabba leveranser, trevlig support och bra utbud!
står här:
http://www.jmedata.se/info.aspx?q=sk:229
__________________
|Lian Li PC-V358 | Maximus IV Gene | i7 4770K | A-Data 8gb DDR3 | S-830 128GB SSD + S-840 Pro 256GB + F3 500GB + x2 F3 1TB | EVGA GTX 780 | Nzxt Hale 90 1000w | Samsung P2450H | WD Elements 2.0 1TB| Creative -T40 |
| Steam - Toivo | iPad 2 3G 32GB | -- Vikeskär - -
Toivo83 är uppkopplad nu Folding
2012-05-12, 08:58   #208

wounds

Medlem

woundss avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zcenicx Visa inlägg
Mjo, du har rätt i att de i ordets rätta bemärkelse inte är en distributör. Grossist är nog närmare sanningen.

Vad gäller företagsmarknaden är Atea stora, ja, men Ateas sortiment är väldigt begränsat utanför gränserna för hela datorsystem och skärmar.

De allra flesta har någon form av ramavtal med dem och på vår IT-avdelning (kommun) handlar vi i princip all kringutrustning förutom skärmar av dem.
Jag skulle nog säga att grossist och distributör är samma sak, men det spelar ingen roll. Det jag menar är att Dustin säljer i 95% till slutkund och de handlar själva i stort sett bara från de stora distributörerna tex. ingram och techdata (förutom dell som tas direkt från dell).

Ja, det är sant när det gäller Atea, min erfarenhet är den att många större företag och kommuner ofta tar sin större grejer + konsulthjälp från Atea medan saker som måste gå snabbt plockas från Dustin, fast Atea kan lösa allt om man vill det men de brukar inte vara lika snabba som Dustin.

Jag hänger inte med på om det är Atea eller Dustin du menar med det sista men det stämmer väl in på Dustin, nästan alla företag har handlat där någon gång å andra sidan är det väldigt få företag (i förhållande till hur många som handlar av dem) som är beredda att lägga någon större del av sin budget hos dem.
__________________
Asus Zenbook Prime U500VZ, Synology DS412+ (8TB) + en massa annat junk...
wounds är inte uppkopplad Folding
2012-05-12, 09:19   #209

quattro-2.6

Medlem

quattro-2.6s avatar

Plats: Köping

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LinusNeuman Visa inlägg
NEEEEE!
MIN FAVORIT BUTIK !!!!!

VAR I TROLLSKOGEN SKA JAG NU KÖPA SKIT IFRÅN?
Dataprince? dom har massor av skit (bokstavligen) fast dom har säkert konkat med..
__________________
Toshiba Satellite L855 : Core i7-3630QM 2.4GHz@3.2HGz, 8GB, AMD Radeon 7600M series

Arguing on the internet is like competing in the special olympics. Even if you win, you are still retarded.
quattro-2.6 är inte uppkopplad
2012-05-12, 09:42   #210

Blixa_Bargeld

Medlem

Registrerad: sep 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av quattro-2.6 Visa inlägg
Dataprince? dom har massor av skit (bokstavligen) fast dom har säkert konkat med..
Hahaha ja dom är/var ungefär i samma klass som JME.
Hoppas det löser sig för er alla som nu har trasiga saker från JME och ska försöka få det på garanti
Kommer ta mycket tid och pengar, återkom gärna i tråden och berätta hur det gick.
Blixa_Bargeld är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb