Sidan 4 av 5 123 4 5

Verktyg Visningsval
2012-06-27, 08:55   #91

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: apr 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ddaniel91 Visa inlägg
Vad är det för fel på NFC? Varför krångla till det med ett nytt sorts system när NFC "är på ingång"? Onödigt enligt mig.
Precis!

Alla borde satsa på NFC tekniken, inklusive bankerna så blir det nog bra. T.ex. kunna använda bankens egen app även för NFC-betalningar istället för att använda nåt jävla externt skit som fungerar som de gamla cashkorten som floppade och som dessutom kostar pengar. Överföra till bankkonto: kostnad 3% av totalen! Ja det blir ju jävligt kul när man ska köpa begagnad bil för 50 000kr. Då ska alltså det där jävla skitföretaget VyWallet ha 1500kr för den överföringen, nej tack säger jag. Då håller jag mig hällre till vanliga banköverföringar och handlar med mitt VISA-korts tills NFC-tekniken är fullt utbyggd.
2012-06-27, 08:58   #92

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av morxy49 Visa inlägg
och vad är skillnaden på detta och ett bankkort?
Att kortet är gratis att använda, men detta kostar pengar... plus att du använder mobilen istället för kortet. Ja visst låter det dumt som fan?
2012-06-27, 10:12   #93

smurfisen2k

Medlem

Registrerad: jun 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MyZk0 Visa inlägg
4 siffror, ja, men du ska ha en väldigt hög tur om du ska kunna gissa dig till det på 3 försök.
1/10,000
Är inte 4 siffror eller mer med 5-10 försök med fördröjning + 4 siffor på 3-7 försök + ansiktsigenkänning mer säkert då?
smurfisen2k är inte uppkopplad
2012-06-27, 11:58   #94

PerZerk

Medlem

PerZerks avatar

Registrerad: jul 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av citronvalen Visa inlägg
Någon mer än jag som känner Cash-vibbar?
i7 2600 4GHz | Arctic i30 | Asus P8Z68-V/GEN3 | 16GB | 2x EVGA GTX 680 SC SLI | X-FI Xtreme Audio PCI-E | HDD 300GB | HDD 1TB | 2st Sony DVD-RW 24x | FSP Aurum 700W | Win7 Pro x64 | MX-518 | CPU-Z, 3DMark 11 // Pavilion m6-1052eo | i5 3210m 3GHz | 8GB | HD 7670m 1GB | 120GB SSD | Win7 Pro x64 // | E8400 3GHz | 212+ EVO(F12) | P5KPL-VM | 4GB | G210 512MB | 320GB | FSP 400W | Win7 Pro x64 // Sony ST17i
PerZerk är inte uppkopplad
2012-06-27, 12:16   #95

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av PerZerk Visa inlägg
Haha ja det där känner jag väl igen. Kommer ihåg att det skulle bli så stort och så bra och morsan skaffade ett kort åt både henne och mig och vi ladda på dom. Sen när man skulle handla så fick man leta över hela stan efter en butik som faktiskt tog skiten. Blev så jävla irriterad, för där hade man lagt över pengar till kortet, men knappt någon tog ju korten så pengarna blev liggandes på kortet.

Till slut lessnade jag och frågade en handlare VARFÖR dom inte tog korten. Svaret var ganska enkelt. Det skulle kosta dom mer i form av att köpa in eller hyra betalterminalen och ingen fördel blev det för handlaren. Självklart ville de de hellre att folk fortsatte med kontanter eller vanliga VISA/Mastercard-kort.

Även om det hade blivit mycket större så hade det ändå slutat i soptunnan eftersom det i princip var lika enkelt att betala med vanligt kort, åtminstone hos de som hade verifiering med kod. Dessutom fanns det nackdelar med Cashkortet. För att kunna använda det så var du tvungen att via en terminal överföra pengar från ditt vanliga kort/konto till cashkortet lite då och då, för det fanns en gräns för hur mycket som fick ligga på kortet och den gränsen var för låg. Även om gränsen hade varit högre så hade inte det varit mycket bättre, för det fanns ingen kod knuten till kortet, så tappade man det så var det lika illa som att tappa kontanter.

Nej vanligt VISA/mastercard är fortfarande bäst. Det går fort att handla med det, man ser var man har handlat på internetbanken och man behöver inte hålla på och fylla på skiten hela tiden. Utöver det så kan man tappa kortet och det är relativt säkert ändå eftersom folk behöver koden. Om de skulle få för sig att handla genom underskrift på mitt kort så reklamerar man det enkelt till banken så får man pengarna tillbaka och ett nytt kort.
Köper man med kortet över nätet och blir blåst så har man skydd per standard av VISA och Mastercard och man får även då tillbaka pengarna av banken.
2012-06-27, 12:19   #96

lorgix

Medlem

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MyZk0 Visa inlägg
4 siffror, ja, men du ska ha en väldigt hög tur om du ska kunna gissa dig till det på 3 försök.
1/10,000
Snarare ~1/3334. Men du har förstås rätt i princip.
lorgix är inte uppkopplad
2012-06-27, 12:53   #97

MyZk0

Medlem

MyZk0s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lorgix Visa inlägg
Snarare ~1/3334. Men du har förstås rätt i princip.
Ja just det.. Det är 3 försök! Hehehe
MyZk0 är inte uppkopplad Folding
2012-06-27, 13:28   #98

LinusNeuman

Medlem

LinusNeumans avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Segas Visa inlägg
Betala för lokaltrafik finns redan i Skåne (sms-biljett), annars går det bra med kontokort på regionsbussar - samt att övriga tjänster som nämns i artikeln använder jag kontokortet.
Sms biljett har la fan funnits i 5 år?

Skickades från m.sweclockers.com
2012-06-27, 13:44   #99

Niczo

Medlem

Registrerad: jan 2008

Detta kommer aldrig att ersätta kontokort/kontanter ens för småsummor om det inte införs en låg månadskostnad istället för påslag på varje transaktion.
Niczo är inte uppkopplad
2012-06-27, 14:03   #100

Segas

Medlem

Segass avatar

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: okt 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LinusNeuman Visa inlägg
Sms biljett har la fan funnits i 5 år?
Vad dillar du om? Jag skrev att det finns redan.

HEADPHONES: Audio-Technica ATH-M50
Segas är inte uppkopplad
2012-06-27, 14:28   #101

Gathor

Medlem

Registrerad: aug 2010

Tror inte att det kommer att gå någon vidare med det här. Först av allt. Du måste skicka över pengar till telefonen.. bök.. det kostar 3% av beloppet.. sad.. ifall man hade kunnat koppla telefonen direkt till ett konto och använt det som ett kredit/bank kort så hade det varit najs. UTAN 3% avgift. SKÄRP ER fixa något vettigt fo fan..
Chassi: H2 | Processor: Intel i7 2600K 4.4Ghz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | 2st 120GB SSD, Kingston HyperX (raid 0) | Grafikkort: XFX Radeon HD6950 2GB | Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 800W modulär | Tangentbord: Dell SK-8135 | Mus: Logitech MX518 | Musmatta: Qpad| Skärm: Samsung T220
Gathor är inte uppkopplad Folding
2012-06-27, 14:35   #102

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gathor Visa inlägg
Tror inte att det kommer att gå någon vidare med det här. Först av allt. Du måste skicka över pengar till telefonen.. bök.. det kostar 3% av beloppet.. sad.. ifall man hade kunnat koppla telefonen direkt till ett konto och använt det som ett kredit/bank kort så hade det varit najs. UTAN 3% avgift. SKÄRP ER fixa något vettigt fo fan..
Precis min mening!
2012-06-27, 14:57   #103

huxflux

Medlem

Plats: Nacka

Registrerad: dec 2001

Ofta spärrar företag sina mobiler från att kunna användas i betaltjänster, tex sl biljetter, donationer osv. Hoppas de tänkt på att dessa spärrar skulle kunna ersättas med wywallet.

2012-06-27, 14:58   #104

ripern

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: nov 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mfm Visa inlägg
T.ex. att paypal inte är en bank?

T.ex. att paypal har skyhöga avgifter?

T.ex. att paypal kan stänga av vem som helst hur som helst utan några konsekvenser för paypal?

Bara för att SL Access är tekniskt efterblivet har jag väl inte sagt att remsorna är bättre? Jag sa att systemet i Hongkong (och i flera andra länder) är vida överlägset både SL Access och denna löjliga mobila plånbok.

Edit: Fast SL har ju inte lyckats byta ut remsorna ännu för att Access är så j*a dåligt.
Det var ett jävla gnällande från dig! SL Access funkar ju helt fantastiskt! Man håller plånboken nåra millisek över läsaren och allt är klart. Det enda bättre vore om det fanns någon form av biometrisk autentisering så man slipper ha med sig någonting öht men det lär ju dröja.
ripern är inte uppkopplad
2012-06-27, 15:19   #105

BasseBaba

Medlem

BasseBabas avatar

Registrerad: aug 2002

Ser detta, precis som cash-korten, bara som en onödigt krånglig omväg.

Överföring mot ett telenummer låter smart, men vad som behövs är istället att cäääshen går direkt från mitt bankkonto/visa/mastercard till mottagarens bankkonto.

Helt enkelt, idag kan jag redan föra över pengar via min mobilbank, men med 2 problem:
1. Jag behöver ha med mig min digipass
2. Om annan bank är mottagare tar det tills nästa dag

Lös dom två problemen (t.ex tillåt belopp under x-antal kronor med enbart förbestämd kod), och alla jäkla wallet-system blir onödiga.
BasseBaba är inte uppkopplad
2012-06-27, 15:23   #106

mfm

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ripern Visa inlägg
Det var ett jävla gnällande från dig! SL Access funkar ju helt fantastiskt! Man håller plånboken nåra millisek över läsaren och allt är klart. Det enda bättre vore om det fanns någon form av biometrisk autentisering så man slipper ha med sig någonting öht men det lär ju dröja.
Om du inte förstått vad jag skrivit kanske du inte ska svara. Jag skrev redan att det fungerar för årskort och månadskort.
mfm är inte uppkopplad
2012-06-27, 15:35   #107

lorgix

Medlem

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av huxflux Visa inlägg
Ofta spärrar företag sina mobiler från att kunna användas i betaltjänster, tex sl biljetter, donationer osv. Hoppas de tänkt på att dessa spärrar skulle kunna ersättas med wywallet.

Hoppas!? Vill du betala extra?!
lorgix är inte uppkopplad
2012-06-27, 15:39   #108

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av huxflux Visa inlägg

På kommunen är varken utlandssamtal, betalsamtal eller betalsms blockerat. D.v.s. på den kommun där jag jobbar.
2012-06-27, 15:41   #109

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BasseBaba Visa inlägg

Överföring mot ett telenummer låter smart, men vad som behövs är istället att cäääshen går direkt från mitt bankkonto/visa/mastercard till mottagarens bankkonto.

Helt enkelt, idag kan jag redan föra över pengar via min mobilbank, men med 2 problem:

Lös dom två problemen (t.ex tillåt belopp under x-antal kronor med enbart förbestämd kod), och alla jäkla wallet-system blir onödiga.
Du slog huvudet på spiken! har också önskat att kunna överföra pengar utan dosan. En annan lösning vore ju att utveckla ett program för ios och android som ersätter dosan, så kan man sedan göra allting i mobilen.
2012-06-27, 16:20   #110

Murer

Medlem

Plats: 1

Registrerad: jan 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mfm Visa inlägg
Om du inte förstått vad jag skrivit kanske du inte ska svara. Jag skrev redan att det fungerar för årskort och månadskort.
Du svarade inte på mitt inlägg. Jag ville veta om min förklaring av Västtrafikkortet påminner om systemet de använder i de länder i Asien du räknade upp. Alltså du fyller på med kosing, registrerar vid av- och pågång, fast taxa inom samma zon.

Låter likt enlig mig iallafall, men det skulle vara kul om du bekräftade.

Det enda man saknar är då möjlighet att betala med kortet i vanliga butiker.
Murer är uppkopplad nu
2012-06-27, 16:40   #111

LinusNeuman

Medlem

LinusNeumans avatar

Plats: Jönköping

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Segas Visa inlägg
Vad dillar du om? Jag skrev att det finns redan.
Blev nog ett missförstånd där!

2012-06-27, 18:28   #112

Koffe_93

Medlem

Plats: Örebro

Ja, vi får la se hur länge de håller det här i liv,
utan avgift hade varit bra mycket bättre.
Tanken vad la bra, men de där 3% hade jag ju
kunnat köpt varmkorv för eller ngt liknande.
Koffe_93 är inte uppkopplad
2012-06-27, 18:43   #113

Segas

Medlem

Segass avatar

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: okt 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LinusNeuman Visa inlägg
Blev nog ett missförstånd där!

HEADPHONES: Audio-Technica ATH-M50
Segas är inte uppkopplad
2012-06-27, 19:09   #114

Daniel

Medlem

Daniels avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: nov 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bejje Visa inlägg
Du slog huvudet på spiken! har också önskat att kunna överföra pengar utan dosan. En annan lösning vore ju att utveckla ett program för ios och android som ersätter dosan, så kan man sedan göra allting i mobilen.
Mobilt bankid menar du, det finns redan.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BasseBaba Visa inlägg

Samt problemet att man inte kan folks kontonr.

Swish https://www.getswish.se/ bankernas satsning på detta som släpps i höst är då en bättre lösning.
2012-06-27, 20:06   #115

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Daniel Visa inlägg
Nej det är inte vad jag menar. På min bank måste jag signera betalningar och överföringar med dosan. Finns inga andra alternativ.
2012-06-27, 21:11   #116

mfm

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Murer Visa inlägg
Du svarade inte på mitt inlägg. Jag ville veta om min förklaring av Västtrafikkortet påminner om systemet de använder i de länder i Asien du räknade upp. Alltså du fyller på med kosing, registrerar vid av- och pågång, fast taxa inom samma zon.

Låter likt enlig mig iallafall, men det skulle vara kul om du bekräftade.

Det enda man saknar är då möjlighet att betala med kortet i vanliga butiker.
Det fungerar på samma sätt, men det finns inga zoner utan man måste alltid dra kortet för att komma ut (i tunnelbanan)

På bussar är det olika på system och land, ibland är det fast pris och man drar när man går in, på andra både när man går på och när man går av. I Taipei tror jag det är olika beroende på ett kinesiskt tecken på en display som visar om man ska aktivera när man går på, när man går på och när man går av eller bara när man går av... Men på de flesta ställen är det smidigare än så.
mfm är inte uppkopplad
2012-06-27, 21:58   #117

kaya

Medlem

kayas avatar

Plats: Lilla huset på landet

Registrerad: jan 2005

Fan va bra, ytterligare en sak som man inte behöver.
2012-06-27, 22:11   #118

BasseBaba

Medlem

BasseBabas avatar

Registrerad: aug 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Daniel Visa inlägg

Samt problemet att man inte kan folks kontonr.

Swish https://www.getswish.se/ bankernas satsning på detta som släpps i höst är då en bättre lösning.
Nä det var ju precis det där jag menade, att man kopplar samman telefonnummer med konto!
Den där tjänsten kan bli nice förutsatt att dom inte tar massa avgifter i form av pricent på belopp etc.
BasseBaba är inte uppkopplad
2012-06-28, 02:06   #119

Lady

Medlem

Plats: Härnösand

Registrerad: apr 2003

Varför inte behålla som nu.
Föredrar kontanter före kort.
Att säga att kontanter ökar rånrisken är bullshit.
Lika stor chans att bli rånad på stan som att banken blir rånad.
Inga kortavgift tillkommer när du betalar med kontant för företaget , vilket är ett stort plus.
Enda anledningen dem vill tvinga på kort är för att kunna tjäna mera pengar "banker" "kortföretag" och då drar man till med att rånrisken,kostar pengar att "banka pengar" vilket det inte gör. Majoriteten gör det själva av företagen, vissa anlitar securitas för att göra det, men det står för dem. Går på 1min att banka pengar sjäv"
Lady är inte uppkopplad
2012-06-28, 05:19   #120

QL

Medlem

QLs avatar

Plats: Stofilgrottan

Registrerad: aug 2011

Mobil plånbok? Snart uppfinner man väl ett runt hjul också. Min plånbok är redan mobil. Jag har den i bakfickan med mig varje dag.
För övrigt föredrar jag kontanter som betalmedel.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb