Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Likvid
Det dom vill är att man ska köpa platta, man vill tvinga användaren med tiden att använda plattor som i mitt tycke är ett stort skämt vad gäller produktivitet.
Vem vill ha ett leksas OS på sin dator som Win8? inte jag i varje fall..
Någon som känner igen detta från tidigare? Jag tänker att om man byter ut användarnamnet Likvid till Nokia och win8 till iPhone så får vi återuppleva pajkastningen i pressen från 2007.
Jag ska dock inte säga att det är helt obefogad kretik microsoft får av personer som du. Win8 tror jag av många kommer upplevas lite jobbigt när man ska göra något riktigt arbete till en början. Så tycktes om iPhone också. Kul men praktiskt sett fullkomligt värdelöst. Men det handlar mer om att vi användare är vana med windows som det var förr liksom vi 2007 ansåg att knappar var det enda sättet att göra något vettigt på en mobiltelefon.
Windows 8 innehäller en stor miss, eller kanske snarare nackdel då jag inte ser något bra sätt att undvika den. Och det är att trots att det enligt mig är väldigt användarvänligt när man förstått de grundläggande principerna kan vara fullständigt omöjligt att förstå för mormor och morfar. Knappar som inte syns är ett exempel som detta som gör det svårt för ovana, men väldigt praktiskt för användare som använder windows 8 varje dag. Jag åtminstone behöver inte den grafiska bullen med windowsloggan för att veta att start ligger nere i vänstra hörnet.
Jag kan helt ärligt inte se varför metro skulle sänka produktiviteten jämtemot nuvarande skrivbordet. Det finns enbart två grupper men människor som kommer få det svårt till en början. Det är de som fyller skrivbordet med 200 genvägar och aldrig använder någon annan metod för att starta ett program än just genvägar. Därbland morfar som knappt vet hur utforskaren eller startmenyn fungerar (om han inte är en gammal hard core windows 3 användare och har hänger 24/7 i utforskaren), och delvis kalle 14 år som spelar wow och lol dygnet runt och som så fort ett nytt spel släpps laddar ner detta och på så sätt fyller startmenyn med genvägar och aldrig använder sig av någon mer effektiv navigering än att klicka på det spel han vill spela. Alla effektiva windowsanvändare kommer enbart jobba snabbare med hjälp av win8 nya smartare sökfunktioner som gör att man slipper slipprande i mappar och leta bland genvägar. Och när man känner för lite slö-surfande så tycker jag att metro är en fröjd att bläddra i. Även om inte windows 8 innehåller något som får just dig att längta så är det svårt att argumentera för att något skulle gå långsammare eller vara krångligare än med windows 7