Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Fetskaft
Det går jättebra att gå direkt till desktop vid inloggning, jag beskrev hur i en post lite högre upp.
Just det, jag hade glömt att man kunde konfigurera det. Det är ju något, i alla fall.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Fetskaft
Stänga av dator ifrån desktop går också bra, alt+F4 funkar alldeles utmärkt. Om det är desktopprogram du ska starta så finns det ju ingen anledning att starta dom från metro start. Lägg dom på taskbar eller skrivbordet.
Urk, jag har inte stängt av datorn via ALT+F4 sedan Windows 2000s dagar. Måste säga att jag verkligen inte gillar mängden kortkommandon i Windows 8 som jag måste lära mig för att verkligen kunna använda systemet effektivt. Ta alla kortkommandon för att söka efter olika grejer, till exempel. I Windows 7 räcker det med att du skriver direkt i Startmenyn och sedan visar OS:et alla filer, oberoende av typ, som matchar sökningen. Att navigera mellan de olika kategorierna av sökresultat är så simpelt som att använda piltangenterna, medan i Windows 8 måste du använda speciella kortkommandon för varje typ så vida du inte är villig att byta kategori genom ytterligare något kortkommando efter resultatet visas.
Dock så är det ingen effektiv lösning att lägga varenda program på aktivitetsfältet. Redan nu i Windows 7 så har jag 20 program synliga i Startmenyn, varav majoriteten av dem har jumplists, vilket jag använder väldigt flitigt. För att få samma funktionalitet i Windows 8 måste jag lägga alla dessa programmen på aktivitetsfältet, dock så visas det inte intuitivt vilka program som har stöd för senaste öppnade filer/tasks via jumplists därifrån.
Skrivbordsikoner är inget val, har dolt dem sedan XPs dagar eftersom jag vill se min bakgrundsbild utan en mängd synliga ikoner som stör.
Windows 8 är klart ingenting för mig då jag inte vill hålla på och kämpa med systemet för att få liknande funktionalitet som jag idag har.