Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Mikael_Berglund
Jag har använt windows 8 sedan developer prev och även om många saker är riktigt trevliga så har jag ett gäng saker jag bara hatar.
Metro är förstås största problemet, det faktum att mina mest använda genvägar (den här datorn, kotrollpanelen etc) inte är lätt tillgängliga längre. Jag tycker inte om att behöva använda tangentbordet för de saker som bara ska vara två musklick iväg. Men vet att många andra är snabba på att släppa musen för att skriva så det kanske bara är jag som har konstiga preferenser.
Mitt andra problem är menyn till höger, området som den kommer upp på är alldeles för litet, jag har flera skärmar så jag kan inte bara dra musen ner till det nedre högra hörnet för då hamnar den på andra skärmen. Varje gång jag går ifrån datorn så vill jag ha ner den i viloläge och då svär jag högt över att lyckas få upp den menyn.
Att inloggninsrutan är dold bakom en klocka etc tycker jag är en av de dryga sakerna som känns helt onödigt. Inte för att det faktiskt är så mycket problem att svepa bort den, men på en desktop-dator, varför ens tänka tanken att dölja inloggningen?
På den positiva sidan så _tror_ jag att de har lyckats få igång sökfunktionen igen.. Någonting de hade sönder i Vista och aldrig fixade till igen. Äntligen kan jag söka efter *.rar på en extern hårddisk och inte bara få en tom ruta! Yay! Frågan är ifall jag kan söka efter dller och liknande i windows systemmappar också, det har jag inte testat...
Nya Task managern är underbar efter att man vant sig vid att behöva gå in på den avancerade varianten varje gång. Inbyggt grundläggande antivirus kommer göra att jag får färre polare som ringer och är hysteriska. Win! Inbyggt stöd för iso-mount! Yay! Högerklicka nere i högra hörnet och få tillgång till många bra menyer (dock inte alla och den verkar inte vara kustomiserbar).
Apps i sig har jag hittills aldrig funnit användning för och default viewer för bilder etc är irriterade när de kör fullscreen men det är ju inte mycket jobb att byta ut default till image-viewer och pdf till foxit etc.
Jo, jag tror att jag kommer köra windows åtta, de saker som jag stör mig på är inte tillräckligt farliga (och kanske kommer patchas) och den stora mängden förbättringar på småsaker gör att det i slutändan blir värt det. Jag kan dock inte låta bli att tycka att det är synd att de snubbar på mållinjen med tablet-design-valen...
Håller med om det du säger, men du kör senaste release preview? Den kändes bra mycket bättre än consumer preview som innehöll en del buggar.
Speciellt så vill även jag se lite bättre inbyggda alternativ att snabbt sätt att stänga av/starta om/sleep m.m. men om man vill göra lite egna inställningar så går det ganska enkelt att ställa in.
Kör du ofta sleep så kan du ändra detta i energialternativ, byta till sleep när du trycker på datorns strömknapp / fäller ned locket på laptop. Alternativt göra en
dold hotkey på skrivbordet eller lägga en klickbar på skrivbord eller taskbar.
Och i tredje fallet om så kan man en aningens enklare komma åt alternativ till sleep m.m. efter man tryckt på [windows]+L.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Aemony
Pratar vi bara om Metro, som trots allt är gränssnittet som bygger på interaktioner via touch, så är den största nackdelen just hur du använder gränssnittet. Tangentbord och mus-fokuserade gränssnitt har väldigt länge byggt på att ha information synlig på skärmen. Även dolda menyer och sätt att behandla innehållet på skärmen använder för det mesta någon sorts visuell cue. Detta är för att tangentbord och mus tillåter oss att endast indirekt manipulera gränssnittet och data.
Touch-gränssnitt bygger dock på direkt manipulation av gränssnittet, som är mycket mer uppenbart och intuitivt då vi inte använder en sekundärt enhet. Vi rör och "leker" med gränssnittet med våra egna fingrar. Samtidigt innebär detta att funktionalitet i gränssnittet kan döljas och istället bygga på vanliga rörelser vi gör med fingrarna, så som ett svep.
Metro-gränssnittet har sin plats, definitivt, men när man kör det sida-vid-sida bredvid skrivbordsmiljön blir det uppenbart hur annorlunda de två gränssnitten är, och hur deras diverse applikationer följer helt annorlunda riktlinjer för interaktioner. Windows 8 ber i princip sina användare att hela tiden byta tankesätt mellan det årtionden gamla kb+m tankesättet och det nya hur-skulle-jag-agera-här-via-direkt-touch-och-hur-översätter-jag-rörelsen-till-en-indirekt-rörelse-via-musen.
Det är uppenbart att kb+m har tagit baksätet i Windows 8, antagligen för att Microsoft är villiga att offra en stor del av sin potentiell uppgraderings-kundbas för att få in ett så stort steg på tablet-marknaden som möjligt (de använder Windows 8 för att lätt attrahera tusentals utvecklare till Metro). Framtidens pengar ligger trots allt på smartphone och tablet-marknaden, och Microsoft är sena till leken, speciellt till fråga om antal applikationer tillgängliga (som är ett stort säljargument) och rent utvecklarintresse.
Microsoft tror väl att de är säkra i några år eftersom Windows 7 blev en sådan hit, så de behöver inte räkna med Windows 8 lika starkt på skrivbordsmarknaden eftersom företag ändå uppgraderar för fullt till Windows 7 redan. Det verkar, till mig i alla fall, som en uppenbar grej att använda Windows 8 för att få ett steg in på en helt annan, men otroligt viktig, marknad, och därefter finslipa detaljerna (läs: gränssnittet) inför nästa operativsystem för skrivbordsmarknaden.
TL;DR: Metro är inte ett intuitivt gränssnitt med ett tangentbord och mus i sin nuvarande form.
Ja alltså jag kör windows 8 24/7 på både min stationära och min laptop. Det kanske är jag som är lite seg, men vad ska du in i metro-apparna göra? Det finns funktioner som gör att du kan köra samma appar på telefon, tablet och din dator.. toppen, då kan de synka till 100% etc. Kanske kommer det bra appar senare och det är väl nice, små program som inte 'installeras', tills dess kör jag på som vanligt.
1. Kan hålla med om att Windows 8 är inte särskilt intuitivt, för mig som redan vet hur jag använder datorn är det dock inte särskilt relevant. Jag uppskattar att de ett utvecklar os som är snabbt, bra och funkar.
2. Dra inte in tangentbordet i det hela, windows 8 är väldigt bra utformat för tangentbord. Om man är en s.k. 'clicker' som bara kan använda sig av musen och tänker fortsätta på det spåret så gör man kanske bäst i att stanna kvar på windows 7.