Ja, riktigt trevlig artikel!
Tyckte dock (personligen) att 15000kr-datorn var lite felbalanserad...inte att den var dålig på något sätt men tänkte bara komma med mitt bidrag och se va folk tycker om det. Hade som mål att komma undan till samma peng (15000kr). Jag ville dock ha in en 6-kärnig/12-trådig CPU och X79-plattformen...är det möjligt att klämma in i samma priskategori? Låt oss se nedan...
Paketet är från CDON och utnyttjar rabattstegen för grafikkortet, samt Sweclockers-rabatt om 5%
Ok några kommentarer och motiveringar är på sin plats...
CPU-Kylare: samma Atnec 620 som i artikeln. Bra pris/prestanda-val.
Moderkort: Asus P9X79 Pro (ASUS-kaviltet, bra UEFI, XFire & SLI-stöd, X79 S2011, 8 minnesplatser för upp till 64GB RAM för framtiden).
SSD: Corsair Force 3 90GB. Personligen känner jag att kötta på på den dyra SSD-fronten i form av fler GB är meningslöst i viss bemärkelse. Återigen, personligen, så anser jag att 90-120GB räcker gott och väl till OS + alla uppstartsprogram, ofta startade program + ett antal spel. Resten hamnar på mekanisk HDD i min värld. genom att anpassa exempelvis swapfilens storlek och placering får man ut åtskilliga GB från SSDn och sliter den inte lika hårt och det finns mycket mer man kan göra. Denna SSD är baserad på Sandforce, jag vet, men ärligt talat så är den upplevda skillnaden inte märkbar i praktiken i de allra flesta fall mellan moderna SSD-enheter. Det är om man vill maxa ut syntetiska benchmarks i mina ögon som OCZ vertex 4 och liknande är värda pengarna...men smaken är som baken...I min värld lägger jag hellre mellanskillnaden mellan denna SSD och en 256GB-are (som i artikeln) istället på att ha råd med X79-plattformen, 6-kärnig CPU och andra godsaker...läs vidare...
Minne: 16GB (4x4GB) Corsair Vengance Blue 1866MHz CL-9. Dubbelt upp från artikelns 8GB och dessutom 1866MHz och de högre flänsarna gör ingen skillnad då vi har slutet vattenkylningspaket för CPUn...
Dessutom, glöm inte att vi får ut extrem minnesbandbredd från X79-plattformen Quad-channel IMC!
CPU: Givet val; Intel Core i7 3930K. Utmärkta 6-kärniga prestanda från start och enorm överklockningspotential. Ett riktigt monster utan dess like. Och att få med detta i 15000kr-klassen tycker jag är enormt tilltalande!
Chassi: Fractal Design Arc. Samma som i artikeln.
GPU: Här anser jag att mellanskillnaden mellan ett HD7970 och ett GTX680 är omotiverat stor. Det skiljer trots allt ca 1150kr, och så stor är icke prestandaskillnaden. Dessutom är det inte referensdesign på 7970-kortet jag valt heller så det finns utrymme för god överklockning av AMDs toppmodell (ja det är inte GH edition men det gör ju det samma när man klockar själv). Med ett 7970 och till detta priset kommer man inte att bli besviken på prestanda. Dessutom är AMDs 7000-serie Betydligt bättre på GPGPU-bärkningar än nVidias GTX6000-serie....och för oss som bidrar till folding eller liknande projekt är GPU används eller andra applikationer som utnyttjar GPGPU-funktionalitet så är AMDs 7000-serie ett självklart val i mina ögon.
Nätagg: Här valde jag OCZs 80+ bronze 550W-serie. OCQ har genomgående stabila agg, men vill man ha mer kräm eller högre certifiering så finns det ju lite utrymme till och med i totalpriset...
HDD: Trots X79-plattformen så lyckades jag ändå klämma in en 2TB-lagringsdisk. Skulle räcka för mina behov...
Ok då har vi gått igenom listan över komponenter, så vad har jag för tanke bakom systemet, vad är användningområdena?
Jo, Jag gillar datorer som kan göra både det ena och det andra väl istället för vissa saker bra.

Lite tydligare...tanken är att man ska känna att datorn skall
upplevas som snabb i alla typer av belastning. Tex, med en 3930K får du Hyperthreading för upp till 12 trådar. Perfekt för Photoshop, Folding/WorldCommunityGrid, video-omkodning tex och framförallt går ju utvecklingen mot flertrådat så man kan få en skjuts i prestanda även framöver när fler "vanliga program" kan utnyttja 12 trådar tex. Spel med tung AI och andra tunga beräkningar kommer troligtvis att bli allt mer multithreading-aware också, även om vi inte riktigt ännu är där idag alltid.
Sedan vad gäller just att
uppleva prestanda: en SSD är ett måste, men sedan om det är en med SF-controller eller med en Everest gör nästan detsamma för just upplevelsen då det egentligen nästan bara syns skillnader i syntetiska benchmarks. Datorn kommer absolut att starta extremt snabbt med en SSD med SF-controller, läsningar kommer att vara snabba, program startar direkt. Och ja, det finns i mina ögon ingen försvarbar anledning till att ha en 256GB eller större SSD med dagens priser. I min värld tar OS + uppstartsprogram + andra program som ska starta snabbt + några spel inte mer än 60GB. Så därför tyckte jag att det kommer att fungera utmärkt med en 90GB Corsair Force 3 SSD. Visst, sedan om man är tveksam till dataintegritet hos en viss controller så är det en annan sak, men så länge alla "lagrings"-data ligger på mekanisk HDD och backupas till extern HDD tex som sig bör, så ska det vara lugnt.
Att få i åtminstone 16GB minne i en 15000kr-dator tycker jag känns givet. Man får stor användning av de extra GB när man skapar en RAM-disk tex, photoshoppar, komprimerar/packar upp. Och med dagens priser är det en väl värd investering för framtiden. Speciellt med X79-plattformen där du kan börja med att få en sticka per kanal för 16GB (4x4GB), med plats för fler om framtiden skulle kräva detta.
Ja, det var lite mina tankar i alla fall...