Citat:
Ursprungligen inskrivet av
mludd
Saken är ju den att för många företag så har man inte delarna i lager (nu talar jag inte om Lenovo, Apple, Dustin, Logica eller liknande företag utan företag som köper datorer för eget bruk) utan man har istället reservdatorer i lager.
Det ena utesluter väl inte de andra?
Har skärmen gått sönder kan det ju vara fördel att byta till lånedatorn, medan om bara batteriet är trasigt så kan det ju vara smidigt att slippa ominstallation.
Citat:
Standard-images som man blåser in på disken på 10-15 minuter, olika images för olika yrkesroller.
Standard images i all ära, men alla passar inte in i standard formen. Alltid är det något extra som ska till eller från, och inställningar hit och dit. Speciellt för utvecklare.
Även om det tar *dig* 15 minuter betyder inte det att personen som får datorn kan producera från och med minut 16.
Blir även lite nyfiken på vilken image som tar dig 10minuter att installera.
Citat:
Självklart är det en fördel att kunna byta delar själv men det är ändå en avvägning, för ett företag som redan idag hanterar datorer som enheter som ej öppnas utan bara byts ut så är det ingen större nackdel att de inte längre kan göra något som de inte gjort tidigare. Samma gäller ju även privatkunder, om de inte har något intresse av att byta delar (och det behöver inte bero på att de är idioter eller har dåligt omdöme, de kan faktiskt ha dragit slutsatsen att fördelarna med maskinen i fråga överväger nackdelarna för deras use case).
Det handlar oftast om pengar och i viss mån lathet oavsett om det är hemmarknaden eller företag.
Den enda fördelen med svårservade produkter är att kunderna köper nytt istället.
Men detta verkar ju vara lite av en marknadsstrategi så jag är inte så väldigt förvånad.
Det som förvånar mig däremot är hur kunderna kan finna sig i detta och dessutom försvarar det.
Typ bilen man inte kan byta olja i.
"Oljan tar inte slut i en Saab, för oljefiltret är fastlimmat"
"Saabar går aldrig sönder"
"Byter ändå Saab varje år så jag bryr mig inte"
"Det är ett speciellt oljefilter i Saaben som gör att oljan renas med solens kraft"
etc.
(nu var detta inte specifikt riktat mot dig, mer min generella uppfattning av apple användare).
Citat:
Visst, det finns alltid extremfall. Men, gemene hem-hårdvaruförstörare passar bra in på ordspråket "The opportunity makes the thief". Om det inte går att öppna lådan utan rätt verktyg (och "rätt verktyg" inte är någon av de tre standardmejslar han har i sin verktygslåda hemma) så kommer han förmodligen ge upp (eller åtminstone ringa en vän för att leta verktyg, plötsligt är det inte längre en spontan "då öppnar vi upp och kollar" utan kräver planering och ansträngning).
Måste man som företag hålla obehöriga ute från datorn med hjälp av icke-standardskruvar för att dom annars tar sönder produkten har man en väldigt jobbig målgrupp...