Citat:
Ursprungligen inskrivet av
SideWinder86
Men mat vet jag hur det funkar då jag jobbar i Scan

Vi har kört slakt till Polen, för att processas och skeppas tillbaka till Sverige. Svenskt kött, till Svensk industri, efter bearbetning utomlands. Och ja, bland annat Scan stod på listan som både avsändare, och mottagare.
Det var alltså ekonomiskt försvarbart att skeppa kött genom halva Europa, på lastbilar, för att styckas, och sen frakta tillbaka det. Trots Svenska chafförslöner. Tror du på fullt allvar att slaktarna som stod för styckningen hade motsvarande Svenska löner? Jag vet faktiskt inte vad de hade i lön, och det ska sägas för att vara helt ärlig. En av anledningarna som nämndes när avtalen för frakterna diskuterades var helt enkelt att ingen hade kapacitet att stycka köttet åt industrin. Sant? Vad vet jag, SLP i Helsingborg har i alla fall stängs av ägaren, Swedish Meats. SLP styckade i huvudsak, även om de bedrev viss slakt. Min gissning är att det var billigare för Swedish Meats att skeppa till utlandet för styckning, än att skeppa till Helsingborg. Swedish Meats styckar fortfarande utomlands, och gissa vem som är en av Swedish Meats största kunder?
Äta Svenskt kött, producerat och förädlat i Sverige? Yeah, right... Möjligen om man kan hitta något i sin lokala dagligvaruhandel som är "närproducerat". Fast då bör man tänka på miljöaspekten. Uppvärmda växthus eldade med fossila bränslen, Ofta olja, eller gas, kan vara en miljönegativ effekt jämfört med att köra motsvarande tomat från Spanien... Köttet kan vara bättre där, fast då vill det till att det klart och tydligt framgår var djuret levt, slaktats, och förädlats. Annars kan man ge sig fan på att man blir lurad i alla fall. Griseknoen må ha växt upp i Lönneberga, och slaktats på lokala slakteriet, men när han säljs på ICA kan han mycket väl ha blivit styckad och förberedd på att bli korv i ett polskt slakteri. Stoppad i korvskinn blev han på samma slakteri som avlivade honom, och så är du som kund lurad likförbaskat.
B!