Sidan 1 av 12 1 23411 Sista »

Verktyg Visningsval
2012-06-18, 10:36   #1

Nyhet

Swecbot

Registrerad: dec 1999

Apple tar 199 EUR för nytt batteri till Macbook Pro med Retina-skärm

Säkerhetsskruvar och lim hindrar användare från att själva byta batterierna i nya Macbook Pro. Nu framkommer det att Apple tar hela 199 EUR för att utföra tjänsten.

Läs artikeln
Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott leder till att medlemskontot stängs av. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln.
Nyhet är inte uppkopplad
2012-06-18, 10:40   #2

Rawet

Medlem

Rawets avatar

Plats: Trosa

Registrerad: nov 2007

Inte alls farligt! hur mycket tar Dell tex för att byta batteri?

Kanske inte ingår batteri, men fortfarande helt OK pris för jobbet. jag menar också, hur ofta byter man batteri? en gång i månaden?
2012-06-18, 10:40   #3

Oldvikingschool

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2011

Seriöst? kostar juh nästan lika mycket som en billig e-350 bärbar, som också är nästintill gratis att byta batteri på till skillnad från Apple.

Som ovan säger... Dell är inte lika gulliga på den fronten heller (Kräver 1800kr för att byta fläkt på en 5 år gammal modell jag har här hemma)
Oldvikingschool är inte uppkopplad
2012-06-18, 10:41   #4

Lasergurka

Medlem

Lasergurkas avatar

Registrerad: jul 2011

Seriöst vad fan håller de på med? Snart behöver man väl gå till en Apple Store och betala en hundralapp för att få ladda batteriet, eller installera ett program.
Spelburk: Mobo: Asus P8Z68-V CPU: i7-2600 @ 4.0GHz kyld av Antec Kühler H2O 920 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB GPU: MSI TF GTX 680 SLI +120/+350 PSU: Corsair HX850W Chassi: HAF X SSD: OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Corsair Intern Force GT 240GB HDD: 5TB Skärm: Eizo Foris FS2333 IPS
Lasergurka är uppkopplad nu
2012-06-18, 10:41   #5

wibbe44

Medlem

Registrerad: dec 2010

En av många anledningar till att bojkotta Apple...
wibbe44 är inte uppkopplad
2012-06-18, 10:42   #6

phailone

Medlem

Registrerad: maj 2012

Apple listar själva grejer som gör att man väljer bort dem...

Skickades från m.sweclockers.com
phailone är uppkopplad nu
2012-06-18, 10:42   #7

Jakob.L

Medlem

Jakob.Ls avatar

Registrerad: dec 2011

Som Linus Torvalds skulle sagt...Fuck you!
2012-06-18, 10:42   #8

Sanazin

Medlem

Sanazins avatar

Registrerad: dec 2003

Vanligtvist hade jag skrivit något i stil med 'Sörjer med de som sitter med nya Macbook Pro' ..
Men med tanke på att Apple verkar vara det enda företaget som vill driva framåt ett par saker som är för intresse av mig (1080P RÄCKER FÖR IN I HELSKOTTA!) så kan jag nog säga att om pengarna fanns så hade man nog införskaffat detta och installerat Win7 på den.
2012-06-18, 10:43   #9

LocSin

Medlem

Plats: Skellefteå

Registrerad: mar 2004

Apple har alltid varit bra på att ta betalt och leverera helhets lösningar för folk som inte kan, vill eller orkar fixa själva. Är ingen Apple användare men är väl bra att alternativet finns för dem som känner att det är för dem?
LocSin är inte uppkopplad
2012-06-18, 10:43   #10

WCxFlusher

Medlem

WCxFlushers avatar

Registrerad: sep 2011

Apple i ett nötskal...
WCxFlusher är inte uppkopplad
2012-06-18, 10:43   #11

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: mar 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rawet Visa inlägg

Kanske inte ingår batteri, men fortfarande helt OK pris för jobbet.
Dell? Gratis under garatin?

Efter, samma pris som ett nytt kostar. Hur lång tid det tar? Så lång tid du tar på dig att byta det själv.
Pewtah är inte uppkopplad Folding
2012-06-18, 10:43   #12

Forbidden

Medlem

Registrerad: sep 2007

Helt sinnessjukt!
Jag fattar inte hur man kan limma fast en sådan viktig komponent som batteriet, är det nåt som byts ofta är det ta mig fan batteriet.
Och ytterligare än en gång blir vi i europa fistade upp i älvdalen när det kommer till den logiska och enkla valuta omvandligen:

Byta batteri i USA = 199$ (DOLLAR) = 1393,24kr
Byta batteri inom EU = 199€ (Euro) = 1759,50kr
Räknat med dagens kurs hos www.valuta.se

Steam logik all over the place.
2012-06-18, 10:46   #13

tomjut

Medlem

tomjuts avatar

Plats: Nacka, Stockholm

Registrerad: maj 2002

Börjar bli lite tjatigt med den här typen av "nyheter" som så uppenbart bara skrivs för att skapa flame war.
Lite lågt, kan jag känna som gammal Sweclockersmedlem.
Intel Core i5 2500k + CoolIT ECO A.L.C. | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Asus GeForce GTX570 Direct CUII | 2x4GB Corsair XMS3 1600MHz | Corsair Force GT 90GB SSD | NZXT Hale90 650W | Asus Xonar Essence ST | Corsair Graphite 600T | Windows 7 64-bit |
tomjut är inte uppkopplad
2012-06-18, 10:46   #14

Rawet

Medlem

Rawets avatar

Plats: Trosa

Registrerad: nov 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pewtah Visa inlägg
Dell? Gratis under garatin?

Efter, samma pris som ett nytt kostar. Hur lång tid det tar? Så lång tid du tar på dig att byta det själv.
Och Apple byter också batteriet gratis under garantin? vart vill du komma med den idiotiska kommentaren?

Nu är det iofs inte samma uppbyggnad av hårdvaran, och om det skulle vart lika svårt och byta batteri på Dell dator skulle priset varit saftigt också..

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Forbidden Visa inlägg
Helt sinnessjukt!
Jag fattar inte hur man kan limma fast en sådan viktig komponent som batteriet, är det nåt som byts ofta är det ta mig fan batteriet.
Hur ofta har du bytt ett batteri på en Mac om jag får fråga?
2012-06-18, 10:48   #15

IceDread

Medlem

IceDreads avatar

Registrerad: apr 2006

Detta är ju helt ok, det finns aldrig någon anledning att klaga på kära apple! Religion FTW!
IceDread är inte uppkopplad
2012-06-18, 10:49   #16

Wiinis

Medlem

Plats: Stockholms immigrant

Registrerad: aug 2005

Tror aldrig jag har bytt batteriet utan när det slutar fungera då är det ändå dags att byta dator, likaså med min iphone.
Wiinis är inte uppkopplad
2012-06-18, 10:50   #17

Pewtah

Medlem

Pewtahs avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: mar 2010

Citat:
Och Apple byter också batteriet gratis under garantin? vart vill du komma med den idiotiska kommentaren?

Nu är det iofs inte samma uppbyggnad av hårdvaran, och om det skulle vart lika svårt och byta batteri på Dell dator skulle priset varit saftigt också..

Precis! Det är dit jag ville komma, gratis under garantin för apple också.
Pewtah är inte uppkopplad Folding
2012-06-18, 10:51   #18

SnowJim

Medlem

SnowJims avatar

Registrerad: jan 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tomjut Visa inlägg
Börjar bli lite tjatigt med den här typen av "nyheter" som så uppenbart bara skrivs för att skapa flame war.
Lite lågt, kan jag känna som gammal Sweclockersmedlem.
Hur menar du? Ska man inte publicera de negativa nyheterna? Detta är väll bra att veta för de som funderar på att köpa?
CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V OS disk : Intel X25-M G2 80GB SSD Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W Modulärt

SnowJim är inte uppkopplad
2012-06-18, 10:52   #19

Lasergurka

Medlem

Lasergurkas avatar

Registrerad: jul 2011

Citat:

Fast det är väl skillnad på att ta betalt för ett svårt jobb och att ta ett skitenkelt jobb, och göra det svårt bara för att kunna ta hutlöst betalt för det?
Hade de inte limmat och skruvat fast skiten så skulle vem som helst kunna göra det i stort sett.
Spelburk: Mobo: Asus P8Z68-V CPU: i7-2600 @ 4.0GHz kyld av Antec Kühler H2O 920 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB GPU: MSI TF GTX 680 SLI +120/+350 PSU: Corsair HX850W Chassi: HAF X SSD: OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Corsair Intern Force GT 240GB HDD: 5TB Skärm: Eizo Foris FS2333 IPS
Lasergurka är uppkopplad nu
2012-06-18, 10:52   #20

El1min4tor

Medlem

El1min4tors avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2007

Citat:

Hur ofta har du bytt ett batteri på en Mac om jag får fråga?
Batteri och laddkablar anses vara "förbrukningsvara" av de flesta datortillverkare. Därav enbart 6 månaders garanti på dessa delar. Batteri innefattas med andra ord inte av den "allmänna" garantin på datorn - oberoende av hur lång den är.

2012-06-18, 10:53   #21

SnowJim

Medlem

SnowJims avatar

Hur lång garanti är det på batteriet då? Jag kommer ihåg en väldigt gammal Dell som jag hade, där var det 1 år på batteriet och 3 på datorn. Anledningen var helt enkelt att batteriet anses vara en förbrukningsvara och då bör det väll inte vara omöjligt att byta det?
CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V OS disk : Intel X25-M G2 80GB SSD Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W Modulärt

SnowJim är inte uppkopplad
2012-06-18, 10:54   #22

tomjut

Medlem

tomjuts avatar

Plats: Nacka, Stockholm

Registrerad: maj 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SnowJim Visa inlägg
Hur menar du? Ska man inte publicera de negativa nyheterna? Detta är väll bra att veta för de som funderar på att köpa?
Jag ser inte riktigt nyhetsvärdet i det. Om du läser formuleringarna i nyhetsinlägget och lägger till de givna reaktionerna som genast följer ett inlägg av den här typen så förstår du nog vart jag vill komma.
Intel Core i5 2500k + CoolIT ECO A.L.C. | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Asus GeForce GTX570 Direct CUII | 2x4GB Corsair XMS3 1600MHz | Corsair Force GT 90GB SSD | NZXT Hale90 650W | Asus Xonar Essence ST | Corsair Graphite 600T | Windows 7 64-bit |
tomjut är inte uppkopplad
2012-06-18, 10:57   #23

Tomhas

Medlem

Tomhass avatar

Plats: Karlstad

Registrerad: apr 2011

Citat:

Kanske inte ingår batteri, men fortfarande helt OK pris för jobbet. jag menar också, hur ofta byter man batteri? en gång i månaden?
DELL skickar ett nytt på posten till dig så du själv kan byta..
2012-06-18, 10:58   #24

GalenStork

Avstängd

Registrerad: jun 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SnowJim Visa inlägg
Du säger ju själv att det är en negativ nyhet, trots att det varken är negativt eller en nyhet. Det är därför det skapas flamewars, kan du inte lista ut det själv?

När batteriet gjort sitt så kostar det 10% av inköpspriset för att ett proffs ska fixa ett nytt. Perfekt, kan jag njuta av livet istället för att mecka med datorn. Ni som gillar att göra oavlönat arbete kanske blir lite sura, men whatever.
GalenStork är inte uppkopplad
2012-06-18, 10:58   #25

fish

Medlem

fishs avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Forbidden Visa inlägg
Helt sinnessjukt!
Och ytterligare än en gång blir vi i europa fistade upp i älvdalen när det kommer till den logiska och enkla valuta omvandligen:

Byta batteri i USA = 199$ (DOLLAR) = 1393,24kr
Byta batteri inom EU = 199€ (Euro) = 1759,50kr
Räknat med dagens kurs hos www.valuta.se

Steam logik all over the place.
Det står dock "pre taxes" på dollarpriset och "including VAT" på Euro priset.
2012-06-18, 11:02   #26

Haziza

Medlem

Plats: Skövde

Registrerad: feb 2004

Ni kommer inte behöva byte batteriet under tiden den är modern iaf.

Dåligt med nyheter på swec?

2012-06-18, 11:02   #27

OSkar000

Forumledare

OSkar000s avatar

Plats: Andra sidan järnvägen

Registrerad: jul 2001

Ganska billigt egentligen, speciellt om frakt och allt annat ingår. Får ge drygt en tusenlapp för ett batteri till min kamera, då är det ett relativt standardiserat batteri som sitter i många modeller.

|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||
OSkar000 är inte uppkopplad
2012-06-18, 11:02   #28

Zyriak

Medlem

Plats: Don

Registrerad: aug 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av GalenStork Visa inlägg
Okej, jag vet att ni Apple-haters ägnar era liv om att prata om datordelar ni inte äger eller vill köpa, men här kommer en guide som kan vara användbar i livet;

1. Tänker jag köpa datorn? Om nej, gå vidare med livet.
2. Äger jag datorn? Om nej, gå vidare med livet.

Varför bryr ni er så helvetiskt intensivt om andra människors produkter? Vad spelar det för roll för er hur batteriet ser ut i andra människors datorer? Ni är sjukligt besatta.

Hade det handlat om en person hade ni varit föremål för psykiatrisk vård. Just sayin'.

Varför är ni så intresserade av andra människors ägodelar? Varför blir ni så provocerade?

Har btw lagt en beställning på två retina-books, en till mig och en till bruden.
Snarare är apple fanboys som visar upp ett sjukligt beteende, det här är en oroande och farlig utveckling vi ser.

- Man får aldrig kritisera Apple, dom som gör det ska angripas direkt
- Man får aldrig ifrågasätta vad Apple gör, även om dom lurar sina kunder så är det på något märkligt sätt "bra", det är ju trots allt Apple.

Den här sortens blind acceptans (som gäller alla företag men som är störst/tydligast kring Apple) försvagar konsumentens roll men bidrar även till en försämrad teknisk förståelse.
Zyriak är inte uppkopplad
2012-06-18, 11:02   #29

Skogsmulletrance

Medlem

Skogsmulletrances avatar

Registrerad: mar 2007

Citat:
Okej, jag vet att ni Apple-haters ägnar era liv om att prata om datordelar ni inte äger eller vill köpa, men här kommer en guide som kan vara användbar i livet;

Varför bryr ni er så helvetiskt intensivt om andra människors produkter? Vad spelar det för roll för er hur batteriet ser ut i andra människors datorer? Ni är sjukligt besatta.

Hade det handlat om en person hade ni varit föremål för psykiatrisk vård. Just sayin'.

Varför är ni så intresserade av andra människors ägodelar? Varför blir ni så provocerade?

Har btw lagt en beställning på två retina-books, en till mig och en till bruden.
Så du menar om man inte planerar att köpa datorn eller äger datorn så ska man inte kunna ifråga sätta eller tycka det är fel?
Bra där!!

Citat:
Du säger ju själv att det är en negativ nyhet, trots att det varken är negativt eller en nyhet. Det är därför det skapas flamewars, kan du inte lista ut det själv?

När batteriet gjort sitt så kostar det 10% av inköpspriset för att ett proffs ska fixa ett nytt. Perfekt, kan jag njuta av livet istället för att mecka med datorn. Ni som gillar att göra oavlönat arbete kanske blir lite sura, men whatever.
Men varför betala någon som du kan göra själv? Det beror ju helt på vem det är som betalar självfallet.

Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Skogsmulletrance är uppkopplad nu
2012-06-18, 11:03   #30

Twiggeh

Medlem

Twiggehs avatar

Plats: Nynäshamn

Citat:

Vi blir arga för att Apple kör med en riktigt ful stil.
Och det är väl klart som fan att folk ska få uttrycka sitt missnöje över dåligt beteende?

Sluta vara så defensiv bara för att du äger deras produkter, att limma fast ett batteri och sen ta betalt för att få loss den är inte okej hur man än vrider på det.

(och nej, hade det handlat om en person så hade vi fått jobb på se&hör)

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb