Jag skulle definitivt betala mer för ett knäpptyst PSU än ett nästan tyst. De kostar 700 kr mer ungefär, inte mycket att tjafsa om tycker jag.
Samtidigt fanns det fläktlösa 250W PSU på 70-talet, så det handlar knappast om någon banbrytande forskning... smäll på fingrarna till recensenterna.
Så länge PSU:t är i chassit måste ju ändå luften ta vägen någonstans, och då kan man lika väl ha ett med tyst fläkt, gillade därför slutsats-knorren.
Det finns egentligen NOLL anledning att ha PSU:t i anslutning till (värmedelar med) resten av PC:n.
Men det mest idiotiska tilltaget som påverkar tempen i ett vanligt chassi är att de kort som drar mest ström inte står vertikalt, utan till råga på allt med chipsidan neråt i kabbet, och är höga nog att hindra nästan all luftpassage nerifrån PCIe etc upp till PSU:t. PCIe är överst, så att det ska få all värme från övriga kortplatser... Om man har tur finns det ett galler ovanför CPU, men... dags att tänka till kanske? (Jag vet, det finns några som är bra

)
Om tillverkarna gjorde korten så att man kunde använda chassit som värmeledare kunde man få till både 500W strömförsörjning och komponenter som verkligen drar 500W utan en enda fläkt.
Men jag gillade artikeln, funderar på att köpa en liknande till ett relativt lågwattprojekt.