Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-06-20, 15:44   #1

Nyhet

Swecbot

Registrerad: dec 1999

Asus lanserar Transformer Pad Infinity

Efter lång väntan lanserar Asus omtalade surfplattan Transformer Pad Infinity. Specifikationerna avslöjar bland annat Nvidia Tegra 3, högupplöst IPS-panel samt operativsystemet Android 4.0.

Läs artikeln
Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott leder till att medlemskontot stängs av. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln.
Nyhet är inte uppkopplad
2012-06-20, 15:54   #2

murklor

Medlem

Plats: Rönnigne

Registrerad: nov 2007

Hmm... Har jag missat nånting eller saknar den 3G för 6000 spänn?!

Visst är specen imponerande och skärmen bättre men jag ser inte riktigt att den är värd så mycket mer än en TF300.
murklor är inte uppkopplad
2012-06-20, 15:56   #3

Oliviro

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: jul 2008

Tycker det känns väldigt skumt att paddan plus dockan ger så lite som 43 wh och räcker i runt 14 timmar... Om man jämför med iPad som hamnar in på 42,5wh och klarar sig i 10 timmar, är tegra3 så energisnål och är Asus så dålig på att få plats med batterier i paddan?

Förövrigt en frän produkt med hyfsat pris för 64gb lagring!
Oliviro är inte uppkopplad
2012-06-20, 16:00   #4

eXale

Medlem

eXales avatar

Plats: Lund

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Oliviro Visa inlägg
Tycker det känns väldigt skumt att paddan plus dockan ger så lite som 43 wh och räcker i runt 14 timmar... Om man jämför med iPad som hamnar in på 42,5wh och klarar sig i 10 timmar
iPadens skärm drar jävligt mycket kraft? Kom ihåg att de gick från 25wH i iPad2 till 42.5wH i iPad 3 utan nämnvärd förändring i batteritid.
eXale är inte uppkopplad
2012-06-20, 16:02   #5

Kau205

Medlem

Kau205s avatar

Registrerad: dec 2011

Hade varit kul om någon gjorde en platta med något smalare ramar
Kau205 är inte uppkopplad
2012-06-20, 16:04   #6

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Plats: sektor 001

Registrerad: aug 2003

den stora frågan är, kommer GPS att fungera nu.

verkar vara lite mindre batteri i tangentbordet än tidigare.
2012-06-20, 16:08   #7

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Rönninge

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av murklor Visa inlägg
Hmm... Har jag missat nånting eller saknar den 3G för 6000 spänn?!
Visst är specen imponerande och skärmen bättre men jag ser inte riktigt att den är värd så mycket mer än en TF300.
Exakt, vill ha en med 3G!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kau205 Visa inlägg
Hade varit kul om någon gjorde en platta med något smalare ramar
Var har du dina händer när du håller i plattan? Jo i ramen

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AndreaX Visa inlägg
den stora frågan är, kommer GPS att fungera nu.
verkar vara lite mindre batteri i tangentbordet än tidigare.
GPS ska fungera, likaså WiFi..
Bytt ut aluskalet mot plast på baksidan där antennerna befinner sig utgår jag från.
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
tcntad är inte uppkopplad
2012-06-20, 16:14   #8

virtual void

Datavetare

virtual voids avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2011

7000 kr lägger den lite väl nära Microsoft Surface Pro. Om valet står mellan Tegra 3 vs Core i5 med en prisskillnad på någon eller några tusenlappar så känns det ganska givet för mig i alla fall då en Core i5 är mer än 5 gånger snabbare än Tegra 3. Och sedan tillkommer ju fördelen för Surface att med tangetbord så är det en "riktigt" dator som kan köra "riktiga" (Windows) program som MS Office, Visual Studio, webbläsare med Flash, etc.

Och att säga detta bär verkligen emot då jag generellt sett föredrar Linux över Windows
2012-06-20, 16:23   #9

Pimpim666

Medlem

Pimpim666s avatar

Registrerad: nov 2005

Tegra 3 är ju en flopp! Presterar sämre med 4/12 cores mot ipaddans 2/4 cores.
Så hade den här varit i 3000 kr klassen hade den kanske varit ett alternativ.
2012-06-20, 16:24   #10

BergHa

Medlem

Plats: kalix

Registrerad: nov 2005

7000:-

Då kommer ju den med ivy bridge kosta 10k+ :/
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Qpad 5k, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
BergHa är inte uppkopplad
2012-06-20, 16:25   #11

JesperT

Medlem

JesperTs avatar

Registrerad: jul 2006

Gillar verkligen den höga upplösningen. Sedan verkar det vara 16:10 format då också i och med att det är 1920x1200, eller ?
Eller ska det stå 1920x1080 som det brukar vara när det är "full HD" ?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av virtual void Visa inlägg
7000 kr lägger den lite väl nära Microsoft Surface Pro. Om valet står mellan Tegra 3 vs Core i5 med en prisskillnad på någon eller några tusenlappar så känns det ganska givet för mig i alla fall då en Core i5 är mer än 5 gånger snabbare än Tegra 3. Och sedan tillkommer ju fördelen för Surface att med tangetbord så är det en "riktigt" dator som kan köra "riktiga" (Windows) program som MS Office, Visual Studio, webbläsare med Flash, etc.

Och att säga detta bär verkligen emot då jag generellt sett föredrar Linux över Windows
Jo, håller helt med.
Surfplattorna har ju hittills känts mycket som handikappade datorwannabies.
För att kunna jobba seriöst med sin platta bör den ju på allvar kunna fungera med samma program som en dator.
(Webbläsare med flash klarade dock redan den första Asus transformer, så det borde denna pryl också klara.)

Men skulle inte den där Windows 8 kompatibla plattan komma ut på marknaden först i årsskiftet 2012/2013, eller misstar jag mig helt här ?
Edit : Det är jag som inte håller koll på vilket år det är kom jag på... Det är ju faktiskt 2012 och inte 2011....
JesperT är inte uppkopplad
2012-06-20, 16:26   #12

Oliviro

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: jul 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av eXale Visa inlägg
iPadens skärm drar jävligt mycket kraft? Kom ihåg att de gick från 25wH i iPad2 till 42.5wH i iPad 3 utan nämnvärd förändring i batteritid.
Det är väl så eftersom det drar mer kraft att dra runt operativet eftersom det är 4x fler pixlar. Men det känns väldigt konstigt att ipad 3 får plats med lika mycket batteri som får plats i hela transformern plus docken...
Oliviro är inte uppkopplad
2012-06-20, 16:46   #13

Swedish Berserk

Medlem

Swedish Berserks avatar

Plats: Skåne

Registrerad: apr 2009

När man är uppe i 5799 kronor utan tangentbord och paketet med tangentbord går lös på 6999 kronor kan man nästan investera i en Ultrabook istället. Att bara tangentbordet ska gå på 1290 kronor känns som ett väldigt brant pris. I övrigt ser de väldigt fina ut!
Sony Ericsson Xperia Arc I Android 4.0.4 I PS3 & X360
Swedish Berserk är inte uppkopplad
2012-06-20, 16:50   #14

Kau205

Medlem

Kau205s avatar

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tcntad Visa inlägg
Var har du dina händer när du håller i plattan? Jo i ramen
Jo men tycker den är lite onödigt tjock bara då jag håller i ramen för att nå skärmen bättre, annars är det inga problem att bara hålla bakom och på sidorna. Visst detta kanske är en smaksak men personligen skulle jag inte tacka nej till större display/mindre platta.
Kau205 är inte uppkopplad
2012-06-20, 16:51   #15

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Citat:
Och sedan tillkommer ju fördelen för Surface att med tangetbord så är det en "riktigt" dator som kan köra "riktiga" (Windows) program som MS Office, Visual Studio, webbläsare med Flash, etc.
en riktig dator med oriktigt tangentbord vs en oriktig dator med riktigt tangentbord.

blir varken haxat eller malet som det heter.

Citat:
GPS ska fungera, likaså WiFi..
Bytt ut aluskalet mot plast på baksidan där antennerna befinner sig utgår jag från.
bra, ett underskattat material idag.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Oliviro Visa inlägg
Det är väl så eftersom det drar mer kraft att dra runt operativet eftersom det är 4x fler pixlar. Men det känns väldigt konstigt att ipad 3 får plats med lika mycket batteri som får plats i hela transformern plus docken...
njae, den har ju inte 4x fler pixlar än denna. det är jämfört med den gamla iPaden. men lite högre är det, visst.
2012-06-20, 16:58   #16

MooD

Medlem

MooDs avatar

Registrerad: aug 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk Visa inlägg
När man är uppe i 5799 kronor utan tangentbord och paketet med tangentbord går lös på 6999 kronor kan man nästan investera i en Ultrabook istället. Att bara tangentbordet ska gå på 1290 kronor känns som ett väldigt brant pris. I övrigt ser de väldigt fina ut!
Det är ju helt olika produkter.
MooD är inte uppkopplad
2012-06-20, 17:07   #17

hampa10

Medlem

Registrerad: aug 2007

lite dyrt men nice , köper nog deras ultrabook för 10k då känns mer värt
2012-06-20, 17:09   #18

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kau205 Visa inlägg
Jo men tycker den är lite onödigt tjock bara då jag håller i ramen för att nå skärmen bättre, annars är det inga problem att bara hålla bakom och på sidorna. Visst detta kanske är en smaksak men personligen skulle jag inte tacka nej till större display/mindre platta.
Nejdå absolut inte
Vet precis vad du menar hehe.
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
2012-06-20, 17:14   #19

murklor

Medlem

Plats: Rönnigne

Registrerad: nov 2007

Citat:
7000 kr lägger den lite väl nära Microsoft Surface Pro.
Förutom då att en Surface Pro går på 13 lax enlight Webhallen. Inte riktigt så nära.
murklor är inte uppkopplad
2012-06-20, 17:18   #20

landahl

Medlem

landahls avatar

Registrerad: okt 2010

16:10 +1
Skärmar - HP ZR2740W : Dell U3011 REV09 : Dator - Windows 8 pro : Antec P193 : Asus P8z77-V : Intel Core i7 2700K @ 4,6 ghz : Noctua NH-C14 : Corsair 16 GB DDR3 Vegance 1600 mhz : Gigabyte Geforce GTX 680 : Silverstone Strider 1000W silent modular 80+ gold : Crucial SSD 128 GB : Samsung dvd brännare : Mus - Logitech MX518.
landahl är inte uppkopplad
2012-06-20, 17:20   #21

rektor

Medlem

Registrerad: okt 2011

Is it a tablet? Is it a laptop?

tabtop? laplet?
tablap? laptab?
rektor är inte uppkopplad
2012-06-20, 17:26   #22

alex5555

Medlem

alex5555s avatar

Registrerad: sep 2009

Bokat hos Inet!
alex5555 är inte uppkopplad
2012-06-20, 18:22   #23

Memento mori

Medlem

Plats: Hudiksvall

Registrerad: jan 2003

Ingen 3G, ingen möjlighet att köra windows-program, ingen telefon, 6000 spänn. I princip en stor skärm med wifi. Nästan lika klumpig som en ultra-book. Varför är jag inte sugen att köpa en?
2012-06-20, 18:42   #24

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Memento mori Visa inlägg
Ingen 3G, ingen möjlighet att köra windows-program, ingen telefon, 6000 spänn. I princip en stor skärm med wifi. Nästan lika klumpig som en ultra-book. Varför är jag inte sugen att köpa en?
för att du inte har en telefon låter ju som en logisk slutsats. men det finns ju en platta som har just inbyggd telefon, den borde passa som handsken.

efterfrågan på 3G är låg på plattor, men det är ju möjligt att det kommer en modell med om det ändras. jag ser dock inte att det händer när snart de flesta har alternativ. och tycker man sen en onödig pryl för "bara" 6000 är så belastande att det är en fråga så lär man ju inte så troligt heller vara i målgruppen som lätt slänger sig med dubbla SIM-kostnader. eller..?
2012-06-20, 18:58   #25

Memento mori

Medlem

Plats: Hudiksvall

Registrerad: jan 2003

Citat:
för att du inte har en telefon låter ju som en logisk slutsats. men det finns ju en platta som har just inbyggd telefon, den borde passa som handsken.

efterfrågan på 3G är låg på plattor, men det är ju möjligt att det kommer en modell med om det ändras. jag ser dock inte att det händer när snart de flesta har alternativ. och tycker man sen en onödig pryl för "bara" 6000 är så belastande att det är en fråga så lär man ju inte så troligt heller vara i målgruppen som lätt slänger sig med dubbla SIM-kostnader. eller..?
På något sätt måste man skilja ut plattor ifrån bärbara datorer. Denna platta (även med tangentbord) är en ytterst begränsad dator och prisskillnaden till en ultrabook är marginell.

Om man jämför den med en smartphone så är den i princip bara en större och kraftfullare variant utan 3G och telefon. Den är så lik en smartphone i operativsystemet att jag inte förstår varför inte en sådan rudimentär möjlighet att ringa och surfa via 3G ens finns som ett alternativ? Varför inte ge kunde en möjlighet att lämna smartphonen hemma och ändå vara nåbar? Kontantkort är gratis nu för tiden!
2012-06-20, 19:26   #26

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Memento mori Visa inlägg
Den är så lik en smartphone i operativsystemet att jag inte förstår varför inte en sådan rudimentär möjlighet att ringa och surfa via 3G ens finns som ett alternativ?

Kontantkort är gratis nu för tiden!
jo men det finns ju bara på plattor som har just 3G av naturliga skäl. är inte speciellt praktiskt att ringa på dock, ens med BT-headgrej. Ericssons konstiga armbands-meddelandenotifierar-kontroll-pryl skulle iof kunna vara ett alternativ där.

visst, men inte datatrafiken vilken snarare istället blir riktigt dyr i det fallet. om man planerar använda den annat än som nödlösning några enstaka gånger per månad iaf.
2012-06-20, 20:20   #27

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Man kanske har en dum telefon och/eller bara vill ha nåt att surfa på?
Eller om man är på landet?

En surfplatta i bilen med Google Maps lär bli en bra navigator..
2012-06-20, 20:34   #28

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Citat:
Man kanske har en dum telefon och/eller bara vill ha nåt att surfa på?
Eller om man är på landet?

En surfplatta i bilen med Google Maps lär bli en bra navigator..
landet eller fattar jag inte vad det gör för skillnad. men visst, en del har inte telefon att dela med. men som sagt, alltför få för intresse bland tillverkarna tydligen.

använder inbyggd navigator så jag har ingen koll på den biten, men har inte även Google infört eller iaf pratat om att införa lokal lagring för detta? det är kanske ytterligare en indikator på att 3G-plattor inte är populära, eller att trafiken ändå är för opålitlig för praktisk tillämpning för såna saker. kommer man till ett ställe där det är glest mellan vägskyltarna så kan man oftast anta att detsamma gäller mobilmasterna..
2012-06-20, 20:38   #29

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Citat:
landet eller fattar jag inte vad det gör för skillnad. men visst, en del har inte telefon att dela med. men som sagt, alltför få för intresse bland tillverkarna tydligen.

använder inbyggd navigator så jag har ingen koll på den biten, men har inte även Google infört eller iaf pratat om att införa lokal lagring för detta? det är kanske ytterligare en indikator på att 3G-plattor inte är populära, eller att trafiken ändå är för opålitlig för praktisk tillämpning för såna saker. kommer man till ett ställe där det är glest mellan vägskyltarna så kan man oftast anta att detsamma gäller mobilmasterna..
Stämmer att man kan förcachea/lagra ett område på 16kx16km men 1.6mil, inte mycket tyvär..
Hehe sant, viss uppkoppling finns det alltid även om den är svag.

Tyvär kan man hålla på i evigheter huruvida dessa plattor är nödvändiga eller inte men tekniken finns och visst finns detta ha-begär som trycker på!
Skulle vilja ha en själv men en ny lur är prio #1.
2012-06-20, 21:34   #30

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Citat:
Stämmer att man kan förcachea/lagra ett område på 16kx16km men 1.6mil, inte mycket tyvär..
nä det var ju mer än hyfsat oanvändbart som navigator även till en moped.

men jag antar att de förr eller senare blir så illa tvungna att införa fullständig (inom lagringskortens rimliga gränser förstås) kartlagring om den funktionen ska kunna hävda sig mot andra. särskilt nu om Microsoft plockar upp Nokias system för navigering.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb