Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2012-06-21, 11:03 | #61 |
sunnisMedlem Plats: local Registrerad: feb 2004 |
Citat:
Hur som helst är det helt upp till nvidia, den kundgrupp som vill ha ett helt öppet system med fullgod 2D accelerering kommer inte att sträva efter att köpa nvidias nyaste kort då finns det bättre alternativ. Citat:
Senast redigerad av sunnis 2012-06-21 klockan 14:05. |
|
|
| 2012-06-21, 13:21 | #62 |
TeknocideMedlem Plats: i din garderob Registrerad: sep 2007 |
Citat:
Personligen tycker jag ofta det är enklare att lösa problem i Linuxdistributioner just på grund av den uppsjö information det finns att tillgå.
| 2012-06-21, 13:42 | #63 |
fille3002Medlem Plats: Katrineholm Registrerad: maj 2010 |
Betyder det här att de håller tillbaka prestandan för att få likvärdig prestanda på windows och linux?
Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället." Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..." Meega :"Det värsta med censur är ************" |
|
| 2012-06-21, 15:40 | #64 |
AbsurdAvstängd Registrerad: maj 2012 |
Citat:
|
|
|
| 2012-06-21, 15:46 | #65 |
bubbleqMedlem Plats: Stenungsund Registrerad: sep 2009 |
Citat:
Visst det ar lite svart att tro att det skulle ga och tjana pengar pa en sadan modell men i den boken tas det upp crika 10 (om inte mer) riktigt tips pa hur man kan tjana pengar.. Blir valdigt ledsen nar jag ser att sa manga har sa forutfattade meningar om linux, skulle villja forklara allt jag vet om det och varfor det utvecklas sa som det gor men det finns ingen tid till det har :/ Sa jag hoppas att alla som ar oppna for nya saker och allman frihet pa Internet laser pa mer om linux, sa mycket det gar. Jag hoppas att ni orkar det for ja, det tar ett tag innan man forstar hur man ska lara sig det och da ar det jobbigt.. I ovrigt kanns nvidias utalande valdigt dumt da dom inte svarar pa nagot utav vad Linus sa direkt. Mer bara ett desperat utalande om vilka saker dom har gjort under varen.. Att dom ligger langt fram i att utveckla for android ar ju precis det som ar fett mongo fult nar dom inte forsatter hela vagen ut och hjalper till mer pa desktops. Det ar lite samma sak som valve imo, visst alskar jeg deras spel. Men om man nu bygger en steam klient till android varfor inte bara valja gora en till for linux. Vi behover inte spelen ifran steam men att kunna chatta med sina basta kamrater nar men gor annat hade varit guld, visst finns wine och pol, men det har alldrig funkat bra for mig.. Forlat for inga svenska tecken.
| 2012-06-21, 15:56 | #66 |
Citat:
Har kan du lyssna pa en kille som jobbar med att bygga Nouveau drivisarna for nvidia till linux, assa dom basta fria. Dock visste jag faktiskt inte vad bummblebee vad for nagot innan denna artikel^^ http://hackerpublicradio.org/eps/hpr0838.mp3 Han forklarar inte just sa mycket om hur processen gar till men lite. Speciellt nar dom branns upp da han gor minsta lilla fel xD Senast redigerad av bubbleq 2012-06-21 klockan 16:25.
| 2012-06-21, 18:14 | #68 |
icelawMedlem Plats: malmö Registrerad: sep 2008 |
Citat:
Att nVIDIA har öppen programvara leder också till att konkurrenterna kan "låna" delar ifrån nVIDIAs programvara och använda/förbättra till sina egna programvaror och få en överlägsen kapacitet över nVIDIA, trots det är delar ifrån nVIDIAs programvaror. det är troligtvis därför man inte gillar att dela med sig av grundkoderna ifrån programvaror på det sättet. Desutom, vem fan förväntar sig att kunna spela på ett "endast-för-it-nördar" Linux OS? |
|
|
| 2012-06-21, 18:31 | #69 |
Citat:
Linux är inte till för it nördar endast. Om du tror detta har du nog testat för lite distributioner. Samt det är inte bara spel som kan använda sig utav gpu beräkningar ![]() Citat:
Sedan om du vill ha ett exempel på ett företag som har följt denna modell och tjänat väldigt mycket pengar: http://www.redhat.com/ Senast redigerad av bubbleq 2012-06-21 klockan 18:48.
| 2012-06-21, 21:52 | #70 |
Kom ju på skräckexemplet: tänk om kortet blir bättre på linux än på windows? Hur ska andra tillverkare (amd?) kunna använda nvidias drivrutiner?
Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället." Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..." Meega :"Det värsta med censur är ************" |
|
| 2012-06-22, 09:33 | #72 |
saddamMedlem Plats: Sthlm Registrerad: nov 2008 |
Vill du hellre ha öppna drivrutiner som suger och inte går att använda, eller stängda drivrutiner som är av hög klass och uppdateras ofta?
AMD har öppna drivrutiner, och öppnat sina specar, så vem som helst kan skriva drivrutiner! Och AMDs drivrutiner suger hårt. AMDs drivrutiner till Solaris suger, det finns inte ens i 3D för ATI 4850 än idag. Det lär aldrig komma AMD drivrutiner till Solaris, trots att det är öppet. Nvidia har stängda drivrutiner, men leverar drivrutiner av hög klass. De uppdateras samtidigt till Solaris. Så bland Solaris användare rekommenderas Nvidia. Jag köpte AMD förrut, eftersom de var öppna, men fick aldrig Solaris drivrutiner till mitt öppna ATI 4850, väntade flera år. Nu kör jag Nvidia, och får hela tiden uppdaterade Solaris drivisar. Jag är toknöjd med Nvidia. Spelar det roll vem som gör drivisarna egentligen? Om det är öppna drivisar, eller stängda - är inte det viktiga att de funkar bra? |
|
|
| 2012-06-22, 11:19 | #73 |
DosshellMedlem Plats: Göteborg Registrerad: jun 2006 |
För er som blir sårade och upprörda trots att ni inte har sett allt i sin helhet och har ingen aning om vad det handlar om innan ni uttalar er kan ju börja med att se hur han själv kommenterar sitt uttalande 61 minuter in i klippet:
http://www.youtube.com/watch?feature...OpASA#t=61m12s Jag kan bara hålla med honom, personer som tar åt sig borde ta åt sig
| 2012-06-22, 13:08 | #74 |
BakgrundMedlem Plats: Dino Dee-Lite Registrerad: apr 2012 |
Fan vad gangster han är Linus.
|
| 2012-06-22, 14:06 | #75 |
TeknocideMedlem Plats: i din garderob Registrerad: sep 2007 |
Citat:
Skickades från m.sweclockers.com
| 2012-06-22, 23:40 | #76 |
Citat:
|
| 2012-06-23, 11:13 | #78 |
saddamMedlem Plats: Sthlm Registrerad: nov 2008 |
Citat:
Så vad föredrar du? Öppna drivisar som suger och är oanvändbara och aldrig uppdateras, eller stängda drivisar av hög kvalitet som uppdateras ofta? Det bästa är ju förstås om det är öppna drivisar av hög kvalitet, men i fallet med AMD så har AMD misslyckats. AMDs drivisar går inte att använda. |
|
|
| 2012-06-23, 12:28 | #79 |
F.UltraMedlem Plats: Göteborg Registrerad: maj 2007 |
Citat:
Nej det handlar enbart om att nVIDIA vill kunna styra exakt vad deras kort kan användas och köras på. |
|
|
| 2012-06-23, 12:39 | #80 |
Citat:
Då kvittar det vad du gör med den stängda drivaren, den kommer fortfarande att vara lika död medan "vem som helst" kan fixa den öppna drivaren vilket är något som vi alla kan ta del av. Vilket är den stora fördelen med öppna system. det kvittar om just du inte är programmerare och har möjligthet att fixa ett ev problem, det räcker med att en enda annan person på jorden kan det så kommer du att få ta del av den personens fix. Att de öppna inte har kommit i kapp de stängda kvalitetsmässigt än beror på många saker, en anledning hos AMD är bla att den stänga finns (varför du ödsla tid på att utveckla en öppen när den stängda redan gör jobbet åt mig) medan det för nVIDIA beror på den extremt höga tröskel som man måste komma över pga avsaknaden av specifikationer och dokumentation. |
|
|
| 2012-06-23, 12:57 | #81 |
Citat:
Hade dom varit öppna hade du kunnat hämta koden och fixa det själv eller skicka en rapport till några som håller på med sådana projekt (nouveau) och hoppas på att dom fixar det, vilket det brukar göras väldigt fort, eller rättare sagt mycket snabbare än ifrån en utgivare. Det är ju det som är det fina med öppna program, du har möjligheten att utveckla dom helt själv, och folk kommer bara tacka dig! Så jag tycker att ditt argument om vad man skulle föredra mellan stängda och öppna drivrutiner inte är särskilt verklighetsbaserat..
| 2012-06-23, 13:24 | #82 |
Bananas2thebeatMedlem Plats: Täby Registrerad: jan 2007 |
Citat:
Jag har viss förståelse för att nVidia inte vill att användare ska få dåliga erfarenheter av nVidia hårdvara pga sunkiga hemmahackade drivrutiner och interface. Samtidigt är jag förvånad att nVidia bryr sig tillräckligt mycket om Linux för att släppa egenutvecklade drivrutiner, fast det är väl i praktiken gratis pga nVidia supportar MacOS. Citat:
|
|
|
| 2012-06-23, 14:01 | #83 |
Citat:
Sen är det ju ingen slump att 15miljoner rader kod är skrivna utav crika 8000 utvecklare frivilligt..
| 2012-06-23, 15:12 | #84 |
KimTjikModerator Plats: Norra halvan av Svea Rike Registrerad: mar 2006 |
Citat:
Du beskriver det hela som att det rör sig om småpengar. Kolla citatet jag la in ovan och du ser vilken storleksordning det handlar om i t o m enskilda affärer. Det är väl knappast inkomster ifrån hemmahackare vi pratar om? Senast redigerad av KimTjik 2012-06-23 klockan 15:18. |
|
|
| 2012-06-23, 17:09 | #85 |
AbsurdAvstängd Registrerad: maj 2012 |
Citat:
|
|
|
| 2012-06-23, 17:43 | #86 |
Citat:
Fast problemet som har uppstått här handlar ju inte om att alla inte kan pilla sina egna drivers.. utan att det finns en väldans massa personer som redan gör detta åt oss i opensource anda. Men det är otroligt svårt för dom när hårdvarutillverkaren håller allt hemligt :/ Dom har redan gjort ett riktigt bra jobb men behöver mer hjälp.. Visst, det kanske inte alltid finns folk med kunskap om saker och ja, hade ingen vetat något överhuvudtaget om grafikkort så hade vi suttit still i utvecklingen. Och detta är inte enbart för grafikkort, utan gäller all hårdvara. Men om efterfrågan är tillräkligt stor så kommer det automatiskt träda fram någon som lär sig det och fixar detta?
| 2012-06-23, 18:52 | #88 |
TornadoMedlem Plats: Linköping Registrerad: okt 2001 |
Citat:
| 2012-06-24, 00:34 | #89 |
Citat:
Citat:
|
|
|
| 2012-06-24, 01:21 | #90 |
anders190Hedersmedlem Plats: Norrland Registrerad: jan 2002 |
Citat:
Med lite tur, om nu detta är sant, så kanske vi får se ett lite mjukare Nvidia som börjar visa intresse även för Open Source. Länk till själva artikeln: http://www.phoronix.com/scan.php?pag...tem&px=MTEyNTE
Antec Mini-P180, Corsair AX-750W, ASRock Z77 Extreme4-M, 2700K, Noctua NH-U12P + 2x Scythe SlipStream, 4x4GB Corsair LP, 2x Crucial M4 256GB RAID 0, Gigabyte GTX 670 Windforce 3X, 3x HP ZR24w i Eyefinity, Filco Majestouch-2 (CherryMX Brown), Logitech G500, Auzentech X-Plosion + AKG K530, TrackIR, Xbox 360-kontroll, Logitech G25, Saitek X52 Pro SFF-tråden - Samlingstråd Eyefinity/TH2Go/Surround |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes