Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Dimman
Dags att öppna ögonen? Det är konsumenterna som avgör och visar företagen vad det är dom vill ha. Hade ingen köpt Macbook Air exempelvis hade vi inte sett fler sådana.
Att de lött fast RAMet på moderkortet handlar om att effektivisera och spara plats. Återigen, det är konsumenterna som vill ha smidigare laptops och offrar uppgraderingsmöjligheter för formfaktor.
Du äger exempelvis din iPhone om du köper den, vad är problemet? Om du sedan vill använda dig av _tjänster_ från Apple så får du följa deras regler, ser inget konstigt med det? Inte direkt svårt att se parallellen till WoW, Diablo 3...
Men det är just det han säger, han gillar inte utvecklingen och inte jag heller för den delen, om fler går den här vägen där vi konsumenter måste bli av med dator i någon vecka för att byta något så simplet som ett batteri och betala även extra för något som vi kan göra själv ser jag som slöseri på alla nivåer.
Visst, alla vill inte skruva och skickar in sin dator, inget fel med det.
Datorn hade inte blivit något tjockare om batteriet satt fast med skruvar, syns gott och väl på bilderna att batteriet har några millimeter kvar till chassit, dvs. tillräckligt med plats för att ha en ram som håller fast batteriet med några skruvar, så där faller tunnhetsteorin pladask:

som det syns på den här bilden så skulle den tomma plastytan som går nedanför högtalarna kunnat ta en del av ett batterifästet, samt att batteriets tjocklek inte är desto tjockare än den överblivna plastbiten mellan högtalaren och batteriet.
Sen angående minnerna och att en orsak varför de är fastlödda är tunnhet, likaså syns även här på den här bilden att minnerna har minst några millimeter kvar innan de rör chassit, vilket skulle räcka gott och väl för SODIMM minnen (finns en liten risk att den kanske hade blivit 1-2 mm tjockare, men vad att döma av bilderna så ser det ut som att ett SODIMM slot skulle få plats där utan problem med tanke på att de är ganska tunna, några millimeter tjocka):
För SSDn får ju plats på det här sättet (som ser ut och vara tjockare än ett par SODIMM minnen), varför skulle inte vanliga SODIMM minnen få plats, hade likaväl kunnat göra en liknande konstruktion men med hakar för att hålla minnerna på plats?
Eller varför inte samma lösning som äldre Macbook Pro? Tar du bort minnerna från moderkortet har du mycket "dö" yta, vilket lätt skulle kunna ha denna lösning:
Men om du inte läst ifixit artikel där de kritiserar just detta med att skicka in produkterna så fort det är minsta lilla så rekommenderar jag dig och göra det:
http://ifixit.org/2763/the-new-macbo...ble-untenable/
Så jag är väldigt skeptisk till att de är limmade på plats för att spara plats, för plats verkar det finnas trots att den är så pass tunn.
Edit: En fråga till er som tycker det här är bra, all förlorad tid du är utan datorn då? 2000kr för batteribyte är inte dyrt, det tycker jag inte eftersom batteriet är så pass kraftigt och kostar säkert mellan 1000-1500kr för en privatperson och köpa. Men den tid du blir utan datorn? Som många påpekar så är dessa datorer inte för privatpersoner, hur mycket tror ni inte att det kommer kosta ett företag och skicka in en dator för batteribyte?
Ska man behöva köpa en till dator bara för den skull?
Bara en sådan liten sak kan bli en betydligt dyrare kostnad än servicekostnaden för utbyte av batteri.