Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-06-12, 14:42   #31

PowerNet

Medlem

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Markthegreat Visa inlägg
Ett sätt att kryptera disarna/disken, så dina hemligheter förblir hemliga.
De som krypterar är för det främsta pedofiler, foliehattsbärare eller stortankare.
Samt jag.
Och alla andra som värnar om sin integritet och inte vill att någon ska komma åt känslig information/känsliga filer.

Det är många som krypterar, såsom företag, organisationer, skolor, kommuner, stater, ja, alla krypterar mer elle mindre sin information på ett eller annat sätt.

Det är jusom att säga: varför använda https:// när man loggar in på banken? om man ändå inte har något att "dölja" för andra så varför kryptera kommunikationen mellan dig och servern? jo, för att skydda så ingen utomstående får reda på känslig information (inloggningsuppgifter, koder, etc etc)

Det är samma tänk när man krypterar hårddiskar/usb minnen etcm, varför kryptera?
Jo för att skydda sina känsliga/privata filer så att ingen kommer åt dem vid en eventull stöld av datorn eller liknande.
PowerNet är uppkopplad nu Folding
2012-06-12, 14:44   #32

Markthegreat

Medlem

Markthegreats avatar

Plats: 192.168.55.102

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av PowerNet Visa inlägg
Det är många som krypterar, såsom företag, organisationer, skolor, kommuner, stater, ja, alla krypterar mer elle mindre sin information på ett eller annat sätt.
Det har du alldeles rätt i, jag tog bara det första jag tänkte på (:
2012-06-12, 15:35   #33

klotim

Medlem

klotims avatar

Plats: Oskarshamn

Registrerad: jan 2010

Citat:
Ett sätt att kryptera disarna/disken, så dina hemligheter förblir hemliga.
De som krypterar är för det främsta pedofiler, foliehattsbärare eller stortankare.
Samt jag.
okej.. Krypteras det automatiskt då eller? Eller måste man aktivera det på något sätt?
2012-06-12, 16:20   #34

backfeed

Medlem

backfeeds avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: okt 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av klotim Visa inlägg
okej.. Krypteras det automatiskt då eller? Eller måste man aktivera det på något sätt?
Ja (men utan lösenordskrav) och ja (om man tänkt ha någon nytta av krypteringen).

Du måste dock normalt ha ett moderkortsbios med stöd för ata password (dvs med stöd för inmatning av detta lösenord vid uppstart av datorn, som låser upp lagringsenheten), vilket så gott som alla bärbara datorer har. Moderkort till stationära datorer har extremt sällan eller aldrig stöd för ata password, åtminstone i dagsläget.

Det finns andra lösningar än ata password också förstås, men det är företagsinriktat och förmodligen ännu bökigare än att hitta moderkort med ata password-stöd.

Enklare (och uppenbarligen säkrare) lösning är att använda TrueCrypt istället.
2012-06-12, 17:26   #35

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Plats: sektor 001

Registrerad: aug 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Andreas D Visa inlägg
Den som inte sitter på enormt värdefulla företagshemligheter, är terrorist eller liknande kan sova gott med AES-128.
vilket onödigt besvär de gör sig, svenska myndigheter nöjer sig ju med att utfärda direktivet om att "Vid porrsurfning på allmänna bibliotek får USB-stickor innehållande skyddsklassad information inte medtagas att nyttjas för personligt fillagringsbruk! Löneavdrag upp till 2 veckor kan bli påföljden vid upptäckt av överträdelse."
2012-06-12, 17:53   #36

Andreas D

Andreas Dimestam
Chefredaktör

Andreas Ds avatar

Plats: 127.0.0.1 / ::1

Registrerad: apr 2002

För er som är intresserade finns en liten utläggning från Seagate om (o)möjligheten att brute-forca AES-128:

If you assume:

• Every person on the planet owns 10 computers
• There are 7 billion people on the planet
• Each of these computers can test one billion key combinations per second
• On average, you can crack the key after testing 50 per cent of the possibilities
Then (see calculation reference in Appendix):
• The earth’s population can crack one encryption key (one drive only) in 77,000,000,000,000,000,
000,000,000 years!
• In case you are wondering, cracking the second key/drive would take another 77,000,000,000,
000,000,000,000,000 years!
2012-06-12, 17:57   #37

celerity

Medlem

celeritys avatar

Plats: Lund

Registrerad: jun 2006

AES-128 räcker för vem som helst, t.o.m NSA

Att de på något sätt skulle klara av att knäcka AES är rent BS
E6400 6/B2 v.25 @ 3600 MHz - 450*8 [BIOS 1,45 V] | Gigabyte GA-965P-DS4 | 4 GB Corsair XMS2 800 MHz | Corsair AX 750W | Asus GTX 460 1 GB | Tuniq Tower 120 | Intel X25-M 80GB SSD | 2 TB Samsung F4EG | Dell U2412M 24" | Fractal Design Define R3
celerity är inte uppkopplad
2012-06-12, 18:00   #38

rektor

Medlem

Registrerad: okt 2011

Sjukt att dom kan säga att den stödjer AES-256 när den inte gör det.
Dom kan ju inte bara hitta på en massa specifikationer.

USA och deras dumma kryptoexportförbjud. Om dom förbjuder försäljning av enheter med AES-256 krypto, så lär ju folk köpa enheter från andra länder.
Vill jag ha en AES-256 enhet, så lär ju jag kunna köpa den från ett kinesiskt företag. Dåligt för deras ekonomi.
rektor är inte uppkopplad
2012-06-12, 18:25   #39

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Plats: sektor 001

Registrerad: aug 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av celerity Visa inlägg

men de kanske utvecklat en ny hemlig sorts processor med speciella Alexander Lukas-instruktioner?
2012-06-12, 18:50   #40

M0rditz

Medlem

M0rditzs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2010

Det spelar väl bara roll om du kör deras Full Disk Encryption (FDE) med ett BIOS-lösenord? Har inte hittat någon info om det här påverkar någon som kör typ TrueCrypt eller LUKS för att kryptera sin disk.
2012-06-12, 19:14   #41

FearsomeSwede

Medlem

FearsomeSwedes avatar

Plats: Örebro

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av celerity Visa inlägg

Du tror inte det finns en anledning till att man låter dem exportera AES-128 diskar men inte de med 256 bitars kryptering?
Skulle inte bli förvånad om NSA kan köra en bruteforce och efter ett tag få fram nånting. Nationens säkerhet är något som värderas väldigt högt i USA.
2012-06-12, 19:19   #42

Zotamedu

Medlem

Zotamedus avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FearsomeSwede Visa inlägg
Du tror inte det finns en anledning till att man låter dem exportera AES-128 diskar men inte de med 256 bitars kryptering?
Skulle inte bli förvånad om NSA kan köra en bruteforce och efter ett tag få fram nånting. Nationens säkerhet är något som värderas väldigt högt i USA.
Kan ju vara samma anledning som att man inte får ha med sig vätskor i större förpackningar än 100 ml på flygplan. Det vill säga totalt blind paranoia helt utan verklighetsförankring.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Zotamedu är inte uppkopplad Folding
2012-06-12, 19:51   #43

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: feb 2011

Hå hå ja ja... Vad ovanligt att det är fel på sandforce-baserade enheter. Nu är detta iofs ingen stor grej, alls, men man blir endå lite less.

Jag finns också på Jamendo och last.fm
Ozzed är inte uppkopplad
2012-06-12, 20:08   #44

celerity

Medlem

celeritys avatar

Plats: Lund

Registrerad: jun 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FearsomeSwede Visa inlägg
Det är som Zotamedu skriver - blind paranoia. Krypteringsalgoritmen är aldrig den svagaste länken. Säg att NSA bygger ett kluster som klarar 2^55 nycklar per sekund. Det kommer att ta dem 150 miljarder år att knäcka krypteringen.

E6400 6/B2 v.25 @ 3600 MHz - 450*8 [BIOS 1,45 V] | Gigabyte GA-965P-DS4 | 4 GB Corsair XMS2 800 MHz | Corsair AX 750W | Asus GTX 460 1 GB | Tuniq Tower 120 | Intel X25-M 80GB SSD | 2 TB Samsung F4EG | Dell U2412M 24" | Fractal Design Define R3
celerity är inte uppkopplad
2012-06-13, 04:12   #45

Megacrash

Medlem

Plats: Nangijala

Registrerad: okt 2009

Ärsh detta spelar inte mig någon roll, inte direkt som jag har någon Pentagon data på disken
Megacrash är inte uppkopplad
2012-06-13, 09:58   #46

Karlzooon

Medlem

Karlzooons avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: nov 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Yxan Visa inlägg
USA låter inte kryptometoder som är för starka gå på export så att AES 128 är knäckbart för NSAs superdatorer är rätt så givet.
Precis. Jag har hört liknande grejer om exempelvis TrueEncrypt det sägs att CIA äger TE och kan ta sig in över allt genom bakvägar och liknande. Jag har svårt för att uppfatta det som en skröna när även Intel som amerikanskt bolag inte exporterar för starka kryptometoder ja. Dom är mycket för att övervaka i USA ja.

Jag har ingenting att dölja dock. Däremot undrar man ju vad dessa är så måna om när de inte vill ha fullt så starka krypteringsmetoder ja.
Karlzooon är inte uppkopplad
2012-06-13, 15:01   #47

ajp_anton

Medlem

ajp_antons avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ronnylov Visa inlägg
Hur tungjobbat blir det att istället låta datorns processor sköta om krypteringen om man behöver AES-256?
Och om tillverkarna tvingas "ställa ner" krypteringen, innebär detta att det tidigare sålts modeller med detta stöd aktiverat?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av PowerNet Visa inlägg
Inte särskilt stor prestandaförlust på det, det är jämt mellan det.
Jo man förlorar i stort sett alla prestandavinster som SandForce ger. SandForce komprimerar ju som bekant all data så att den behöver skriva/läsa mindre, men krypterad data går inte att komprimera.
När man låter enheten kryptera internt så komprimerar den *först* och krypterar sen den komprimerade datan.
ajp_anton är inte uppkopplad
2012-06-13, 19:26   #48

Sony?

Medlem

Sony?s avatar

Citat:
AES - uppenbar regeringsbakdörr.
Fast nä...

Är en öppen algoritm som vem som helst kan ta del av. Om du vill kan du ju leta efter bakdörrar.
2012-06-13, 19:48   #49

Markthegreat

Medlem

Markthegreats avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sony? Visa inlägg
Fast nä...

Är en öppen algoritm som vem som helst kan ta del av. Om du vill kan du ju leta efter bakdörrar.
>wikipedia
2012-06-13, 20:53   #50

Sony?

Medlem

Sony?s avatar

Citat:
>wikipedia
>med länkar till flera olika program i flera oliak språk som har lagt in AES kryptering.

Tänkte att det var bättre att låta er välja det språk ni kan bäst och sedan försöka förstå AES. Men finns säkert också uppe som matematiskt formel, men personligen förstår jag kod bättre.

PHP Kod för AES (~400 rader).
2012-06-13, 21:12   #51

Markthegreat

Medlem

Markthegreats avatar

Citat:
>med länkar till flera olika program i flera oliak språk som har lagt in AES kryptering.

Tänkte att det var bättre att låta er välja det språk ni kan bäst och sedan försöka förstå AES. Men finns säkert också uppe som matematiskt formel, men personligen förstår jag kod bättre.

PHP Kod för AES (~400 rader).
Perfekt. Synd att denna version var så nedkluttrad med kommentarer bara, hade lite svårt att följa vid några ställen.
Jag anser dock fortfarande att det finns bättre alternativ än AES. Kanske inte i prestandaväg, men i alla fall säkerhetsmässigt.
2012-06-13, 21:19   #52

Sony?

Medlem

Sony?s avatar

Citat:
Perfekt. Synd att denna version var så nedkluttrad med kommentarer bara, hade lite svårt att följa vid några ställen.
Jag anser dock fortfarande att det finns bättre alternativ än AES. Kanske inte i prestandaväg, men i alla fall säkerhetsmässigt.
Felet är att kommentarerna är på fel ställen. Jag önskar att koden var mer kommenterad under själva flödet.

Vilka metoder ser du som säkrare? Och varför?
2012-06-13, 22:14   #53

lorgix

Medlem

Registrerad: jul 2011

Citat:
Liten FYI: Du får räkna med att folk kommer att skratta åt dig om du säger att AES är osäkert, utan att ha ngt att backa det påståendet med.
lorgix är uppkopplad nu
2012-06-13, 23:16   #54

Markthegreat

Medlem

Markthegreats avatar

Citat:
Felet är att kommentarerna är på fel ställen. Jag önskar att koden var mer kommenterad under själva flödet.

Vilka metoder ser du som säkrare? Och varför?
En cascade med aes - twofish - serpent kör jag personligen om minnet inte sviker mig. Lagrar inget i ram, håller det i l2 cachen istället. Förhindrar cold boot, och det lugnar mig att veta tiden det tar att knäcka mitt 45+ teckens mixalphanum+ special14 lösenord.

Skickades från m.sweclockers.com

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb