Citat:
Ursprungligen inskrivet av
SideWinder86
64-bitars bandbredd på graffekortet...
Saxat!
''Nintendo 64′s graphics and audio duties are performed by the 64-bit''
Deras prolle va nån 60mhz från 90-talet..
Nintendo 64 har 90 tals processor, ja. Konsollen släpptes trotts allt på 1990-talet, hade den haft en 3000-tals processor hade jag blivit imponerad...
Men, den hade faktiskt 64bitars processor. Sen att det inte hade någon större praktisk betydelse är en annan femma.
Det var grafiken som var på 62MHz, CPU:n var på 'otroliga' 93MHz
Nintendo 64 hade 64bits processor, men GameCube (efterföljaren till N64) hade 32bits processor.
Även om jag var mer imponerad av N64 när den var ny än jag var av NGC (Nintendo GameCube) när den var ny, så råder det ingen tvekan om att GameCube är mer kraftfull.
Egentligen så tycker jag att snacket om konsoller och bitar spelade ut sin roll efter 16 bitars generationen.
Citat:
Andre_H
varför krävs så mycket ram på pc när konsoler klarar sig med 64MB?
Wii har 24MB huvudminne + 64MB 'extraminne'. Så 88MB totalt.
(GameCube hade 24 + 16)
Sen var det många Wii spel som såg sämre ut än de bättre NGC spelen
Finns en hel del ploj spel till Wii. "Vi släpper ett spel som är skräp, men med rörelsekontroller"
Men både PS3 och Xbox 360 har betydligt mer.
PS3 = 256MB RAM (Grafiken har också 256MB dedikerat)
Xbox 360 = 512MB RAM (Grafiken har bara ett buffertminne, tror det var på 8MB, får dela minne med primära RAM)
Citat:
cardeci
Och 64-bittars har funnits bra mycket längre än fem år, som vissa säger i tråden, jag har bestämt för mig att det var standard 1995 eller så på datorerna jag jobbade med då.

Jo 64bits har funnits före Athlon 64, men det var inte direkt mainstream på 90-talet.
SSD har också funnits längre än bara de senaste åren. Tror det var 97 som jag begärde pris på SSDer (kommer inte ihåg från vilket företag), men då var priserna från 17 USD per MB för en volatile SSD. Inte heller så konsumentvänligt.