Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Ozzed
Jag vet inte om jag vill tro på det där. Rättighetshavarna som tjänar miljoner vill gärna hävda att upphovsrätten är till för upphovsmännen, men vem tjänar de grova pengarna? Inte fan är det artisten i alla fall. Sedan håller inte "men det är ju olagligt" i en diskussion då diskussioner ofta handlar om olika uppfattningar.
Seriöst? Tror du verkligen att alla upphovsmän (som även äger rättigheterna) tjänar miljoner? Då bör du nog kolla runt lite och se hur det ser ut i verkligheten. Det finns många upphovsmän som även äger rättigheterna som inte tjänar miljoner, men likväl är drabbade av piratkopieringen på ett eller annat sätt. Tycker du det är schysst mot dessa människor? Tycker du det är bra att i ett demokratiskt rättssamhälle att en del av befolkningen tar sig rättigheter till någon annans verk? Anser inte du att det är en mänsklig rättighet att själv få bestämma över sitt egna verk, inklusive hur det ska få kopieras och distribueras? Det är definitivt inte en mänsklig rättighet att få ladda ner material där upphovsmannen inte har gett dig den rätten. För mig är det självklart att det är en mänsklig rättighet att själv få bestämma hur ens verk ska få kopieras/distribueras. Men det verkar visst en del inte anse längre utan istället anser att deras rätt till en upphovsmans verk väger tyngre än själva upphovsmannens rätt.
Citat:
Ozzed
Personligen answr jag att "fair use"- principen har glömts bort idag. Jag köper t. ex gärna ett spel, men inte om jag inte vet om det är bra eller inte. Det skulle vara lite som att gå på konsert med ett band man aldrig hört om, och det enda man hade att gå på var en recension.
Det håller jag helt med om. Likväl så ger det mig inte rätten till att ladda ner material som jag inte har rätt till. Varje gång man går på bio är en risktagning. Varje gång man går på restaurang är en risktagning. Varje gång man åker ut och reser är en risktagning. Kan bli skit, man får inga pengar tillbaks ändå (såvidare inte det verkligen ha gått fel då) eller att man får det gratis.
Citat:
Ozzed
Det finns betydligt värre problem i samhället än att de procent som ägnar sig åt skapande skall få den lön för mödan de själv anser att de är värda. Det är otäckt hur mycket fokus som ligger på denna lilla klick människor. Svetsare t. ex har säkert inte heller den lön de vill. Skillnaden är att de inte har lobbyarmeer som hjälper dem att driva sitt särintresse. Är det rättvist?
Återigen, alla upphovsmän tjänar inte flera miljoner. Det är några få upphovsmän som gör det. Många andra upphovsmän får kämpa varje dag för att överhuvudtaget klara sig. Sen så har det inte med kronor att göra. Det har med rättigheter att göra och vad som är en mänsklig rättighet. Lika självklart att du ska få bestämma vad du ska ha på dig för kläder på dig, lika självklart måste det vara för en upphovsman att ha rätt till sitt egna verk och själv få bestämma hur det ska spridas.
Finns många problem i samhället. Inbrott till exempel behöver inte vara särskilt allvarligt. Man blir av med några kronor men oftast inga större personskador. Ska samhället skita i att utreda inbrott då, på grund av att det finns betydligt värre problem i samhället?
En svetsare har skrivit ett avtal med arbetsgivaren och därmed godkänt de villkor som står i avtalet. Han har dels rättigheter och dels ett ansvar mot sin arbetsgivare. Arbetsgivaren i sin tur har rättigheter och ett ansvar för arbetstagaren. En upphovsman har bara upphovsrätten till sitt förfogande. Den lön en upphovsman eventuellt kan tjäna är tack vare att han/hon har rätten till sitt egna verk.