Citat:
Ursprungligen inskrivet av
SilentHarmonic
Vore ju helt klart intressant med S3 baserade GPUer i android lurar!

Nej tack.
S3 har inte gjort något anmärkningsvärd det senaste årtiondet.
Senaste dom gjorde (som del av Via) var Via Chrome som var oimponerande och hade skit kassa drivrutiner.
Deras storhets tid var på 90-talet med S3 ViRGE, det ända som gör S3 till ett anmärkningsvärt företag är att de skapade S3TC (S3 Texture Compression) som är en ganska simpel teknik.
Citat:
HerrGoreMann
I nästa Playstation tällefåån kanske?
Förhoppningsvis inte.
Citat:
Vattendroppe
Patentsystemet som det ter sig idag är så otroligt korkat och utvecklingshämmande att det är otroligt...
Ja, patentsystemet suger.
Patentsystemet behöver renoveras så att man blir av med triviala patent och äckliga patent troll.
De hindrar teknisk utveckling, konkurrens och ekonomisk tillväxt.
Citat:
xemacs
S3's Texture Compression patent är av stort intresse för grafikdelen i nästan alla Open Source OS.
Patentet blev visserligen ogiltigtförklarat i striden mellan HTC och Apple, men ändå vågar ingen slå på det i MESA utan man lämnar det till den enskilde användaren. Samtidigt gick HTC med i Open Invention Network förra året så om man nu verkligen genomför köpet och patentet är giltigt skulle man ändå kunna slå på texture compression i MESA tack vare samarbetet i OIN.
Oavsett vilket vore det ett bra steg för grafiken i t.ex. Linux.
Ja.
Som jag har förstått det så är S3TC är en förutsättning för OpenGL 3 stöd, men jag kan ha fel.
S3TC kan också snabba upp spel tror jag, eller möjligtvis så fler spel att fungera.
Man kan kring gå det genom S2TC vilket är en texturkomprimeringsalgoritm som är annorlunda från S3TC och därför inte täcks av patentet men ändå är kompatibel med S3TC. Dock så är bildkvalitén lite sämre i S2TC än i S3TC.