Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Du skrev att HP var 3 månader före Apple, och jag påpekade bara att så inte var fallet. Både HP och Apple visade upp sina produkter i januari (men släppte dom vid olika tillfällen) och därför kan ingen av dom ha stulit designen från varandra, såvida det inte var spionage inblandat, men orka spekulera i det. Det är av denna anledning som Apple ger fan i HP, dom klarade av att designa fram plattan på egen hand, sen om den råkade ha liknande former så ser man ändå skillnad. Det Samsung har gjort är att gått efter ledande design och sen tagit den. Dom inväntade till och med på att Apple skulle släppa Ipad 2 för att sedan ändra designen utefter hur den såg ut.
Dom gick från
http://tablets-planet.com/wp-content...0993277473.jpg
Till
http://weeble.net/wp-content/uploads....1-vs-ipad.jpg
Hade dom hållt sig till "Del"-designen" så hade Apple inte reagerat så starkt, men då hade dom kanske fått Dell på sig. Men det låg så mycket annat än bara designen på plattan bakom stämningen. Samsung hade tagit hela "Apple-upplevelsen", så självklart reagerar ett företag som lever på sin image.
Och nej, det är inte rätt att Apple ska ha ensamrätt på en generell design som svart ram och runda kanter, men som du ser på marknaden så kryllar det av såna produkter och dom blir då inte stämda. Men Samsung tog ett för långt kliv in på Apples mark, och då får dom räkna med konsekvenserna.
Sen en sån förklaring som att Apple skulle känna sig hotad av Samsungs tillväxt, ja till viss del kanske, men den populäraste plattan som konkurrerar mot Ipad är Asus Transformer, och om Apple vore så skraj för konkurrens, varför inte stämma Asus? Jo, för att Asus har tänkt i egna banor.
Nu är Galaxy Tab kanske inte den exakta kopian, dom har ju trots allt olika proportioner, men som du kanske sett i mitt tidigare inlägg så är andra Galaxy-produkter i stort sätt rena kopior, och det är hela Galaxy-serien som Apple stämmer, och inte bara plattan. Dock så fick plattan störst uppmärksamhet då den fick säljstopp.
nej anledningen till att Apple inte stämmer HP är för att de inte känner sig hotade. Du har inte noterat att det är Android som är målet i hela kriget? Apple kallar det plagiat med motiveringen att den har en blank framsid, rundade hörn, synlig metallkant, centrerad skärm och färgglada ikoner. De anser sig ha ensamrätt till den designen men bara om företaget i fråga hotar deras marknad. Så egentligen handlar det alltså noll och inget om designen eftersom då hade de haft att göra, utan det handlar bara om att försöka slå ut konkurrenter med patenttrollande fasoner. Deras senaste manöver är att försöka få patent på en killformad laptop för att försöka bli av med Ultrabooks för gud förbjude att de konkurrerar på en öppen marknad där bästa produkten vinner när man kan stämma bort konkurrentera istället. Apple har även varit på gång och försökt stämma Android för att de anser sig ha patent på slide to unlock, ett patent som egentligen innehas av ett litet Svenskt företag som i sin tur försökt stämma men misslyckats med motiveringen att det inte går att ta patent på något så generellt.
Det hela blir bara mer fånigt när man tittar på funktioner som Apple plockat rakt av från andra. Ett lysande exempel är ju den nya notifieringsmenyn som de tagit från Android. En annan favorit är de appar som de slängt ut från market med tveksamma motivationer bara för att sedan integrera samma funktionalitet i ios. Det bästa exemplet är ju appen som gjorde så att man kunde ta kort med volymknappen. En lysande idé tyckte alla som använde den, värdelöst tyckte Apple med motiveringen att användare blir förvirrade om en knapp gör många saker. Denna funktion var ju en av huvudnyheterna i Ios 4.
Ska jag vara helt ärlig hade jag inte bryt mig alls om Apple och Android plockade designelement och funtkioner från varandra för det är så marknaden fungerar. Det jag verkligen stör mig på är att Apple ska gnälla något så fruktansvärt så fort någon har någt som liknar deras grejer men att de själva får plocka design och funktioner helt fritt för då är det ok. Hade de inte varit hycklare av rang hade jag inte tyckt så illa om Apple. Hade fortfarande inte köpt en iFån men det är av andra anledningar. Du behöver inte hänga upp dig på det, jag har ungefär lika mycket emot Sony av ungefär samma anledningar.
Ja, Samsungs surfplatta är lik iPad, det är inte det som är min poäng utan min poäng är att hela det idiotiska patentkorståget som nu härjar bland mobiltillverkarna är barnsligt, kontraproduktivt och i slutändan aldrig ger något vettigt. Har Apple tappat bort sig när de förlorade Jobs? Har de ingen inovationskraft kvar längre? Kommer de sluta som Rambus?
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|