Citat:
Ursprungligen inskrivet av borz
Varför ska Adobe följa något överhuvudtaget?
Olika webbläsare implementerar Flash på olika sätt och därför är det upp till kodare att anpassa sina webbläsare.
Jag har svårt att förstå varför alla tycker att Adobe ska tillhandahålla en version av Flash till varje webbläsare.
Adobe tar fram Flash, sedan är det upp till de andra att implementera det.
Jag kan mycket väl tänka mig att Adobe har ett nära samarbete med Firefox och att detta kommer som en otrevlig överraskning för båda parterna. men som jag sa tidigare - ansvaret ligger hos Firefox.
Sedan att Adobe har gjort en hel del missar med Flash är en annan historia.
För att om de inte följer de API som finns så fungerar de inte och i så fall får de bygga en egen browser. Det är så världen fungerar. Det är samma sak med andra APIer. De följer standarder när de skriver program till Windows och OSX också. Ett lysande exempel på detta var med CS4 som bara fanns i 64-bit version till Windows och inte OSX. Detta för att Apple valde att ta bort den 64-bit API som Adobe använt strax innan de skulle släppa CS4. Då hade de inte tid att skriva om hela programmet för en annan API utan valde istället att skita i 64-bit versionen till OSX. De som skriver mjukvara måste ALLTID rätta sig efter den plattform de vill utveckla till. Oavsett om det är ett plugin eller om det är ett operativsystem.
Eller ska det vara så att Adobe tar fram en version av Photoshop och sedan är det upp till alla som skriver operativsystem att få det att fungera? Då skulle det snabbt bli totalt kaos. Det är omöjligt att bygga upp mjukvara på det sättet.
För att hoppa tillbaks till bilanalogier så skulle det ju vara som att alla enskilda delar tillverkas med egna specifikationer så chassit byggs efter hur de som designar chassit tycker det ska se ut, motorn av ett annat gäng, dörrarna av ett tredje, rutorna av ett fjärde och sedan ska de försöka pussla ihop tusentals olika delar som har som enda sak gemensamt att de tillhör en bil. För att få det att fungera måste man ju i så fall modifiera varenda lite pinal och slutresultatet kommer aldrig bli bra. Det är ju bättre om systemet sätter upp ramarna och sedan får de som vill bygga delar till systemet rätta sig efter ramarna eller låta bli att bygga något till det.
Med ditt resonemang finns det ju ingen anledning att Adobe ska bistå med olika versioner av sina program till olika operativsystem. Apple och Microsoft får vackert skriva om sina operativsystem för att passa.
Tror det här slår något sorts rekord i arrogans.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|