Citat:
Ursprungligen inskrivet av eriohm
Alltså, jag förstår inte denna avigsida mot SandForce, jag har en Force GT och haft den sedan i höstas och inte haft några som helst problem. Som jag förstår det är SandForce den största leverantören av kontrollkretsar och därför kanske dom felaktiga blir större i antal, men procentuellt sätt jämfört med konkurrenterna, hur ser det du på den fronten?
De senaste siffrorna jag såg så var de mycket mycket värre än Samsung och Intel när det gäller felprocent.
Att Sandforce har stabilitetsproblem är ett faktum och inte bara lösa forumrykten. Intel skrev ju om deras mjukvara mer eller mindre från grunden och resultatet verkar ha blivit stabilt.
Mycket bygger nog på Sandforce affärsmodell som går ut på att sälja styrkretsar med en firmware och sedan gör de inte mycket mer. Uppdateringar och buggfixar läggs ut på de som tillverkar själva enheterna vilket gör att varje tillverkare själva får lägga ner massa tid och energi på att fixa buggar. Inte helt optimalt kanske.
Tidigare när Sandforce var överlägset snabbast var det många som accepterade det för prestandan men nu är det ju små skillnader mellan de olika kretsarna. Då finns det egentligen ingen anledning att köpa Sandfoce mer än att de ofta är billiga. Det är inte bara stabiliteten som har krånglat, de har även haft problem med garbage collect och så vidare. Det är helt enkelt inga jättebra enheter mer än på rå prestanda.
OCZ som kör Sandforce satsar ju mycket på enterprise nu för att nå en bred marknad. Det finns inte alltför mycket pengar på konsumentmarknaden när konkurrensen är så hård. Fast Sandforce måste seriöst skärpa sig om de ska bli en stor aktör mot företag för där är stabilitet långt mycket viktigare än IOPS.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|