Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Ninjaflipp
Tja, jag personligen gillar steget med högre upplösning. :] Mer prestanda grafikmässigt skulle inte heller vara helt fel. UX32VD är ett steg i rätt riktning i och med att den hittills är vad jag vet den enda 13.3"-datorn med 1920x1080 samt med sitt dedikerade grafikkort. Nya 15.4" MacBook Pro med sin 2880x1800 har ju en upplösning värd att bli våt i byxan över, men det är ju å andra sidan inte en ultrabook heller.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
PirateKensai
När det gäller Ultrabooks tror jag fokus snarare bör ligga på energieffektivitet, DDR4 minnen, mindre transistorer torde hjälpa till med detta i nästa generation. De borde även krympa vanliga TPRJ45-uttag så de kan klämma dit ett vettigt nätverkskort om de nu inte för världen kan trycka dit ett fullstort uttag.
Design är onekligen ett stort säljargument, och hitils tycker jag endast Apple, Asus & Lenovo har lyckats bra med detta med sina ultrabooks, de både ser och känns kvalitativa.
Personligen ser jag inte vitsen med dedikerade grafikkretsar i ultrabooks, jag skulle aldrig köpa en laptop för spel, och skulle jag göra det skulle jag kräva mer än 13.3" och nätverksstöd.
Laptops dödade ju stationära när de klarade av alla vardagssysslor. Frågan är ju om telefonerna/plattorna ska ta över efter laptops? Man kan ju inte skapa material på dem till skillnad från PC så det vore ju tråkigt om de billigaste segmentet av datorer uteslöt skapande. Att datorer som kan skapa material blir ett premiumsegment för de som har råd eller gör det till ett aktivt val.
Alternativt tänker jag att nästa steg är större arbetsyta på något sätt. Fler skärmar känns dyrt, nördigt och krångligt, men på något sätt borde det ju gå. Det finns ingen poäng i att minska pixlarna ännu mer på en så liten skärm men beräkningskraften kommer att öka så hur ska den användas för att göra arbete enklare?
Mycket av mina tankar kretsar runt AirPlay och liknande. I grund och botten vill man helt enkelt bara ha all information på olika skärmar. Så om man jobbar ska man kunna ha 1 Word fönster på laptopens skärm, 2 på kontorets skärm, 1 pdf på ipaden och anteckningar på mobilen som ligger bredvid, bara för att man råkade ha med sig dessa till jobbet. Och inget av detta krävde någon större anstränging för att koppla ihop, det bara fungerar när man kommer till jobbet varje dag. Sånt underlättar ju, men är inte riktigt så bra som ett
Microsoft Surface skrivbord.
Där behövs lite beräkningskraft, men den har vi redan. iMac kan ju köra 3 externa HD skärmar redan och snart Ultrabooks också så det enda det hänger på att mjukvara att ansluta med...
Jag vet inte riktigt vart vi ska härnäst tekniskt sett. Datorn är ju ett verktyg som ska göra saker enklare, spela är sekundärt. Högre upplösning gör det ju bara snyggare och komfortablare att läsa.