Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-07-16, 14:40   #1

Nyhet

Swecbot

Registrerad: dec 1999

Finska ingenjörer tar hjälp av magnetfält för inomhusnavigering

Att GPS och liknande navigationssystem inte fungerar inomhus är ett problem som snart kan få en lösning. Ett gäng finska ingenjörer vill utnyttja jordens magnetfält för inomhusnavigering.

Läs artikeln
Observera att samma regler gäller i kommentarstrådarna som i forumet. Meningslösa inlägg eller andra regelbrott leder till att medlemskontot stängs av. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln.
Nyhet är inte uppkopplad
2012-07-16, 14:48   #2

Arkebuzer

Medlem

Arkebuzers avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: mar 2005

Det verkar ju riktigt coolt! Smidigt sätt att navigera istället för informationstavlor etc skulle man kunna ha detta! Kan nog bli ngt stort det här =)
2012-07-16, 14:58   #3

flashen

Medlem

flashens avatar

Plats: Summer '79

Registrerad: maj 2002

Wow, riktigt coolt

Tror detta kan bli bra
2012-07-16, 14:58   #4

voro12

Medlem

voro12s avatar

Plats: Fjollträsk

Registrerad: feb 2009

Skulle vara skönt att ha på t.ex. flygplatser, gallerior, centralstationer etc Hatar att springa runt som en höna utan huvud utan att veta var man ska.
voro12 är uppkopplad nu
2012-07-16, 14:59   #5

Gender Bender

Medlem

Gender Benders avatar

Registrerad: nov 2008

Häftigt Tänk er att integrera Zombie-mode där zombies förföljer dig längs gångarna på ICA så du måste springa som en tok och folk undrar vad fan du håller på med
2012-07-16, 15:08   #6

Orici

Medlem

Oricis avatar

Plats: Origin

Registrerad: aug 2003

Finns det inte saker som genererar magnetfält och därmed kan störa ut detta?

Origin namn: TheOrici
Orici är inte uppkopplad
2012-07-16, 15:10   #7

Cryptomast3r

Medlem

Plats: Nyköping

Registrerad: aug 2011

Kombinera detta med project glass så blir det riktigt läckert
Cryptomast3r är inte uppkopplad
2012-07-16, 15:11   #8

itkoll

Medlem

itkolls avatar

Plats: borås

Registrerad: maj 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gender Bender Visa inlägg
Häftigt Tänk er att integrera Zombie-mode där zombies förföljer dig längs gångarna på ICA så du måste springa som en tok och folk undrar vad fan du håller på med
seriöst?? spelat för mycket day-z skulle jag tro , tror det e bättre du tar långledigt från spelen ett tag=)
2012-07-16, 15:14   #9

SebboD

Medlem

Plats: Borlänge

Registrerad: maj 2012

Gött, nu behöver bara Google börja att använda den här lösningen i deras inomhustjänst som finns inbyggd i Google Maps!

iPhone 5
SebboD är inte uppkopplad
2012-07-16, 15:20   #10

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2002

Två saker:

1. De behöver komma med en ordentlig demonstration av detta, för det låter väldans instabilt. Magnetfält i storleksordning av jordens naturliga påverkas mycket av så enkla saker som att man flyttar ett föremål, människor rör på sig, en apparat slås på eller av, en mobil ringer, etc. Med brusreducering kan man givetvis komma långt, och möjligen har de något vasst system som uppdaterar kartan i realtid (applikationen var kopplad till en extern beräkningsplattform) vilket skulle jämna ut vissa transienter, men sammantaget så låter det fortfarande väldigt oklart. Möjligen letar de fortfarande riskkapital, vilket är anledningen till den väldigt sparsmakade broschyren ("vetenskaplig artikel" är ett väldigt starkt uttalande - den innehåller inte en enda detalj).

2. Det är en smart idé på så sätt att affärer (och flygplatser för den delen som också nämnts) är väldigt intresserade av att se exakt hur kunder går i affären. Därför kommer dessa gladeligen erbjuda en sådan applikation åt kunderna, en applikation som "ringer hem" och säger hur folk rör sig.

--

All in all: affärsmässigt en attraktiv applikation om den är möjlig. Bullshitometern står fortfarande på rött tills applikationen faktiskt visats, dock. I samma hörna som Andrea Rossis E-Cat och andra sorters snake oil.
phz114n är inte uppkopplad
2012-07-16, 15:20   #11

zillio

Medlem

zillios avatar

Plats: Södertälje

Registrerad: mar 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Orici Visa inlägg
Jo men inte så starkt för att störa ut riktigt. Det är väl elkablar som jag kan tänka mig genererar störst magnetfält. Men eftersom du aldrig kommer riktigt så nära de kablarna med lite högre Ampere så blir det aldrig sånna störningar.

EDIT:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av phz114n Visa inlägg
Två saker:

1. De behöver komma med en ordentlig demonstration av detta, för det låter väldans instabilt. Magnetfält i storleksordning av jordens naturliga påverkas mycket av så enkla saker som att man flyttar ett föremål, människor rör på sig, en apparat slås på eller av, en mobil ringer, etc. Med brusreducering kan man givetvis komma långt, och möjligen har de något vasst system som uppdaterar kartan i realtid (applikationen var kopplad till en extern beräkningsplattform) vilket skulle jämna ut vissa transienter, men sammantaget så låter det fortfarande väldigt oklart. Möjligen letar de fortfarande riskkapital, vilket är anledningen till den väldigt sparsmakade broschyren ("vetenskaplig artikel" är ett väldigt starkt uttalande - den innehåller inte en enda detalj).

2. Det är en smart idé på så sätt att affärer (och flygplatser för den delen som också nämnts) är väldigt intresserade av att se exakt hur kunder går i affären. Därför kommer dessa gladeligen erbjuda en sådan applikation åt kunderna, en applikation som "ringer hem" och säger hur folk rör sig.

--

All in all: affärsmässigt en attraktiv applikation om den är möjlig. Bullshitometern står fortfarande på rött tills applikationen faktiskt visats, dock. I samma hörna som Andrea Rossis E-Cat och andra sorters snake oil.
Dom nämner ju själva att dom fick idén från Android och iPhone telefoner. Hur kompassen i dom fungerar. Och när jag testat kompassen så har den inte fått störningar av det du nämner. Jag tror på idén. Roligt att du säger "Bullshitometern" när det inte nånstans står att det är ett färdig koncept. Skulle man ens forska i något som inte alls fungerar?
2012-07-16, 15:21   #12

Orici

Medlem

Oricis avatar

Plats: Origin

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zillio Visa inlägg
Jo men inte så starkt för att störa ut riktigt. Det är väl elkablar som jag kan tänka mig genererar störst magnetfält. Men eftersom du aldrig kommer riktigt så nära de kablarna med lite högre Ampere så blir det aldrig sånna störningar.
Okej

Origin namn: TheOrici
Orici är inte uppkopplad
2012-07-16, 15:24   #13

Piece of Cake

Medlem

Piece of Cakes avatar

Plats: Partille-Göteborg

Registrerad: jun 2009

Citat:
Men tänk om jag vill testa en tangentbusol i butiken innan jag köper den...
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG KAN HITTA TILLBAKA!
Piece of Cake är uppkopplad nu
2012-07-16, 15:51   #14

1up

Medlem

1ups avatar

Plats: Ankh-morpork

Registrerad: maj 2012

Varför fungerar inte gps innomhus?
Fractal Design Arc | OCZ ModXStream Series 700W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | Intel i5 2500k | Corsair H100 | Corsair XMS3 Vengeance 16GB DDR3 | XFX Radeon 4870 | Intel 40GB X25-V G2 + Diverse lagringsdiskar | Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty FPS | Audio Technica ATH-M50 ── [/Dator]
1up är inte uppkopplad
2012-07-16, 15:54   #15

muppens

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: aug 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av 1up Visa inlägg
Varför fungerar inte gps innomhus?
Signalerna går inte igenom betong, metall.
2012-07-16, 16:10   #16

YeZirko

Medlem

YeZirkos avatar

Plats: -

Registrerad: jan 2011

Detta gillar jag. Lysande för mat affärer om man skulle kunna söka på en vara och den visas på vilken hylla den står på, så slipper man springa runt och leta.
FD Define R4 | MSI Z77A-G45 ATX | Intel i5 3570k OC 4.2GHz | Be quiet! Dark Rock Pro 2 | Gigabyte Radeon HD7950 3GB | 8GB VENGEANCE LP 1600MHz | Samsung SSD Basic 830 256GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Be quiet! PP L7 730W 80+B | Samsung TFT 23'' S23A750D LED 120Hz | - .:CITERA FÖR SVAR:.
FraktFritt - Inet
YeZirko är inte uppkopplad Folding
2012-07-16, 16:21   #17

el_genius

Medlem

el_geniuss avatar

Plats: Hjärup

Registrerad: mar 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av YeZirko Visa inlägg
Detta gillar jag. Lysande för mat affärer om man skulle kunna söka på en vara och den visas på vilken hylla den står på, så slipper man springa runt och leta.
Då vill jag att den ska kunna räkna ut den kortaste sträckan mellan alla produkter på inköpslistan också.
Tar hällre en rövare i poolen än en polare i röven.
el_genius är inte uppkopplad Folding
2012-07-16, 16:22   #18

Blackbird_CaD_

Medlem

Registrerad: aug 2007

Det som jag gillar mest är att GPS navigering skulle funka i tunnlar (alltså i trafiken).
2012-07-16, 16:30   #19

biorrith

Medlem

Plats: Ängelholm

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Orici Visa inlägg
Bara en sån sak som att min iPhone säger att den inte kan hitta norr för att den kanske störs av spännet i skärpet.
Och det var ju just den sensorn i telefonen dem tänkte använda. Nä jag är kritiskt till detta.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_ Visa inlägg
Det som jag gillar mest är att GPS navigering skulle funka i tunnlar (alltså i trafiken).
Det finns ju i stortsett redan. Bla. Volvos bilar vet vart den är eftersom den vet hur fort man kör, och hur mycket man svänger.
LAN-dator - 2x Dell D531 - iPad 4 - DMtech 7525B - Samsung S3 - Canon 350D
biorrith är uppkopplad nu
2012-07-16, 16:43   #20

backsla5h

Medlem

Plats: Vänersborg

Registrerad: jan 2010

Hyvä
i5 2500K /AC Freezer 7 Pro Rev. 2 | Gigabyte GA-P67A-UD3-B3 | Corsair XMS3 2x2GB 1600MHz CL7 | Gigabyte GTS 250 | Fractal Design Define R3 / Newton R2 650W | Samsung 830 SSD 64GB / WDC Green 2TB | Viewsonic V3D241wm-LED | Cherry Strait | Intellimouse 1.1
backsla5h är inte uppkopplad
2012-07-16, 17:02   #21

huxflux

Medlem

Plats: Nacka

Registrerad: dec 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_ Visa inlägg
Funkar med google maps, fast det har hänt att den blir knäpp ifall man kör under en väg. Tex på södra länken som ligger under halva stockholm.

Skickades från m.sweclockers.com
2012-07-16, 17:18   #22

MrPasty

Medlem

MrPastys avatar

Registrerad: sep 2006

Jag håller med vissa tidigare inlägg om att det här, så vitt jag vet, är väldigt störningskänsligt. Min första tanke är att det vore en väldigt skön grej för en matvarubutik modell större att erbjuda sina kunder. Problemen uppstår dock direkt om man ringer dit en elektriker för att dra om någon kabel, installerar en ny frysdisk eller bara flyttar på någon stor metallhylla. Jag tror absolut att det här är något som går att genomföra men det är långt ifrån problemfritt och jag lyfter på hatten åt de ingenjörer som (förhoppningsvis) lyckas göra detta användbart.
2012-07-16, 17:26   #23

Tempel

Medlem

Tempels avatar

Registrerad: okt 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av biorrith Visa inlägg
Bara en sån sak som att min iPhone säger att den inte kan hitta norr för att den kanske störs av spännet i skärpet.
Och det var ju just den sensorn i telefonen dem tänkte använda. Nä jag är kritiskt till detta.

Det finns ju i stortsett redan. Bla. Volvos bilar vet vart den är eftersom den vet hur fort man kör, och hur mycket man svänger.
Volvo klarar det för som har mekanisk återkoppling dvs dom vet hur mycket du vrider på ratten och hur fort du kör eftersom det är mekaniska system som är fysiskt kopplade till bilen

2012-07-16, 17:29   #24

biorrith

Medlem

Plats: Ängelholm

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tempel Visa inlägg
Volvo klarar det för som har mekanisk återkoppling dvs dom vet hur mycket du vrider på ratten och hur fort du kör eftersom det är mekaniska system som är fysiskt kopplade till bilen

Det var väl det jag sa?
LAN-dator - 2x Dell D531 - iPad 4 - DMtech 7525B - Samsung S3 - Canon 350D
biorrith är uppkopplad nu
2012-07-16, 17:38   #25

zillio

Medlem

zillios avatar

Registrerad: mar 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake Visa inlägg
Men tänk om jag vill testa en tangentbusol i butiken innan jag köper den...
Då äre kört !
2012-07-16, 17:52   #26

Yrch

Medlem

Registrerad: sep 2011

Visst lite häftigt, men seriöst... börjar gå lite till överdrift om folk inte ens klarar av att navigera INOMHUS . Vikingarna seglade till Amerika med hjälp av stjärnorna. Vi hittar inte till mjölkhyllan? Inte ofta jag går runt på ICA och saknar att jag inte har en GPS att följa (önskar möjligen att de kunde placera varorna lite mer logiskt).
Yrch är uppkopplad nu
2012-07-16, 18:02   #27

Wizbro

Medlem

Wizbros avatar

Plats: Täby

Registrerad: maj 2011

Hm, det här attraherar min uppmärksamhet!

Citera för svar!
Wizbro är uppkopplad nu
2012-07-16, 18:27   #28

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Plats: sektor 001

hmm.. vi kan alltså förvänta oss att se "Googlemen" i färgglada uniformer som springer runt med riktantenner i alla offentliga byggnader snart?
2012-07-16, 18:34   #29

Tandborste

Medlem

Tandborstes avatar

Plats: Widefield

Registrerad: jan 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Yrch Visa inlägg
Visst lite häftigt, men seriöst... börjar gå lite till överdrift om folk inte ens klarar av att navigera INOMHUS . Vikingarna seglade till Amerika med hjälp av stjärnorna. Vi hittar inte till mjölkhyllan? Inte ofta jag går runt på ICA och saknar att jag inte har en GPS att följa (önskar möjligen att de kunde placera varorna lite mer logiskt).
Amen to that brother! Det är sjukt kul med polare som frågar efter gps kordinater istället för att kunna följa lätta vägdirektioner.. Eller bara läsa av en karta eller fråga nån om vägen. Snart har vi väl orienterare med GPSer istället för karta och kompas
Main. - P280 Mod - NZXT Hale90 850w - Asus Crosshair V Formula- AMD Phenom II X6 1090T - Corsiar 16gb Vengeance 1600mhz - Asus HD7950 3Gb DCII - X-Fi Extreme Music - Samsung 830 128Gb SSD - 150Gb Raptor 10k RPM - 1Tb lagring - Logitech G5 - SteelSeries 6Gv2 - BenQ XL2420T
- Nexus 4 & 7 - Samsung LE46B655
Tandborste är inte uppkopplad
2012-07-16, 18:43   #30

Hjarpe

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2008

Citat:
Skulle man ens forska i något som inte alls fungerar?
Jag skulle vilja uttrycka mig så här, man forskar om saker för att ta reda på om det fungerar.

Hjarpe är inte uppkopplad
Sök jobb