Sidan 1 av 3 1 23

Verktyg Visningsval
2012-07-13, 08:57   #1

Nyhet

Swecbot

Registrerad: dec 1999

Intrång i Nvidias forum, användaruppgifter ute

Grafikjätten Nvidia meddelar att uppgifter från företagets forum kommit på avvägar. Användare lugnas dock med att lösenorden inte är i klartext.

Läs artikeln
Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott leder till att medlemskontot stängs av. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln.
Nyhet är inte uppkopplad
2012-07-13, 08:59   #2

Printscreen

Medlem

Printscreens avatar

Plats: Sundbyberg

Registrerad: jul 2001

Jahapp, hashsaltade lösenord har ju varit på vift förut. Misstänker att ingen kommer drabbas något nämnvärt av detta, bara byta lösen.
Postar man en sådandär bild får man ju faen skylla sig själv, skiter fullständigt i huruvida det är lagligt eller ej att tanka samt om det verkligen är "rätt" film detta är emot våra regler och det bör en treåring kunna räkna ut. -jonasy
Printscreen är inte uppkopplad Folding
2012-07-13, 09:01   #3

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Rönninge

Registrerad: feb 2005

Varför förstöra för andra? Idioti!
Aja tur att dessa var saltad iaf till skillnad från Yahoo's

Byt lösen gubbar!
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
tcntad är inte uppkopplad
2012-07-13, 09:02   #4

Sagofiguren

Medlem

Sagofigurens avatar

Plats: Blekinge

Registrerad: jun 2007

Nvidas forum kanske inte är storkovan heller Men dom hade i alla fall koll på säkerheten av lösenord.

Mobo ASUS Sabertooth Z77 Minnen Corsair VENGEANCE 16GB CPU i5 3570K
GPU Gainward GeForce GTX 680 Phantom 2GB SSD HyperX 120GB
Kylning Corsair H40 Skärm Samsung S27A950D Chassi NZXT H2
Sagofiguren är inte uppkopplad Folding
2012-07-13, 09:10   #5

matlo

Medlem

Plats: Skåne

Registrerad: mar 2007

Jag är inte så insatt, men hur enkelt är det egentligen att hacka folk eller företag såhär? med tanke på riktigt stora företag blir hackade ofta nu mera tycker jag.

Känns lite onödigt med all skydd som företag erbjuder till vanliga människor om det nu är möjligt att ta sig in i Sony, Yahoo, Steam, Nvidia mfl..
2012-07-13, 09:10   #6

Uvania

Medlem

Uvanias avatar

Plats: 127.0.1

Registrerad: apr 2011

jahopp, får vi väl se vem som är nästa!

Facebook kanske? fyyyfan
Uvania är inte uppkopplad
2012-07-13, 09:15   #7

mistard

Medlem

Plats: Flen

Registrerad: mar 2007

Det är inte så känt men ett lösenord som har massa slumpmässiga siffror och tecken osv, på kanske 6 totala tecken är lättare att hacka än tex en simpel fras som är omvänd. "hästen galloperade kring i hagen" "hagenikringgalloperadehästen" ohackbart!
mistard är inte uppkopplad
2012-07-13, 09:21   #8

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: feb 2011

Yahoo borde lära sig av Nvidia. Det är betydligt lättare att göra infornation oanvändbar för obehöriga än att göra information oåtkomlig.

Jag kan fortfarande inte släppa detta med Yahoo. Vilka jävla nötter sköter säkerheten på det företaget? Kanske just nötter... Herr Valnöt och fröken Hasselnöt tyckte väl inte att säkerhet för hundratusentals användare var något att bry sig om.

Jag finns också på Jamendo och last.fm
Ozzed är uppkopplad nu
2012-07-13, 09:27   #9

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mistard Visa inlägg
Det är inte så känt men ett lösenord som har massa slumpmässiga siffror och tecken osv, på kanske 6 totala tecken är lättare att hacka än tex en simpel fras som är omvänd. "hästen galloperade kring i hagen" "hagenikringgalloperadehästen" ohackbart!
Jupp, men det där begriper inte folk. De tro att gjWpK7h6MM9 är säkrare än pa-fredag-ar-det-fest-och-da-ska-jag-bli-stupfull När det ena i själva verket tar hundratals år att knäcka medans det andra är knäckt på en kvart med GPGPU. Det fanns någon XKCD-serie om det där men jag hittar den inte...

Hur som helst så glömmer folk alltid första typen av lösenord, blir frustrerade och byter till 12345, password, eller något annat intelligent som letmein.

Det tragiska är ju att tidningar och dylikt med jämna mellanrum publicerar "de 15 vanligaste lösenorden", och vilken idiot som helst kan ju räkna ut att det kommer användas av illasinnade individer.

Ozzed är uppkopplad nu
2012-07-13, 09:28   #10

simonw

Medlem

simonws avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tcntad Visa inlägg
Varför förstöra för andra? Idioti!
Aja tur att dessa var saltad iaf till skillnad från Yahoo's

Byt lösen gubbar!
Jadu, det är väl det absolut enda som som gör att folk vaknar till och kanske fattar att säkerhet är något viktigt..
simonw är inte uppkopplad
2012-07-13, 09:28   #11

schkutt

Medlem

Plats: Falköping

Registrerad: okt 2004

Citat:
Blanda in lite specialtecken som punkt, komma, semikolon och siffor samt blanda stora och små bokstäver så blir det jobbigt...
2012-07-13, 09:29   #12

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Rönninge

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ozzed Visa inlägg
Det tragiska är ju att tidningar och dylikt med jämna mellanrum publicerar "de 15 vanligaste lösenorden", och vilken idiot som helst kan ju räkna ut att det kommer användas av illasinnade individer.
Iofs är det bra om man glömmer sitt lösenord.....
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
tcntad är inte uppkopplad
2012-07-13, 09:32   #13

Jakob.L

Medlem

Jakob.Ls avatar

Registrerad: dec 2011

Varför hackar man? Tjänar man nånting på att hacka användar uppgifter (som man inte kan tyda dirket) på ett forum?
2012-07-13, 09:32   #14

Markthegreat

Medlem

Markthegreats avatar

Plats: 192.168.55.102

Registrerad: nov 2010

Fast detta är inte heller oknäckbart. Med en fet dictionary samt någon bra combinator-regel så går detta med. Man kan ju blanda in ett utropstecken i mitten eller något.

Nu får vi bara hoppas att de använde ett random salt eller något. Har tyvärr sett exempel då användarnamnet används till att salta passwordet...
2012-07-13, 09:32   #15

FredrikMH

Medlem

Plats: Lund

Registrerad: apr 2003

Citat:
Ingenting är ohackbart. Det räcker de hittat ett annat lösenord som har samma hash-värde som ditt lösenord för att logga in på ditt konto.
FredrikMH är inte uppkopplad
2012-07-13, 09:33   #16

Gender Bender

Medlem

Gender Benders avatar

Registrerad: nov 2008

Citat:
Jupp, men det där begriper inte folk. De tro att gjWpK7h6MM9 är säkrare än pa-fredag-ar-det-fest-och-da-ska-jag-bli-stupfull När det ena i själva verket tar hundratals år att knäcka medans det andra är knäckt på en kvart med GPGPU. Det fanns någon XKCD-serie om det där men jag hittar den inte...

Hur som helst så glömmer folk alltid första typen av lösenord, blir frustrerade och byter till 12345, password, eller något annat intelligent som letmein.

2012-07-13, 09:37   #17

al0be

Medlem

Plats: härnösand

Registrerad: aug 2005

Om dom inte kan säkra sina servrar,hur kan man då lita på att deras grafikort inte håller samma kvalite, nä inge mer nvidia här numera
2012-07-13, 09:39   #18

FrozenYoghurt

Medlem

Registrerad: jul 2011

om facebook blir hackat kommer jag fan gråta glädjetårar
FrozenYoghurt är inte uppkopplad
2012-07-13, 09:40   #19

FredrikMH

Medlem

Plats: Lund

Registrerad: apr 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av al0be Visa inlägg
Om dom inte kan säkra sina servrar,hur kan man då lita på att deras grafikort inte håller samma kvalite, nä inge mer nvidia här numera
Därför Nvidia utvecklar inte servermjukvara. Men det visste trollet redan
FredrikMH är inte uppkopplad
2012-07-13, 09:52   #20

FudgieCars

Medlem

FudgieCarss avatar

Plats: Västerås

Registrerad: nov 2011

En fråga bara... Hur är säkerheten här?

Citera om du vill ha svar!
FudgieCars är inte uppkopplad Folding
2012-07-13, 10:06   #21

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FrozenYoghurt Visa inlägg
om facebook blir hackat kommer jag fan gråta glädjetårar
Varför då? Vad är nyttan med att vara skadeglad?

Ozzed är uppkopplad nu
2012-07-13, 10:08   #22

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Citat:
Och så kassa processorer som AMD gör nuförtiden måste de ju suga rätt rejält på grafikkort också, eller?

Nej nu jävlar blir det till att plocka fram mitt gamla hederliga ATI-kort från 1997. Det går ju inte lita på någon nuförtiden.

Ozzed är uppkopplad nu
2012-07-13, 10:15   #23

adfi

Medlem

Registrerad: nov 2004

Blir så jävla trött när jag läser sånt här. Kan företagen vara LITE mer noga med att inte ge ut sina "kunders" info eller?
Så jävla sämst.
adfi är inte uppkopplad
2012-07-13, 10:16   #24

Dr.Mabuse

Medlem

Dr.Mabuses avatar

Plats: STHLM

Registrerad: apr 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FudgieCars Visa inlägg
En fråga bara... Hur är säkerheten här?
Syftar du på lösenordsdatabasen? Vi kan ju alltid hoppa att den ligger på en krypterad databas med saltade lösenord i hashformat. Eller så tar vi det säkra före det osäkra och byter till ett mer svårknäckt lösenord, men som är ätt att komma ihåg, innan olyckan är framme.

Citat:
Varför då? Vad är nyttan med att vara skadeglad?
Skadeglädje är den enda sanna glädjen
2012-07-13, 10:24   #25

Tumnus

Medlem

Tumnuss avatar

Plats: Piteå

Registrerad: feb 2009

Citat:
För Nvidia har ett team för utvecklande av GPU:er och anställer antagligen något företag att koda forum och hemsida?
||CM HAF 932 Advanced||Intel i5 2500k @ Stock ||Noctua NH-D14 || MSI Z77A-GD55 || 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 || AMD Radeon HD6950 (840/1325) ||OCZ Agility 3 120GB SSD || Samsung Spinpoint F3 1TB || Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds
Tumnus är inte uppkopplad
2012-07-13, 10:27   #26

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse Visa inlägg
Syftar du på lösenordsdatabasen? Vi kan ju alltid hoppa att den ligger på en krypterad databas med saltade lösenord i hashformat. Eller så tar vi det säkra före det osäkra och byter till ett mer svårknäckt lösenord, men som är ätt att komma ihåg, innan olyckan är framme.

Skadeglädje är den enda sanna glädjen
Hmmm... för vissa... Jag läste på ett forum för ett tag sedan att det var en snubbe som blev lyrisk varenda gång någon med SandForce SSD fick blåskärm... så alla är väl olika, men just Facebook ör väl lite av ett andra vardagsrum för folk idag så det skulle inte vara så kul om allas uppgifter kom ut. Det skulle vara lite som en digital naturkatastrof för folk.

Ozzed är uppkopplad nu
2012-07-13, 10:35   #27

Ramblemoe

Medlem

Plats: Hemma

Registrerad: apr 2005

Citat:
Hmmm... för vissa... Jag läste på ett forum för ett tag sedan att det var en snubbe som blev lyrisk varenda gång någon med SandForce SSD fick blåskärm... så alla är väl olika, men just Facebook ör väl lite av ett andra vardagsrum för folk idag så det skulle inte vara så kul om allas uppgifter kom ut. Det skulle vara lite som en digital naturkatastrof för folk.
En digitalkatastrof alltså.
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3
Ramblemoe är inte uppkopplad
2012-07-13, 10:35   #28

juniorjesper

Medlem

juniorjespers avatar

Plats: 82040

Registrerad: okt 2009

Undra varför man inte får höra nånting om ati/amd blir hackat eller någonting?

Skickades från m.sweclockers.com
Statsionär: Amd Athlon II x2 245 | 2 Gb ram | 320 Gb 7200 rpm | Ati Radeon HD 3000
Gäjming: Intel I5 2500K | 8 Gb ram 1600 Mhz | OCZ Agility 3 60 Gb | XFX 6950 2GB OC
juniorjesper är inte uppkopplad
2012-07-13, 10:39   #29

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ramblemoe Visa inlägg
En digitalkatastrof alltså.
Är det ett vedertaget begrepp? Coolt. Vi lever verkligen i rymdåldern nu