Helgsnack: Är AMD ute ur leken?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Är AMD ute ur leken?

Utan någon större närvaro i de högre prestandaklasserna är kampen mellan Intel och AMD inte lika jämn som förr. Veckans helgsnack handlar om framtiden för AMD på processormarknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Även om det ser mörkt ut nu så har AMD gjort comebacks, vi får hoppas att det händer igen. Inte bara för AMD:s skull utan för hela marknadens skull, sätter ingen press på intel så kommer det nog se mörkt ut på processorfronten i framtiden :/

EDIT: lite captain obvious på mitt inlägg kände jag lol

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att Trinity blir AMDs återkomst. På desktopmarknaden har de ju redan erkänt sig ute ur spelet...

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Upptäckte igår att Intels Q6600 som är nästan 6 år gammal hänger med än idag med lite överklockning medans AMD's motsvarigheter existerar i princip inte, Det är AMD Athlon 64 dual core processorer isåfall

redan då höll dom på att tappa marknaden! iofs hade ju Q6600 en betydligt saftigare prislapp men AMD hade inte att konkurrera med? jag har iaf inte hittat någon AMD quad core 2.4ghz prolle från sent 2006/tidigt 2007

Edit: AMD Phenom 9700 var Q6600's konkurrent om någon kan hitta benchmark tests mellan dom skulle det vara spännande! iofs släpptes den nästan ett halvår senare va?

Permalänk
Medlem

Ivy-bridge värmeproblem och Intels tekniska försprång har gjort att AMD hamnat i en egen kategori, men Intels försprång och högre priser som egentligen inte behövs prestandamässigt hjälper ändå AMD att bibehålla sin position i budgetsegmentet för de som har koll på hårdvara.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Inte riktigt än. De har bara flyttat om sitt fokus, och gjort det bra. På det stora hela, dvs.

För högpresterande system och high-end och spelande? Nej, där kanske inte APU:er duger. Men ärligt talat, hur många spelar idag? Nu menar jag på det stora hela och inte den generiske SweClockers-läsaren.
Jag skulle påstå att det inte alls är så många.

Trinity ser skitintressant ut.

Men för entusiaster? Jag hoppas innerligt att AMD hittar på någonting, eller att IBM lånar dem ännu mer teknik.
Något annat vore i slutändan en katastrof för entusiasten, pga avsaknad av behov för Intel att hävda sig för ett billigt pris.

Permalänk
Medlem

Har du en låg/mellan budget så kommer Trinity troligtvis dominera på spel-fronten.

Om CPUn i den är godlig till spel så kan du köra Crossfire med ett externt grafikkortet och det inbygda i APUn.

Detta ger enorm prestanda för pengen det antagligen kommer kosta.

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att de kommer igen förr eller senare allafall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag håller tummarna för Piledriver. Hoppas verkligen att AMD kommer tillbaka.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Får hoppas att de kommer ikapp igen, annars kommer ingen ha råd med processorer i framtiden...

Permalänk
Medlem

För highend och övre midend cpuerna är amd helt ute ur leken. Intel har ett stort föresprång när det kommer till tekniken och de fortsätter framåt utan att ge amd en chans att hinna ifatt. Amds enda starka sida är att de kan göra bra grafikkort vilket inte intel kan. Proccessorer med bra integrerad grafik och tillräcklig processorkraft är amds väg på cpu marknaden framöver.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Förmodligen kommer det att ta ett tag för dem att återhämta sig efter alla fiaskon nyligen, men vi får hoppas att de klarar sig. De har ju Piledriver och framförallt Excavator som ser sjukt intressant ut.

Personligen köper jag AMD av princip. Intel har inte nått dit de är idag på ett juste sätt, och att köpa från dem skulle ge mig dåligt samvete. Dessutom gillar jag AMD eftersom de brukar behålla samma sockel bra mycket längre än intel. Det finns fler som tänker som jag så nej, det är inte kört.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Nej.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

AMD har lagt om sin fokus.

AMD's nuvaranda strategi är att för 90% av användarna är dagens PC prestanda tillräckligt bra (dvs ALLA utom gamers).

AMD satsar därför 100% på mellanskiktet och price/performance - där de för nuvarande också ligger bra till!

Intel kommer däför bli entusiasternas val medans AMD kommer fortsätta vara vanligt i "vanliga" datorer.

AMD ligger också bra till när det gäller price/performance och energiförbrukning på server fronten.

Så - AMD kommer definitivt finnas kvar ett tag till! Men kanske att intel kommer vara prestandakung ett bra tag framöver.

Permalänk
Medlem

Om man ser på hur det ser ut idag så är AMD inget alternativ för min del i alla fall, och jag tror väldigt många delar den uppfattningen. Så kort sammanfattat ja, AMD är ute ur leken, men det betyder inte att dom kommer kunna slå sig in på marknaden igen. Allt dom behöver är en ny storslagen produkt, ungefär som när dom släppte HD5000-serien. Dock är det viktigare att dom satsar mer på CPU-fronten då dom enligt mig fortfarande har plats att ta åt sig av på grafikmarknaden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hoppas dom slår igenom med nåt, orka att Intel ska monopol på CPU marknaden.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Har alltid haft AMD och ATI och kommer alltid att ha, tycker att deras FX processor är helt awesome och samma gäller ati , tror AMD kommer med en riktigt bomb med feta grejer

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Medlem

Jo visst.. Ingen köper de miljoner sålda netbooks varje månad.. Ingen säger jag!

AMD är "ute ur leken" om man ser på AMD-Intel kampen, där Intels kriminalitet lyckades säkerställa företagets dominans över AMD.
Men AMD är på uppgång då deras mobila lösningar samt AMDs APU system, på den marknaden dominerar ju AMD ÖVER Intel till och med!
Sen så ryktas det att både Sony och Microsoft kommer använda sig av AMD för processorer och grafikprocessorer, så
om det visar sig vara sant så kommer AMD att gå om Intel och alla andra mikrokretstillverkare rejält.

Permalänk
Medlem

Min sista AMD CPU var en gammal 6000+ och efter det har det bara varit Intel, jag tycker AMD har varit efter och ute ur leken en mycket lång tid, men som sagt som budget CPU är AMD forfarande ett bra val.

Skrivet av icelaw:

Jo visst.. Ingen köper de miljoner sålda netbooks varje månad.. Ingen säger jag!

AMD är "ute ur leken" om man ser på AMD-Intel kampen, där Intels kriminalitet lyckades säkerställa företagets dominans över AMD.
Men AMD är på uppgång då deras mobila lösningar samt AMDs APU system, på den marknaden dominerar ju AMD ÖVER Intel till och med!
Sen så ryktas det att både Sony och Microsoft kommer använda sig av AMD för processorer och grafikprocessorer, så
om det visar sig vara sant så kommer AMD att gå om Intel och alla andra mikrokretstillverkare rejält.

Även om Sony och Microsoft skulle köra AMD i sina konsoler kommer AMD inte gå om Intel, Intel är så enormt mycket större.

Permalänk

Tycker intel är ligger bakom AMD för att vara helt ärlig...

Highend finns inte så många köpare så det lönar sig, och i midend ser jag inget alternativ till Intel då gpun är så slö så den inte duger till något... Till HTPC är Intel också helt ute och cycklar då dom inte kan hålla en bra framerate. Uppspelning av film är en jäkla katastrof.

Alla jag bygger datorer till är i största grad Casual gamers, familjer som använder sin dator till surf, facebook, Semester bilder och och små killar som sitter och vill spela lite smått FPS och bilspel.

Många familjer vill inte lägga 10.000kr på en dator utan max 4-5 tusen. Vilket gör att en dator med Intel inte är värt pengarna(uppgrades is not an option, när datorn är gammal efter några år så köps en ny!)

Så varför välja Intel när dom inte har så mycket att komma med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa423:

Har alltid haft AMD och ATI och kommer alltid att ha, tycker att deras FX processor är helt awesome och samma gäller ati , tror AMD kommer med en riktigt bomb med feta grejer

Du..

Du borde kolla över din "åsikt". Har haft AMD jag med, förberedde mig med ett AM3+ moderkort för bulldozer, men har jag köpt en bulldozer? Nepp. Processorn är värdelös.

Hade kunnat köpa den för att jag har en AMD965 på 3.4ghz, men jag är en som gillar att överklocka, då hade elpriset här hemma ökat brutalt mycket säkerligen och i slutändan hade det inte varit värt det.

Din åsikt om Bulldozer... sigh. Hoppas inte du sprider falsk fakta om att AMD är bra också.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Min sista AMD CPU var en gammal 6000+ och efter det har det bara varit Intel, jag tycker AMD har varit efter och ute ur leken en mycket lång tid, men som sagt som budget CPU är AMD forfarande ett bra val.

Även om Sony och Microsoft skulle köra AMD i sina konsoler kommer AMD inte gå om Intel, Intel är så enormt mycket större.

Tänk om AMD ligger före Intel när det gäller t.ex:

  • Spelkonsoller (Microsoft o Sony)

  • APU's

  • Netbooks

  • Servers

  • Budgetdatorer (både kontors och speldatorer av lättare prislapp)

Då finns det Intel kvar i speldatorer, Apple-datorer och produktionsdatorer. Även fast den marknaden är stor så tror jag inte de kommer vara "enormt mycket större" om ovanstående lista fullföljs.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför dem flesta snöar in sig i ren CPU-prestanda.

Min PhenomII X6 1055t fungerar utmärkt i spel och allt annat jag gör på datorn om det så är film,musik eller redigering av bilder.
sen tror jag mycket på GPGPU vilket 7970 skiner i jämfört med Nvidias motsvarighet iaf när det kommer till OpenCL vilket Photoshop CS6 har fått utmärkt stöd för.

OM mjukvaruutvecklarna går AMD's väg och satsar på GPGPU så kommer AMD's framtida APU's t.ex Kaveri att fungera mycket bättre såvidare inte INTEL drar en höna ur arslet och satsar allt på ett samarbete med Nvidia.

Behöver man rå CPU prestanda så är SB-E att föredra men ärligt talat vem orkar lägga ut 10k på moderkort och processor för att spela spel?

Köper hellre en billig PhenomII och ett bra grafikkort då istället.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Äh de kommer tillbaka igen :), håller tummarna.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Att Intel är starkare än AMD på processorfronten kan väl alla hålla med om, men jag tycker nog att AMD är snäppet vassare inom grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror stenhårt på att Trinity kan dominera den average svenson i budget/mellanklassen om dom gör det bra.

För highend användaren så ser det ju jävligt mörkt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr4y3r:

Att Intel är starkare än AMD på processorfronten kan väl alla hålla med om, men jag tycker nog att AMD är snäppet vassare inom grafikkort.

Ren fakta säger emot det.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Du..

Du borde kolla över din "åsikt". Har haft AMD jag med, förberedde mig med ett AM3+ moderkort för bulldozer, men har jag köpt en bulldozer? Nepp. Processorn är värdelös.

Hade kunnat köpa den för att jag har en AMD965 på 3.4ghz, men jag är en som gillar att överklocka, då hade elpriset här hemma ökat brutalt mycket säkerligen och i slutändan hade det inte varit värt det.

Din åsikt om Bulldozer... sigh. Hoppas inte du sprider falsk fakta om att AMD är bra också.

så jädra dålig är inte bulldozer faktist , och gillar du att överklocka så borde ju bulldozer ha passat dig och att du skulle bli fattig på strömförbrukningen är faktist bara löjligt om du inte har datorn på i full load 24/7 allternativt att du är så fattig att dom extra 50 kronorna i månaden eller vad det nu kan bli skulle bli en alltför tung börda. och det där sista om att amd skulle vara dåliga är ju ren lögn och förbannad dikt amd har flera processorer anpassade för olika användningsområden och för vissa saker är dom ju faktist bättre än intel till ett lägre pris dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Ren fakta säger emot det.

Det beror på hur man läser densamma.
Vad vill du ha ut av graikkortet? För spel? Vid X upplösning? Då är nVidia absolut starkare.
Men inte på allting, samtidigt. I ren GPGPU är ju AMD bättre.
Rent historiskt har AMD alltid varit bättre för HTPC, pga den magiska 23.976-gränsen, som de kommer mycket närmre.
För spelare? nVidia är oftast bättre.

@ Ditt inlägg om FX-serien; Intel är bättre. Så är det. FX-serien lämnade mycket att önska. Men dess uselhet är gravt överdriven. Den är mycket kapabel, men för just spel är Phenom II-serien bättre, sorgligt nog.
Tyvärr för AMD är Sandy/Ivy Bridge mycket bättre igen. Men FX-serien är ju inte uttryckt dålig, bara inte lika bra. I min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Mardrömmen är ju att Intel licenserar GPU-teknik från Nvidia och helt plötsligt har GeForce-grafik i sina processorer..

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air