Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Black Zero
I mina öron låter det galet. Det är ju alla hackers som ställer till det för oss vanliga.
Ungefär som att gå och råna banken inne i centrum och gå till bankens huvudkontor och säga oj det var ju lätt att råna den banken, ni kanske får åtgärda det.
Det händer, ja.
Hur tror du bankkontoren bestämmer sina säkerhetspolicier? Väntar på att någon rånar dem och därefter patchar upp vad som inte fungerade så bra?
Ofta får professionella (oftast inhyrda av vaktbolaget/försäkringsbolaget) göra - likt brandövningarna i skolan - ett stageat rånförsök där de sedan utvärderar:
- Hur det hela kan gå till och vilka rutiner man kan ta till för att försöka försvåra kommande rån.
- Hur bankpersonalen uppfattade det hela, och vilka åtgärder man kan ta till för att de ska känna sig tryggare, och vilken hjälp de ska få efteråt.
Denna sortens utvärderingar sker väldigt sällan i fysisk betingelse (oftast bara under utbildning då de vill förbereda personal på hur de ska agera vid eventuella rån), men dock destu oftare att experter får sätta sig in i materiell från banken och "planera" ett rånförsök och sedan hjälper de banken att bygga upp rutiner som försvårar detta.
Och detta är precis vad datorsäkerhetsexperter (ett annat namn på den sortens hacker som berättar sin kunskap om svagheterna och inte säljer den informationen istället utan att den kommer ut) gör. De tittar på ditt operativsystem, försöker utvärdera hur de skulle utföra ett "inbrottsförsök" i det och hoppas på att de stoppat något innan ditt lokala botnet har utnyttjat samma svaghet.
Ja, jag vet att jag antagligen ger föda åt ett troll just nu (ingen kan vara så korkad, hoppas verkligen han var ironisk).Men det kan vara bra att veta att även sådanthär händer på andra platser än i bankvärlden.