Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2012-06-19, 16:23 | #151 |
phz114nModerator Plats: Göteborg Registrerad: okt 2002 |
Citat:
Jag var "rädd" för att din definition på vad Linux var skulle vara "något som är gratis", men det du säger låter träffande. Enda saken som kan vara nyttig att skilja på är att Linux inte är ett OS utan bara själva kärnan. Begreppet används slarvigt även av de som är väl medvetna om detta (läser man t ex Wikipedias definition av "Linux" så är den rent tekniskt felaktig och motsäger också till viss del dess definition av "Linux kernel") och man menar ofta "familjen av Linuxbaserade operativsystem" när man säger "Linux". Jag gör det främst för att om jag säger "jag använder Debian" så kommer en försvinnande liten del av människor förstå vad jag menar. Betydelsen av ordet har glidit lite genom åren, och det i sig är inte så viktigt; det som betyder något är att inse att Linux inte är en hierarkisk organisation som står bakom Ubuntu/Arch/Mint/etc. Inser man detta så förstår man bättre varför distributioner hanterar saker på olika sätt, varför det finns en uppsjö av fönsterhanterare, etc. Många uppfattade nackdelar är rena konsekvenser av andra fördelar. Detsamma gäller andra operativsystem, och det krävs en helhetsbedömning för att se vad som passar bäst. |
|
|
| 2012-06-19, 20:27 | #152 |
GuessWhoMedlem Plats: Västkusten Registrerad: aug 2010 |
Citat:
Ibland kan man tycka att Torvalds och Stallman borde vara närmare varandra än vad åtminstone Torvalds tycker att de är (vet inte så mycket om vad Stallman sagt om Torvalds). Men det är väl det där som du säger om olika anledningar. På det hypotetiska planet är GNU lite av en "what if" för mig. Hade man kunnat resa till alternativa verkligheter så hade det varit intressant att se vad som hade hänt om GNU hade börjat med kärnan istället för allt runt omkring, eller om inte börjat med, åtminstone gjort den bland de tidigare sakerna. Alltså hunnit ut med en GNU kärna före Linux. Så att istället för att ha Linux/GNU system så hade man haft GNU/GNU så att säga. Det hade säkert funnits både för och nackdelar med det. Men hursomhelst varit intressant att se hur den skillnaden hade påverkat marknaden. Men som sagt så är det bara ett hypotetiskt scenario. Om jag har förstått det hela rätt så har GNU en egen kärna nuförtiden. Men att den inte fått samma spridning som Linux. Men det hade varit ett annat scenario om GNU släppt sin kärna före Linux istället för många år senare. |
|
|
| 2012-06-19, 21:23 | #153 |
AqualizeHedersmedlem Plats: Märsta Registrerad: jan 2002 |
Linus är alltid rolig då han inte drar sig för att säga starka saker/som han tänker. Ingen PR-person som försöker släta över saker hela tiden.
Jag "gillar" nvidia för att de har drivrutiner till FreeBSD. Men samtidigt förstår jag Linus i.o.m. att det bara är proprietära drivrutiner och de i övrigt inte hjälper till så mycket. Sen var det väl en cirkus med nForce moderkortschipset när de fanns där det inte lirade bra alls.
Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning "Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG |
|
|
| 2012-06-19, 21:36 | #154 |
AqualizeHedersmedlem Plats: Märsta Registrerad: jan 2002 |
Citat:
Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning "Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG |
|
|
| 2012-06-21, 22:48 | #155 |
emilvMedlem Plats: Hemma Registrerad: jan 2009 |
Citat:
Jag håller med om att syntaxen i Bash ibland är lite knepig. Loopar och if-satser är rätt knökiga, och hur man gör ett funktionsanrop är inte alltid uppenbart. För att inte tala om all magi man kan göra med variabeltilldelningar. Men å andra sidan är Bash-syntaxen ett helt eget programmeringsspråk med vissa egenskaper som är särskilt anpassade till den CLI-miljö skalet erbjuder. Det är väldigt få CLI-miljöer som är så programmerbara som Bash. Idén med Unix är att "allting är en fil". I Linux finns sökvägarna /proc och /sys där du kan läsa systemstatus som om det vore filer. Du kan få "rå" åtkomst till hårdvaran genom filerna i /dev, och så vidare. För att dra extra nytta av detta tar varje CLI-program in text på standard-in och matar ut text på standard-ut. Detta gör att man kan kombinera program och kommandon som man vill en kedjor och uppfinna nya kommandon. Skalet är därför oerhört kraftfullt. Jag jobbade ett par år som systemadministratör och nästan varje dag kombinerade jag nya kommandon med varandra för att snabbt och lätt lösa uppgifter. Vilket CLI tycker du är bättre?
| 2012-06-23, 11:56 | #156 |
F.UltraMedlem Plats: Göteborg Registrerad: maj 2007 |
Citat:
|
|
|
| 2012-06-23, 16:18 | #157 |
Total_CuMedlem Plats: Umeå Registrerad: okt 2001 |
Härligt med en person som visar vad han tänker och tycker!
Core i5 750, 2.66GHz | H50 | Asrock P55 Extreme DDR3 | KINGSTON 16GB 1600MHZ DDR3 CL9 XMP (4X4GB) | INTEL X25-M 80GB | WESTERN DIGITAL ELEMENTS DESKTOP NEW EDITION 1.5TB/2TB +NAS 2TB | Sapphire HD7850 | COOLER MASTER CM 690 II ADVANCED | XL2370 23" | WINDOWS 7 HOME PREM 64-BIT OEM |
|
|
| 2012-06-23, 23:29 | #158 |
anders190Hedersmedlem Plats: Norrland Registrerad: jan 2002 |
Nvidia ska tydligen ha missat en stor order pga deras stängda drivrutiner och bristande stöd för andra arkitekturer. AMD fick istället ordern: http://www.phoronix.com/scan.php?pag...tem&px=MTEyNTE
Antec Mini-P180, Corsair AX-750W, ASRock Z77 Extreme4-M, 2700K, Noctua NH-U12P + 2x Scythe SlipStream, 4x4GB Corsair LP, 2x Crucial M4 256GB RAID 0, Gigabyte GTX 670 Windforce 3X, 3x HP ZR24w i Eyefinity, Filco Majestouch-2 (CherryMX Brown), Logitech G500, Auzentech X-Plosion + AKG K530, TrackIR, Xbox 360-kontroll, Logitech G25, Saitek X52 Pro SFF-tråden - Samlingstråd Eyefinity/TH2Go/Surround |
|
|
| 2012-06-24, 19:07 | #160 |
ronnylovMedlem Plats: Borås Registrerad: okt 2002 |
Citat:
| 2012-06-25, 01:49 | #161 |
XakeMedlem Registrerad: mar 2005 |
Citat:
Hade du läst på vad jag skrev är det ett gäng bärbara (detta gäller Dell Latitude E6500/E6510) som ger blåskärm ibland. Detta i en Windows7-x64 miljö, och har även hänt innan datorn ens hamnat i läge för att kunnat få in något olämpligt. Jag har tidigare råkat ut för en OptiPlex 755 som gav blåskärm varje gång en försökte dra igång en simulation. Uppgradering a BIOS (och därmed även VBIOS) löste detta. Så Nej, inga oönskade program (beroende på hur man räknar tidigare nämn VPN-klient), eller ostabil hårdvara (beroende på hur man ser på BIOS/firmwares). |
|
|
| 2012-06-25, 02:03 | #162 |
XakeMedlem Registrerad: mar 2005 |
Citat:
|
|
|
| 2012-06-26, 12:51 | #163 |
phz114nModerator Plats: Göteborg Registrerad: okt 2002 |
Citat:
Gällande vad jag nämnde i en annan diskussion i tråden gällande att man inte bör avfärda Stallman som en "tokstolle" rakt av så kan man läsa Early years-avsnittet på Wikipedia. Han är inte vilken pajsare som helst. |
|
|
| 2012-06-27, 19:48 | #164 |
backfeedMedlem Plats: Skellefteå Registrerad: okt 2008 |
Citat:
| 2012-07-17, 23:51 | #165 |
KogsterMedlem Plats: skåne Registrerad: jul 2010 |
Citat:
| 2012-07-26, 04:31 | #166 |
SwedenVirreMedlem Plats: Ängeholm/Skåne Registrerad: jul 2009 |
Citat:
Just nu är jag tvungen att ha 2048Latens för att min laptop inte skall blåskärma i Windows 7... I Linux funkar det utmärkt köra det i realtid....
| 2012-07-26, 14:52 | #167 |
KogsterMedlem Plats: skåne Registrerad: jul 2010 |
Citat:
| 2012-07-30, 00:15 | #168 |
thetuxgeekMedlem Plats: Stockholm Registrerad: jun 2012 |
Nvidia suger och jag har alltid hatat det...Linus har rätt i det han säger "Nvidia, Fu** YOU"!!
|
|
|
| 2012-09-01, 11:02 | #169 |
lord_vasagosMedlem Plats: falun Registrerad: apr 2002 |
jag kör full ati/amd laptop med mint och den funkar fint
![]() Men drivrutinerna för både ati och nvida hade faktiskt kunnat få piffats upp en del linux förlorar nog ganska många nya användare på sånna problem som är en sån där basic sak man vill ska funka på en gång
| 2012-09-08, 14:38 | #171 |
unaimednr1Medlem Plats: Huskvarna Registrerad: jan 2011 |
"Bästa pris påGigabyte GeForce GTX 670 OC HDMI DisplayPort Dual-DVI 2GB"
|
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes