Citat:
Ursprungligen inskrivet av
widL
Fast du får ju inte motsvarande prestanda i en 13" Zenbook, eller hur? Du måste ha fått något om bakfoten, eller också missuppfattar jag dig igen. Det är
inte bara retina-skärmen som skiljer den nya MBP:n från en Zenbook av nyare modell, vilket du säkert känner till.
Vad som är mest attraktivt för person X kan ju varken du eller jag avgöra!
Eftersom du aldrig testat touchpaden på en mac så kan jag som kuriosa nämna att jag innan jag skaffade min MBA väldigt gärna använde mus när jag satt vid en bärbar. Sen jag skaffade macen har jag inte saknat en mus en enda gång.
Jag är vaken och alert! Vi "jobbar" för övrigt även på helger.
Kan hända att jag missat något, men jag tycker mig inte se några uppenbara regelbrott i tråden. Ignoranta kommentarer strider inte mot reglerna (även om jag ibland hade önskat det).
Anmäl gärna inlägg du tycker bryter mot våra regler, så tar jag eller någon annan en titt på det!
Bara för att jag en gång refererade till asus zenbook är det ju såklart inte denna jag hela tiden jämför med. Dessutom är asusen på 11.6" eller 13.3" vilket gör att en jämförelse blir aningen svårare. Poänget med asus jämförelsen var mest skärmen varav huvudpoänget går lite mer mot det (kanske?) luddiga: "det finns tillverkare som faktiskt gör bra skärmar inte bara dessa ~1336x700" om ändå inte 2880x1800. Nu är ju dock Apple först med retina-2880x1800 så därav kan dom fläska på priset lite.
Efter lite snabb jämförelse så hittade jag (att det nu råka bli en asus är ren slump) första datorn med 650m och quadcore i7 processor: (finsk hemsida, därav euro)
Asus 15.6":
N56VZ-S4026V, Core i7-3610QM, 6GB, 750GB, GT 650M, BR, Win 7 Home Premium 1229.00 €
+ Samsung 256GB 830 Series SSD-kiintolevy, 2.5", SATA III, Bulk 232 €
= 1460€ eventuellt 2gb extra ram för ~50€ o vi e uppe i 1510€
Apple:
15-inch: 2.3GHz Retina display, 2.3GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.3GHz, 8GB 1600MHz memory, 256GB flash storage1,
Intel HD Graphics4000, NVIDIA GeForce GT 650M with 1GB of GDDR5 memory
2.349,00 €
prisskillnaden blir runt 800e för en retina display, tangentbord + pekplatta (aningen tunnare och snyggare design). Förvisso är inte denna asus en ultrabook men vad jag kan komma ihåg finns det ultrabooks med grafikkort i 650 klassen eller i alla fall på kommande. Man får ju komma ihåg att dessa nya apple datorer är just det, nya.
Min åsikt/poäng/tanke håller jag mig nog fortfarande till. 800 euro extra för tangentbord, retina skräm och pekplatta ser jag nog inte som berättigat/prisvärt och skulle därav inte rekommendera en MBP till någon.
Orsaken till allt detta till synes trams jag skriver är för att jag helt enkelt inte förstår varför folk köper denna produkt. Jag kan svagt förstå, men inte hålla med om sådanna personer som använder den professionelt till final cut, 3d modelering och andra tunga redigerings program. Men vanliga personer som behöver en dator? Vet dom ens vad en retina display är?
Det som därför är lite dystert, enligt mig, är att jag ser personer via jobb eller skola som använder MBP/MBA och när jag frågar dom vad datorn används till så är det oftast surfande och kanske lite enkla matematiska beräkningar (som för övrigt windows och linux har umtärkta progam för, t.ex. mathlab) och film/music. Om jag sedan sätter uppföljar fråga till detta så kommer det oftast att "apple" är så unikt och coolt o designen e underbar o what not. Samt att vissa t.o.m tror att man behöver mac för att använda itunes för att kunna uppdatera sin ipod eller ens kunna ladda ipoden.
I ett nötskal så är jag väl störd på att vanliga svenssons blir semi-lurade till att köpa en produkt som kostar i runda slängar 50% mer än windows(linux) motsvarigheter.