Citat:
Ursprungligen inskrivet av trbo
Förklaring till uträkningen tack.
Jag tänker inte gå in på detaljer, men jag har tidigare vart med om ett scenario där vi på mitt förra arbete skickade iväg en disk på återskapning (disken hade då blivit nollad av misstag) ja, klantig tekniker, killen jobbar inte kvar..
Vi fick tillbaka enormt viktig data, till vilket pris? Ja sisådär 500 lappar..
Eftersom det tydligen var för jobbigt att scrolla kan du få länken till artikeln igen: http://www.vidarholen.net/~vidar/ove...drive_data.pdf
Inte ens Guttman själv, som är författaren till originalartikeln om att man måste skriva över en enhet 35 gånger för att vara säker håller med om sin egna gamla tes längre. Är datan överskriven är den förstörd.
Vad menar du med nollad disk? En formaterad disk är enkel att återskapa data från. En söndarslagen disk är dyrt men fortfarande görbart. En överskriven disk är förstörd eftersom det inte är kvar tillräckligt mycket av föregående fält för att man på ett statistiskt säkert sätt ska kunna räkna ut om det var en etta eller nolla innan överskrivningen. Har du skrivit över delar av disken kan man rädda det som inte är överskrivet. Kör man ett program som skriver över hela disken med slumpdata är det kört att återskapa den sen.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av hACmAn
Mitt exempel var felaktigt. Vi hade delar av den data som skulle finnas. Vi saknade de fulständiga aktorisationskåderna däremot.
Edit: Så mitt exempel handlara mer om en disk krash av okänd anledning. Oftast kontrolerkort , eller läshuvud som har dykt i disken. Men det går att få ut mer än vad vissa här påstår. Men det är inte lätt och det är inte säkert att det blir rätt snarare tvärt om. Men att som vissa gör jämföra profisionella instioner som plockar ut plattorna för att återskapa data med program som fösöker göra det går inte att gämföra.
Ja så länge inte disken är överskriven går det att återställa. Dör controllerkortet går det att skruva på ett nytt. Läsarmar går att byta ut. I värsta fall kan man montera ut plattorna och läsa av dem manuellt med MFM (Magnetic Force Microscope) fast då snackar vi stora pengar. Det går även att rädda diskar som varit med om brand, varit fulla med lim, fått en spik genom sig och så vidare. Så länge skivorna har kvar sin laddning och datan inte är överskriven går det ofta att återställa åtminstonde en del av det. Fast det är dyrt.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|