Citat:
Ursprungligen inskrivet av
PerZerk
Haha ja det där känner jag väl igen. Kommer ihåg att det skulle bli så stort och så bra och morsan skaffade ett kort åt både henne och mig och vi ladda på dom. Sen när man skulle handla så fick man leta över hela stan efter en butik som faktiskt tog skiten. Blev så jävla irriterad, för där hade man lagt över pengar till kortet, men knappt någon tog ju korten så pengarna blev liggandes på kortet.
Till slut lessnade jag och frågade en handlare VARFÖR dom inte tog korten. Svaret var ganska enkelt. Det skulle kosta dom mer i form av att köpa in eller hyra betalterminalen och ingen fördel blev det för handlaren. Självklart ville de de hellre att folk fortsatte med kontanter eller vanliga VISA/Mastercard-kort.
Även om det hade blivit mycket större så hade det ändå slutat i soptunnan eftersom det i princip var lika enkelt att betala med vanligt kort, åtminstone hos de som hade verifiering med kod. Dessutom fanns det nackdelar med Cashkortet. För att kunna använda det så var du tvungen att via en terminal överföra pengar från ditt vanliga kort/konto till cashkortet lite då och då, för det fanns en gräns för hur mycket som fick ligga på kortet och den gränsen var för låg. Även om gränsen hade varit högre så hade inte det varit mycket bättre, för det fanns ingen kod knuten till kortet, så tappade man det så var det lika illa som att tappa kontanter.
Nej vanligt VISA/mastercard är fortfarande bäst. Det går fort att handla med det, man ser var man har handlat på internetbanken och man behöver inte hålla på och fylla på skiten hela tiden. Utöver det så kan man tappa kortet och det är relativt säkert ändå eftersom folk behöver koden. Om de skulle få för sig att handla genom underskrift på mitt kort så reklamerar man det enkelt till banken så får man pengarna tillbaka och ett nytt kort.
Köper man med kortet över nätet och blir blåst så har man skydd per standard av VISA och Mastercard och man får även då tillbaka pengarna av banken.