Citat:
Ursprungligen inskrivet av
igelkotte
Och du tycker att marknaden enbart ska bestå av högpresterade produkter? Ändå så verkar din dator i signaturen vara rätt "billig" dator och outdated. Jag tycker detta rimmar illa. Får man fråga om du någonsin tänkt dig in i AMD:s situation? Hur skulle du själv agera om du var dom?
Jag föredrar bra produkter framför billiga och sämre som AMD-CPUer. De säger ju själva att de inte satsar på prestanda marknaden, utan mer koncentrerar sig på budget marknaden. Men Intel har ju fina i5 CPUer bra för spel där i billigare prisklasser som klockar bra.
Och jag kan ju säga att min dator var långt ifrån billig när jag köpte komponenterna och byggde den, ~25 000 var det på sin tid, och räcker hyfsat fortfarande ~3 år efter köp.. Eller om det var ännu längre sedan. Det var bland det bästa man kunde köpa för pengar för vanliga konsumenter. Nu behöver jag dock ny dator om jag ska spela i högsta grafikinställningarna med bra flyt i 2560*1440, men i 1920*1080 flyter det mesta på fortfarande.
Det som begränsar mig är grafikkortet, inte CPUn, så Intel har gjort ett grymt bra jobb och det var lätt värt att köpa den i7a som jag har istället för en i5a då jag inte spelat så mycket senaste tiden. Men som sagt ska bli en ny SB-E dator tror jag med GTX 690, 32 GB minne, 256 GB SSD, 6-kärnig i7a med HT för 12 trådar osv.
Har dock lagt mina senaste ~33 000 SEK på objektiv till kameran som du ser i signaturen. Mitt Canon 70-200 f/2,8 L IS mk II + UV-filter för totalt runt ~24 000 SEK och Canon 100 f/2,8 L IS Macro 1:1 + UV-filter för totalt runt ~9 000 SEK då jag prioriterat det framför datorn då den fungerar bra egentligen för mina nuvarande behov och eftersom jag använder/belastar den så lite.
Nu ska jag byta mobil till Galaxy S3 först, sedan blir det nog ny dator, eller om jag byter min 27" till en 30" innan - det är inte riktigt klart än. Men vill jag kan jag köpa dator för 50 000 kronor nu, men det känns väldigt onödigt med dubbla GTX 690 osv, tom för mig som alltid köper ordentliga saker när jag väl handlar, jag kompromissar inte för att spara någon/några tusen då det ändå är en sådan liten % av vad allt jag har är värt.
Så kontentan: datorn jag har nu anser nog många inte som billig, med nypris på runt 25 000 kronor, och ja det är inte de nyaste komponenterna men det är egentligen bara grafikkortet som flaska och om jag vill kan jag köpa det värsta av det värsta - men det är rätt oekonomiskt.
Jag har såklart tänkt mig in i AMDs situation, och jag skulle inte ge upp och "ge" Intel monopol på de högpresterande CPUerna samt i mellanklassen också för i5 varianterna. Det AMD tjänar pengar på är billiga CPUer för typ HTPCs och OEM laptops samt datorer, tur för dem att vanliga "Svenssons" inte kan så mycket och köper OEM datorer/laptops till otroliga överpriser i många fall.
Skickades från m.sweclockers.com