Verktyg Visningsval
2012-07-06, 09:28   #1

Nyhet

Swecbot

Registrerad: dec 1999

Gigabyte avslöjar Ivy Bridge-moderkort med dubbla Thunderbolt

Komponentjätten Gigabyte satsar på användare med mycket kringutrustning genom tre moderkort för Intel Ivy Bridge. Modellerna har dubbla anslutningar för gränssnittet Thunderbolt.

Läs artikeln
Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott leder till att medlemskontot stängs av. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln.
Nyhet är inte uppkopplad
2012-07-06, 09:35   #2

Oldvikingschool

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2011

Kollar på mina USB2 portar med en väldigt ilsken blick just nu...
Oldvikingschool är inte uppkopplad
2012-07-06, 09:38   #3

PerZerk

Medlem

PerZerks avatar

Registrerad: jul 2008

Det går betydligt fortare att köra det över en gigabit lina än att hålla på med thunderbolt. Bara lägga allt på en liten NAS.
i7 2600 4GHz | Arctic i30 | Asus P8Z68-V/GEN3 | 16GB | 2x EVGA GTX 680 SC SLI | X-FI Xtreme Audio PCI-E | HDD 300GB | HDD 1TB | 2st Sony DVD-RW 24x | FSP Aurum 700W | Win7 Pro x64 | MX-518 | CPU-Z, 3DMark 11 // Pavilion m6-1052eo | i5 3210m 3GHz | 8GB | HD 7670m 1GB | 120GB SSD | Win7 Pro x64 // | E8400 3GHz | 212+ EVO(F12) | P5KPL-VM | 4GB | G210 512MB | 320GB | FSP 400W | Win7 Pro x64 // Sony ST17i
PerZerk är inte uppkopplad
2012-07-06, 09:38   #4

JayDee

Medlem

Plats: Sverige

Registrerad: sep 2005

Bilden: det där ska jag ha!

Varför börjar alltid första meningen på SweC med "Först ut är.."?
2012-07-06, 09:41   #5

kazoom

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: mar 2012

Tja...vad ska man med TB till när man endå inte har nå TB-prylar. För övrigt känns det jävligt dumt att ha 2 så liknande standarder på datorn. Hellre skiter jag i TB och kör bara USB3 då TB inte verkar fylla något behov och ingen bakåtkompatibilitet.
2012-07-06, 09:42   #6

jonthan

Medlem

jonthans avatar

Plats: jönköping

Registrerad: dec 2007

Alltid kul med trevlig läsning, men man blir sugen på att testa nya saker hela tiden, stackars plånbok.

Skickades från m.sweclockers.com
Nick i spel och Steam: BattlePilgrim RabattKod.se
jonthan är inte uppkopplad Folding
2012-07-06, 09:43   #7

Ninjaflipp

Medlem

Ninjaflipps avatar

Plats: Täby

Registrerad: jan 2012

Tycker TB är häftigt men det är samtidigt även lite för tidigt att börja med det på moderkort etc i och med att det nästan inte finns några enheter med det.

i7 3770k @ 4,5GHz | GTX Titan... etc. Orkar inte skriva resten.
Ninjaflipp är inte uppkopplad
2012-07-06, 09:49   #8

Arkebuzer

Medlem

Arkebuzers avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: mar 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ninjaflipp Visa inlägg
Tycker TB är häftigt men det är samtidigt även lite för tidigt att börja med det på moderkort etc i och med att det nästan inte finns några enheter med det.
Men man kan ju inte tillverka enheter med thunderbolt om det inte finns moderkort som stödjer det, catch 22
Håller dock med tidigare talare, tråkigt med ett nytt gränssnitt som ej är bakåtkompatibelt, USB har ju rätt stora fördelar på den punkten.
Arkebuzer är inte uppkopplad
2012-07-06, 09:53   #9

NiQ3

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: apr 2009

Dåligt med usb-portar tycker jag för att vara ett lite värre moderkort
Samt varför har man kvar VGA? Använder nån det?
NiQ3 är inte uppkopplad
2012-07-06, 10:04   #10

PerZerk

Medlem

PerZerks avatar

Registrerad: jul 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av NiQ3 Visa inlägg
Den måste vara där pga utvecklingsländer.
i7 2600 4GHz | Arctic i30 | Asus P8Z68-V/GEN3 | 16GB | 2x EVGA GTX 680 SC SLI | X-FI Xtreme Audio PCI-E | HDD 300GB | HDD 1TB | 2st Sony DVD-RW 24x | FSP Aurum 700W | Win7 Pro x64 | MX-518 | CPU-Z, 3DMark 11 // Pavilion m6-1052eo | i5 3210m 3GHz | 8GB | HD 7670m 1GB | 120GB SSD | Win7 Pro x64 // | E8400 3GHz | 212+ EVO(F12) | P5KPL-VM | 4GB | G210 512MB | 320GB | FSP 400W | Win7 Pro x64 // Sony ST17i
PerZerk är inte uppkopplad
2012-07-06, 10:04   #11

EnNickeMan

Medlem

EnNickeMans avatar

Plats: Sveg

Registrerad: okt 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av NiQ3 Visa inlägg
Jag använder VGA, slarvade bort min HDMI kabel, så jag kör VGA till TVn just nu Dock via grafikkortet ..
2012-07-06, 10:12   #12

Thomas

Hedersmedlem

Thomass avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av PerZerk Visa inlägg
Det går betydligt fortare att köra det över en gigabit lina än att hålla på med thunderbolt. Bara lägga allt på en liten NAS.
Hur menar du med "fortare"?
Thunderbolt har ju 10 ggr högre bandbredd, och även lägre latency eftersom det i princip är en koppling som en extern PCIe-buss.
Thomas är inte uppkopplad
2012-07-06, 10:23   #13

Tanax

Medlem

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kazoom Visa inlägg
Tja...vad ska man med TB till när man endå inte har nå TB-prylar. För övrigt känns det jävligt dumt att ha 2 så liknande standarder på datorn. Hellre skiter jag i TB och kör bara USB3 då TB inte verkar fylla något behov och ingen bakåtkompatibilitet.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Arkebuzer Visa inlägg
Håller dock med tidigare talare, tråkigt med ett nytt gränssnitt som ej är bakåtkompatibelt, USB har ju rätt stora fördelar på den punkten.
USB3 och TB är två helt olika gränssnitt. TB = DP + PCI vilket ger den applikationer som USB3 inte alls går att användas till. Extern GPU för laptops t.ex. är något som man kan använda den till. TB är dessutom seriekopplingsbar vilket gör att färre portar krävs på moderkortet samt att det reducerar kabelhärvan. TB är dock dyrare så USB3 kommer fortfarande ha sina applikationer.

Jag förstår inte varför folk hela tiden behöver jämföra USB3 och TB. TB kommer inte konkurrera med USB3 och USB3 kommer inte försvinna p.g.a. TB. Båda är helt olika och kommer ha olika applikationer.

Citat:
Och ifall enheter hade släppts med TB när det inte finns några moderkort med det(och enheterna därmed inte går att använda) så hade folk sagt exakt likadant fast tvärtom. Känns som att moderkorten måste komma först med TB, sen kommer enheterna, istället för tvärtom.
2012-07-06, 11:04   #14

rektor

Medlem

Registrerad: okt 2011

Citat:
För övrigt känns det jävligt dumt att ha 2 så liknande standarder på datorn. Hellre skiter jag i TB och kör bara USB3 då TB inte verkar fylla något behov och ingen bakåtkompatibilitet.
Thunderbolt är mycket snabbare.

Citat:
Kyckling-och-ägget problem.

Citat:
Tråkigt.
Kan inte dom ha en omvandlare/adapter?
rektor är inte uppkopplad
2012-07-06, 11:06   #15

Rawet

Medlem

Rawets avatar

Plats: Trosa

Registrerad: nov 2007

Citat:
TB prylar kommer att komma mer när TB nu blir större..

TB är överlägset mycket bättre än USB3 på dataöverföring.

TB gör det möjligt att koppla in tex grafikkort direkt på hårdvaran (PCI-E x4), onödigt kan tyckas för detta moderkort, men nu får tänka på att det finns x antal laptops med TB..

Och TB kommer vara bakåtkompatibelt troligtvis när nästa version kommer, i dagens läge är det "bara" koppar i kabeln, det var planerat i början att det skulle vara fiber som skötte överföringen, vilket kommer i framtiden..
2012-07-06, 11:08   #16

Jonteponte

Medlem

Plats: Strängnäs

Registrerad: sep 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tanax Visa inlägg
USB3 och TB är två helt olika gränssnitt. TB = DP + PCI vilket ger den applikationer som USB3 inte alls går att användas till. Extern GPU för laptops t.ex. är något som man kan använda den till. TB är dessutom seriekopplingsbar vilket gör att färre portar krävs på moderkortet samt att det reducerar kabelhärvan. TB är dock dyrare så USB3 kommer fortfarande ha sina applikationer.

Jag förstår inte varför folk hela tiden behöver jämföra USB3 och TB. TB kommer inte konkurrera med USB3 och USB3 kommer inte försvinna p.g.a. TB. Båda är helt olika och kommer ha olika applikationer.

Och ifall enheter hade släppts med TB när det inte finns några moderkort med det(och enheterna därmed inte går att använda) så hade folk sagt exakt likadant fast tvärtom. Känns som att moderkorten måste komma först med TB, sen kommer enheterna, istället för tvärtom.
Jag gissar att folks ovilja att ta åt sig vad TB löser för sorts problem (i alla fall på detta forumet) har att göra med att Apple varit Intels partner i detta. Och som vi alla vet så kan ju ingen innovation komma från Apple eftersom de bara kopierar vad andrar har gjort och sedan tar åt sig äran :/

Ergo kommer förmodligen en del att inte ens att ta i TB med tång ens.

TB är naturligtvis som alla andra nya gränssnitt något som får växa fram och som initalt har högre kostnader än redan etablerade gränssnitt och som sedan kommer att blir mer vanligt och billigare ju fler moderkort de sitter på.

De allra flesta här vet ju förmodiligen detta men spelar korkade med flit endast för att Apple varit med på ett hörn...
2012-07-06, 12:03   #17

SilentHarmonic

Medlem

SilentHarmonics avatar

Plats: :)

Registrerad: okt 2008

Kan helt klart tänka mig att köpa en av dessa! Härligt att Gigabyte börjat med UEFI också.
2012-07-06, 15:45   #18

makkesk8

Medlem

makkesk8s avatar

Plats: Markaryd

Registrerad: jun 2011

Gött!! nu borde dom bara ta bort usb2.0 portarna så har man ett perfekt moderkort

Coder and gamer since 1998
makkesk8 är inte uppkopplad
2012-07-06, 18:18   #19

Hyperträd

Medlem

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av EnNickeMan Visa inlägg
Jag använder VGA, slarvade bort min HDMI kabel, så jag kör VGA till TVn just nu Dock via grafikkortet ..
Kör också VGA, mest pga att jag inte orkar flytta sladden till DVI-jacket...
Hyperträd är inte uppkopplad
2012-07-06, 18:56   #20

Tumnus

Medlem

Tumnuss avatar

Plats: Piteå

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jonteponte Visa inlägg
Jag gissar att folks ovilja att ta åt sig vad TB löser för sorts problem (i alla fall på detta forumet) har att göra med att Apple varit Intels partner i detta. Och som vi alla vet så kan ju ingen innovation komma från Apple eftersom de bara kopierar vad andrar har gjort och sedan tar åt sig äran :/

Ergo kommer förmodligen en del att inte ens att ta i TB med tång ens.

TB är naturligtvis som alla andra nya gränssnitt något som får växa fram och som initalt har högre kostnader än redan etablerade gränssnitt och som sedan kommer att blir mer vanligt och billigare ju fler moderkort de sitter på.

De allra flesta här vet ju förmodiligen detta men spelar korkade med flit endast för att Apple varit med på ett hörn...
Förstod att Apple skulle tas upp i denna tråd -_-.. Tvivlar att Apple ens har korsat TB kritikers tankar utan de menar antagligen att det är för tidigt för att TB ska börja levereras i stor skala. Den teoretiska möjligheten med TB är väldigt stor men det gäller att producera produkter som använder TB fullt ut också.
||CM HAF 932 Advanced||Intel i5 2500k @ Stock ||Noctua NH-D14 || MSI Z77A-GD55 || 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 || AMD Radeon HD6950 (840/1325) ||OCZ Agility 3 120GB SSD || Samsung Spinpoint F3 1TB || Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds
Tumnus är inte uppkopplad
2012-07-06, 22:19   #21

orginallinus

Medlem

orginallinuss avatar

Plats: Skepplanda

Registrerad: mar 2007

Hoppas di kör nån inbyteskampanj då (nog troligt...), annars får man väl skaffa på instickskort om man nu prompt
anser sig nödsakad.
Stationär: Raven 02 I Gigabyte z77x-UD5H I 2700K @4,5 NH-D14 I ATI Sapphire 7950@1,15Ghz I 16 Gb Vengeance LP I Viewsonic 22"Wide I Mionix Naos 5000 I Sidewinder X4 I Win7 Pro 64 Bärbar: Thinkpad X200 I Mobil: HTC HD2 JB 4.1.2 I Waterfox FTW http://www.change.org/petitions/rock...se-gta-v-on-pc
orginallinus är inte uppkopplad
2012-07-07, 19:51   #22

BasseBaba

Medlem

BasseBabas avatar

Registrerad: aug 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rawet Visa inlägg
TB prylar kommer att komma mer när TB nu blir större..

TB är överlägset mycket bättre än USB3 på dataöverföring.

TB gör det möjligt att koppla in tex grafikkort direkt på hårdvaran (PCI-E x4), onödigt kan tyckas för detta moderkort, men nu får tänka på att det finns x antal laptops med TB..

Och TB kommer vara bakåtkompatibelt troligtvis när nästa version kommer, i dagens läge är det "bara" koppar i kabeln, det var planerat i början att det skulle vara fiber som skötte överföringen, vilket kommer i framtiden..
Roligt att många ofta nämner detta med graffekort, jag har hittils inte sett ett enda som säljs till komsument?

Sen "bara" koppar i kablarna, nja, en del kretsar också, vilket gör att kablarna kostar som en billigare extern usbdisk i kabinett.... Detta är i min mening problemet med TB

Missförstå mig inte, TB verkar nice , men är så trist att startsträckan för nya kablar/interface alltid ska vara så lång...
Displayport är ju nice, men finns ju fortfarande nästan 4 år efter första introduktionen bara? på highendskärmar..
BasseBaba är inte uppkopplad
2012-07-08, 13:09   #23

Ludric

Medlem

Registrerad: jun 2012

Citat:
Tror snarare det har att göra med företagsvärlden, där en majoritet av projektorerna körs med VGA. Sen kan man ju fråga sig om de använder stationära datorer eller laptops dock.

Själv använder jag iofs VGA på några av mina datorer, då jag alltid slarvar bort DVI->VGA-kontakterna.
Ludric är inte uppkopplad
2012-07-08, 20:33   #24

Ravengenocide

Medlem

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BasseBaba Visa inlägg
Roligt att många ofta nämner detta med graffekort, jag har hittils inte sett ett enda som säljs till komsument?

Sen "bara" koppar i kablarna, nja, en del kretsar också, vilket gör att kablarna kostar som en billigare extern usbdisk i kabinett.... Detta är i min mening problemet med TB

Missförstå mig inte, TB verkar nice , men är så trist att startsträckan för nya kablar/interface alltid ska vara så lång...
Displayport är ju nice, men finns ju fortfarande nästan 4 år efter första introduktionen bara? på highendskärmar..
Saken är ju att interfacet måste finnas innan man kan utveckla produkter till det, vilket detta moderkort, bland många andra, gör.

Det han menade var att överföringsmediumet är koppar och inte fiber vilket möjliggör för ännu en hastighetsuppgradering om de byter. Och denna teknik måste användas för att den ska bli billigare. Inte heller är den till för små saker som tangentbord och såna saker som till och med USB1 skuller klara av utan problem utan snarare många seriekopplade hårddiskar och liknande hastighetskrävande komponenter.
Ravengenocide är inte uppkopplad
2012-07-09, 07:43   #25

Rawet

Medlem

Rawets avatar

Plats: Trosa

Registrerad: nov 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BasseBaba Visa inlägg

http://www.villageinstruments.com/ti...hp?page=ViDock
Finns en tillverkare till om jag minns rätt, men orkar inte googla mer, har fortfarande bevis att det finns

Just nu är det väl bara Apple som säljer TB kabeln, när fler tillverkare inser fördelarna med TB kommer fler tillverka kablarna..
2012-07-09, 08:40   #26

Klappa

Medlem

Klappas avatar

Plats: Örebro

Registrerad: jan 2008

Citat:
Eller e-sata som är snabbare än en gigabit-lina.

Skickades från m.sweclockers.com
Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz@3,4GHz | Noctua NH-U12F |MSI P35 Neo2-FIR | 4x2gb OCZ SLI-Ready Edition XTC DDR2 PC6400 | Gigabyte HD6850 1024mb | Lian Li PC-A71B | Super Flower SF-500P14FG Platinum Certification Passive | Dell UltraSharp 2407WFP-HC | 2x Western Digital Green 64MB 2000GB | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-760SA | Windows 8 Pro x64
Klappa är inte uppkopplad
2012-07-09, 14:18   #27

Blaze84

Medlem

Blaze84s avatar

Registrerad: feb 2002

Blir det inte en flaskkork modekortet ändå om man kör TB då hårdiskarna ändå inte kommer upp i de hastigheterna som TB ska klara av?
PC: [Antec P180]-[Fractal Newton R2 650W-]-[Gigabyte G1.Sniper 3]-[i7 3770k]-[Corsair H80]-[Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 2133MHZ]-[Creative SB Recon3d]-[AudioPhile 2496]-[-HD Graphics 4000]-[HD1:Maxtor 250GB]-[HD2:SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB]-[Western Digital Caviar® Green 1TB]-[TSSTcorp CDDVDW SH-S223F 48X/32X/22X]
Blaze84 är inte uppkopplad
2012-07-09, 16:21   #28

Orici

Medlem

Oricis avatar

Plats: Origin

Registrerad: aug 2003

Väntar hellre på att riktiga Light Peak kommer.

Origin namn: TheOrici
Orici är inte uppkopplad
2012-07-11, 13:34   #29

BasseBaba

Medlem

BasseBabas avatar

Registrerad: aug 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rawet Visa inlägg
http://www.villageinstruments.com/ti...hp?page=ViDock
Finns en tillverkare till om jag minns rätt, men orkar inte googla mer, har fortfarande bevis att det finns

Just nu är det väl bara Apple som säljer TB kabeln, när fler tillverkare inser fördelarna med TB kommer fler tillverka kablarna..
Men är det där thunderbolt? Verkar ju bara nått pcexrpesskort?

http://www.macrumors.com/2012/01/10/...-external-gpu/

Där nämner dom att just villageinstruments jobbar på en TB version, samt MSI.
Det jag menade var ju att det inte direkt bara är att stega in på elgiganten och köpa över disk, därav att det är intressant att så många hypar TB över en produkt som ännu inte finns allmänt tillgänglig...

Gällande kablarna så är problemet som sagt att det sitter aktiva kretsar i dom. Finns andra tillverkare som till och med är dyrare. Här är lite intressant läsning:
http://arstechnica.com/apple/2012/07...ve-until-2013/
Dvs, innan kretsarna blir billigare att producera så lär vi inte se sådär extremt mycket villigare kablar tyvärr.
BasseBaba är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb