Citat:
Ursprungligen inskrivet av
andreasekman
Datorn blir inte så mycket snabbare med en ssd. Kan man sina datorer är det faktiskt inte en så jättestor uppgradering, dock börjar det bli mer prisvärt, men fortfarande måste jag säga att SSD var riktigt överhypat för min egen del.
Citat:
andreasekman
Jag kan ju inte påstå att jag var jättenöjd med SSD införskaffandet. Det var förvisso en uppgradering, aningen dyr till vad man får anser jag. Dock en av dem billigare prestandaökningar man kan göra för ett dagligt bruk, dock tyckte jag inte det var värt det ändå. Tycker man får mer valuta om man lägger mer pengar på ett bra ljudsystem eller en bättre skärm om du frågar mig.
Jag tycker nog att en SSD, stor nog för Windows 7 + program och kanske något enstaka spel som drar nytta av farten är en väldigt märkbar förbättring som är värd varenda krona.
För min och sambons del var det definitivt värt de 2000kr vi gav för våra Intel X-25 80GB.
Den uppsnabbningen man får precis varenda gång man startar ett program blir mycket tid sparad och mindre frustration när man t.ex. kör installationer och uppdateringar. Snabb uppstart och benchmarks i all ära, men det är ju alla de små insparade tiderna vid normal användning som samlade gör att man känner att allt flyter bättre. Det märker man definitivt när man sitter på jobbdatorn och det tar en stund bara att få igång OpenOffice, när det hemma på SSDn poppar upp direkt.
Sen var ju den stora anledningen att snabba upp WoW, där laddningstider i spelet minskade rejält. Eftersom WoW dessutom laddar småfiler hela tiden medan man spelar så gick minimum-FPS upp rejält, framförallt i storstäder och raider.
Kändes väl kanske på gränsen till att vara dyrt då, men fortfarande värt det, eftersom vi inte behövde mer än en billig Athlon II x4 CPU och ett 4670 (hon körde 4870) för att kunna köra de flesta spel i hög upplösning. Idag när man kan få en 128 GB SSD för under tusenlappen är det inte mycket att fundera på om man sitter med vanlig HDD idag och inte är fattig student, tycker jag.
Citat:
Blackbird_CaD_
Fortfarande ingen prissänkning, vilket århundrade kommer prissänkningen att ske?
Den har ju redan skett enligt artikeln. Det är ju prissänkning från Intel, inte direkt i butikerna. Det finns ju enheter i lager som är inköpta till det gamla priset, så det tar ett tag innan sänkningen märks för oss slutkunder.