Asus Designo MX kombinerar IPS-paneler med tunn profil

Permalänk
Melding Plague

Asus Designo MX kombinerar IPS-paneler med tunn profil

Påkostade skärmar med IPS-paneler är på frammarsch. Asus stannar inte vid att använda tekniken i nya hybriddatorer utan introducerar även fristående skärmar i storlekarna 27 och 23 tum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser ju toppen ut. Undrar om de går att montera på väggen, tro?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Högre upplösning? :<

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Ser snygg ut, får se var prislappen hamnar bara

Permalänk
Skrivet av sparriskrigaren:

Ser ju toppen ut. Undrar om de går att montera på väggen, tro?

Ser inte ut så tyvärr, om de inte släpper något eget passande väggfäste?
Skulle aldrig köpa en skärm utan VESA-fäste i dagens läge.
Alltid bra att ha alternativet..

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk

Jo precis, frågan är ju vad priset blir då det är Bang & Olufsen som varit med och tagit fram något. Sen såg foten inte ut att vara vidare flexibel heller, mer som stelopererad.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

mums Bang & Olufsen ljud undra högt ljudet kommer vara bara, annars en väldigt snygg skärm hoppas bara inte prislappen blir allt för högt...

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk

Bang olufsen, "exklusiv design", IPS, LED, luktar överpris imo...

Permalänk
Avstängd

det kommer väl bli en överprisad "okej" skärm ändå.
Men tunn upplösning gör att det inte blir köp...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Inaktiv

27" och 1080p? Nej tack. Sen undrar jag hur "exklusivt" ljudet egentligen kan bli när skärmen är så smal. Om skärmen däremot bjudit på mindre skärmkant hade det kunnat bli intressant, men att alla skärmar idag har nästan 1cm i alla kanter är otroligt fult.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tippar på att jonas och emil gick till asus monter först

Permalänk
Medlem

Trevligt med mer konkurrens och alternativ men... 1080p är ju på tok för låg upplösning, speciellt för en 27" skärm. Det går bort.

Högtalare på en skärm? Nej tack!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Grymt snygg! Men lite för låg upplösning för 27" som många andra skrivit.

Och hoppas dom fortsätter minska kanterna på datorskärmar.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Opartiska Asus-clockers.
Den enda anledningen att inte allt här handlar om Asus är att Asus inte har börjat tillverka alla typer av hårdvara än. Viss överdrift kanske, men inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Bättre upplösning och 120 hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Kass upplösning och fel format, fanns inte mycket att hurra över här

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Tunn skärm, djup fot!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

"Designo", det var nog billigaste namnet på länge

Designen borde jag väl egentligen gilla, men gör inte det iallafall... Nått är inte riktigt "rätt" antar jag.. Och foten lär inte bjuda på inställningsmöjligheter heller precis, som nämnts redan.

Alla påpekar att 1080p är för lite för 27 tum, men på sätt och vis är det ändå rätt bra att den här skärmen finns som alternativ. Det finns rätt många stora 1080p skärmar, men få som är IPS, så det här kan vara en ganska trevlig spel/film skärm om man vill ha IPS.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fint, vem vill köpa en 23" till mig?

Permalänk
Medlem

En 23" med IPS panel och 1920x1200 upplösning hade varit trevligt.

Permalänk

Trevligt, men inbyggda högtalare är för mig bara onödigt. Varför betala för någonting som man aldrig kommer använda :/. Tycker det är bättre om de koncentrerar sig endast på panelen och struntar i allt annat, USB-hubbar, hörlursutgångar och annat skrafs. Datorn sitter i chassit, inte i skärmen, det får folk lära sig...

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Ny och endast 1080p. Den känns gammal innan den ens hinner ut i butikshyllorna. Känns fel att man tar upp detta som en nyhet när det bara är "gammal" teknik. Vad har denna skärm för mervärde för oss som är på SWEclockers? Om den har ett mervärde och ska vara med som nyhet då bör man visa alla nysläppta skärmar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Tycker det går segt på displaymarknaden.

Bra att dom gjort den tunnare, men den är fortfarande inte tillräckligt tunn.
Flesta skärmar är fortfarande 60 Hz.
Finns knappt nåt över 1920x1200.
Flesta är väl fortfarande 6-8 bit färgdjup per kanal.
3D är rare.
Finns inga transparenta skärmar som HUD.

Permalänk
Medlem

Konstigt... Mycket skriverier och reklam för Tunna skärmar... men... i stort vad spelar det för större roll ?
Rakt framifrån kan skärmen vara 2 mm eller 2meter tjock, allt beroende vart du sitter.. o.s.v.
Borde det inte vara på tiden att kampen mot 1 eller 2 mm tunnare byts mot skärmar UTAN ramar ?
(så att man kan ha flera bredvid varann utan att behöva Skruva söder dem för att minimera bortfallet av mellanrummet /svarta
kanterna som irriterar...? )
OCH för er som nu inte förstår det vidare sammanhanget, JO visst sparar man in på vikt och utrymme om skärmarna blir tunnare, MEN 1 mm i det stora hela, är löjligt, finns andra saker att koncentrera sig på, av större vikt.! det är min poäng.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tal666:

Konstigt... Mycket skriverier och reklam för Tunna skärmar... men... i stort vad spelar det för större roll ?
Rakt framifrån kan skärmen vara 2 mm eller 2meter tjock, allt beroende vart du sitter.. o.s.v.
Borde det inte vara på tiden att kampen mot 1 eller 2 mm tunnare byts mot skärmar UTAN ramar ?
(så att man kan ha flera bredvid varann utan att behöva Skruva söder dem för att minimera bortfallet av mellanrummet /svarta
kanterna som irriterar...? )
OCH för er som nu inte förstår det vidare sammanhanget, JO visst sparar man in på vikt och utrymme om skärmarna blir tunnare, MEN 1 mm i det stora hela, är löjligt, finns andra saker att koncentrera sig på, av större vikt.! det är min poäng.

Håller med. Vad är det för mening? Har en gammal LCD monitor som är ungefär 10cm tjock eller något. Men det märker jag inte, eftersom jag tittar framifrån och inte på sidan. Om bilden är bra (denna är skitbra fortfarande) och har minst 60Hz är det helt okej för mig oavsett om den är 10cm tjock eller 5cm.

Permalänk
Medlem

Tunnate skärmar gör ju nästan ingen skillnad alls foten endå issåfall är i vägen för att de ska ta mindre plats ifall detta är syftet.
Sen tycker jag i allmänhet att man borde satsa på tunnare kantar och 120hz istället för att göra den tunnare.

Permalänk
Skrivet av LessIsMoore:

Trevligt, men inbyggda högtalare är för mig bara onödigt. Varför betala för någonting som man aldrig kommer använda :/. Tycker det är bättre om de koncentrerar sig endast på panelen och struntar i allt annat, USB-hubbar, hörlursutgångar och annat skrafs. Datorn sitter i chassit, inte i skärmen, det får folk lära sig...

Tycker tvärtom gällande högtalare. De enda nackdelar jag kan se med att bygga in högtalare är att priset går upp och ev. att tjockleken ökar.
På just en "designskärm" vore det ologiskt att inte ha inbyggda högtalare, då externa diton i nio fall av tio är så fula att de förstör alla försök att göra skrivbordet till en inredningsdetalj. Det finns helt enkelt ingen poäng med en snygg skärm om man samtidigt tvingas till att även köpa ett par designhögtalare bara för att kunna använda sin dator.

Köper man en skärm för dess utseende är man heller sannolikt inte i målgruppen som jagar småslantar så den ekonomiska biten går också bort.

Det här är den typ utav skärm där jag tycker att inbyggda högtalare är mest motiverat, av hänsyn till estetik.

Permalänk
Medlem

Detta hade inte varit helt fel, men kommer antagligen bli skit dyrt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker lite kralligare skärmar ger mer premiumkänsla? Nu är ju jag part i målet eftersom jag sitter på en Asus PA246Q men jag gillar verkligen att den känns så rejäl...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

En hel rad med felprioriteringar och inget av det som jag saknar har inte nämnts ovan. Främst är det en rejäl fot med ergonomiska egenskaper, samt högre upplösning.

Sitter idag på en Dell U2410 och kommer hädanefter alltid ha det som lägsta nivå när det gäller skärmar.