Citat:
Ursprungligen inskrivet av RainesX
Var exakt tycker jag synd om dom?
Kallade det för svinigt det dom håller på med nu (kartell?)
Sen visade jag förstående för att dom kanske vill hämta tillbaks några av dom miljoner dom ändå förlorade på översvämningen.
Men tyckte aldrig synd om dom.
För snart kanske två år sedan köpte jag två WD 2tb diskar för 1100kr och nu får man vara glad om man får en för det priset.
Hoppas sveriges lagar kan sätta stopp för dessa girigt höga priser som har sin grund i monopolet dom försöker skaffa sig.
Får se vem av WD eller seagate som köper upp vem först 
Kan förvarna om att du snart kommer få börja gnälla ännu mer för priserna på RAM är också på väg att gå upp igen. Detta av den enkla anledningen att de är för låga idag och företagen gör inga pengar på det. Det var ju därför flera aktörer lämnade hårddiskmarknaden. För låga priser dödade alla vinster och gör man inga vinster finns det ingen anledning att finnas kvar på marknaden längre.
Ett annat exempel på en sådan marknad är bensinstationer. Det går inte att göra några pengar på att sälja bensin längre. Därför har de antingen dumpat all personal och kör bara med pumpar eller så får de öppna ICA och sälja svindyrt godis och kaffe till bilisterna för att finansiera sin personal. Det är egentligen lite konstigt att priset är så pressat på bensin eftersom det är så okänsligt för pris egentligen. Folk kör inte så mycket mindre bil bara för att priset ändras.
Sen är det ju, som någon redan påpekat, så att det finns risk för att all elektronik kommer bli dyrare efter hand som det galna priskriget upphör. Det ska bara gå några fler företag i konkurs först. Vinstmarginalerna på elektronik är minimala som det ser ut nu. Det är därför många säljer kablar så dyrt. En vanlig HDMI kabel hade utan problem gått att sälja med vinst för några tior. Nu kostar de 100-150 kr för att elektronikföretagen ska få några pengar när de säljer en TV.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|