Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Ozzed
Du vet mycket väl att problematiken inte ligger hos de få upphovsmän som faktiskt väljer att behålla rättigheterna själva, de har inte råd att driva rättsprocesser endå. Problemet är de rättighetshavare som innehar rätten till ansras verk.
Få upphovsmän som väljer att behålla rättigheterna själv? Du vet inte riktigt hur det ser ut i verkligheten antar jag? Det är många upphovsmän som väljer att ha rättigheterna själva. Upphovsrätten innefattar ganska mycket, inte bara musikbranschen. Upphovsrätten innefattar musik, film, konst, böcker, diktverk, spel, programvaror m.m. m.m. Det är bara till att se hur appbranschen ser ut. Det är inte bara en massa företag där utan väldigt många privatpersoner (där vissa kanske driver enskild firma) som utvecklar appar och därmed har rättigheterna själv.
Ok, så att kränka upphovsmännens rättigheter bara för att de inte har råd att driva rättsprocessor ändå är helt ok menar du?
Att rättighetsinnehavarare innehar rätten till andras verk är det absolut inget fel i, så länge det finns en överenskommelse mellan upphovsmannen och den nya rättighetsinnehavaren.
Citat:
Ozzed
De har råd med lobbyister som driver igenom vansinniga lagar för att tjäna pengar åt sig själva, INTE åt artisterna. Sedan är samhället byggt därefer. När hörde to t. ex en osignad låt på P3 senast? Nej justdet, de spelar bara låtar från fläskiga skivbolag.
Det du ser som vansinniga lagar ser jag som att de försöker försvara sin rättigheter som de blir bestulna på (eller kränkta om du inte föredrar ordet bestulna). Om någon försöker kränka dina rättigheter är jag ganska säker på att du också hade försökt försvara dina rättigheter till varje pris.
Oftast finns det ett avtal mellan skivbolaget och artisterna. Så om skivbolaget blir drabbat (genom ekonomisk förlust och/eller får sina rättigheter kränkta) så drabbar det även artisterna. Därmed inte sagt att alla skivbolag är änglar, men de innehar rättigheterna som blir kränkta gång på gång.
Citat:
Ozzed
Sedan så är det också ett problem att detta med nedladdning och så vidare har en lagstiftning som helt skiljer sig ifrån folks rättsliga uppfattning.
Spelar ingen roll (i ett demokratiskt rättssamhälle) om det finns en lagstiftning som skiljer sig från folks rättsliga uppfattning. I ett demokratiskt samhälle så måste det finnas vissa grundläggande rättigheter. Att själv få bestämma hur/om ens egna verk ska spridas/kopieras är en grundläggande rättighet anser jag.
Jag tror att många gärna skulle se Anders Breivik bli avrättad, torteras eller bli inlåst i ett svart litet rum i alla evighet. Deras åsikt kommer dock inte spela någon roll eftersom även i Norge så lever de i ett demokratiskt rättssamhälle där varje människa har vissa rättigheter, bland annat rätten till en rättvis rättegång och andra grundläggande mänskliga rättigheter.
Sen är det lite roligt att du skriver "som helt skiljer sig ifrån folks rättsliga uppfattning". Hur stor del av svenska befolkningen är det, med tanke på att t.ex. Piratpartiet inte ens är med i riksdagen i dagsläget?
Citat:
Ozzed
Hur ska man kunna motivera för en lokalvårdare med 16 000Kr i månadslön att det är fel av henne att "stjäla" någon annans verk? Det är ju inte stöld varken moraliskt eller juridiskt.
Spelar ingen roll om du tjänar 16 000 kr i månaden eller 16 000 000 kr i månaden, du har ingen rättighet till att kränka någons annans rättigheter för det, oavsett om det är en privatperson eller företag. Och för vissa företag som blir drabbade av piratkopieringen så är det en ekonomisk stöld. Laddar du exempelvis ner ett spel, där du kopplar upp dig mot företagets servrar (nätverksspel) så blir det en extra utgift för det företaget. Dels så slits servrarna desto mer, och dels så kostar bandbredd. Bandbredd är inte gratis, varken för privatpersoner eller företag, tyvärr. Men det förstår man också varför det inte kan vara gratis, precis som så mycket annat i livet inte är gratis.
Citat:
Ozzed
Hur som helst. Diskussionen kan pågå i evigheter. De som inte håller med mig kan ju alltid hoppas att jag åker dit och får två års fängelse, vilket för övrigt är mer än de flesta misshandelsfall resulterar i.
Straffskalan för nedladdning och misshandel har inget att göra med en upphovsmans rättighet till sitt egna verk. Sen kan man ju såklart diskutera rimligheten för olika straffskalor, men det har som sagt inget att göra med en upphovsmans rättighet till sitt egna verk.
Bara för sakens skull. Du kan ju fundera lite på vilka problem som skulle kunna uppstå om upphovsrätten inte fanns.