Guide: Installera Windows 7, 8 och 8.1 från ett USB-minne

Permalänk
Melding Plague

Guide: Installera Windows 7, 8 och 8.1 från ett USB-minne

Med ett par enkla handgrepp kan vem som helst installera Windows från ett USB-minne och pensionera den gamla DVD-läsaren. SweClockers står till tjänst med en snabbguide för nybörjaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mera sånt här Sweclockers =)!

Permalänk

Alltid trevligt

Visa signatur
Permalänk

Testade detta när jag skulle installera win8 och det fungera bra.

Ett problem jag hade var att när datorn skulle boota om vid installerationen så när den bootar så startar den om installerationen och inte fortsätter installera där den var just före omstarten. Detta resulterar i att bootmsg is missing.

Bara för mig detta händer ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Bjebbosten:

Testade detta när jag skulle installera win8 och det fungera bra.

Ett problem jag hade var att när datorn skulle boota om vid installerationen så när den bootar så startar den om installerationen och inte fortsätter installera där den var just före omstarten. Detta resulterar i att bootmsg is missing.

Bara för mig detta händer ?

Ta bort USB-minnet innan omstart alternativt ändra boot-ordningen i BIOS/UEFI, så att datorn startar från hårddisken och inte USB-minnet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

En bra snabbguide! Jag har själv kört denna metod flera gånger. Bara 1 gång som jag fick ett av de så kallade kryptiska felmeddelanden och hittade på google exakt de stegen ni har i denna guide också.

Blir att länka till alla mina icke så datorkunniga kompisar / familjemedlemmar.

Trevlig helg allesammans!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det här verktyget har ju funnits i över ett år, om jag inte missminner mig? Väldans tid det tog att göra en guide om det.

Förövrigt ett grymt smidigt sätt att fixa ominstallation på.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det här verktyget har ju funnits i över ett år, om jag inte missminner mig? Väldans tid det tog att göra en guide om det.

Förövrigt ett grymt smidigt sätt att fixa ominstallation på.

Det här är en omgjord repost.

http://www.sweclockers.com/artikel/12825-installera-windows-7...

Permalänk
Medlem

Fin guide!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Testade detta när jag skulle installera win8 och det fungera bra.

Ett problem jag hade var att när datorn skulle boota om vid installerationen så när den bootar så startar den om installerationen och inte fortsätter installera där den var just före omstarten. Detta resulterar i att bootmsg is missing.

Bara för mig detta händer ?

Bara dra ut usbminnet eller ändra prio 1 till HDD för bootningen.....

Permalänk
Medlem

Bästa pris på USB-minne, 1kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Ja, den gamla guiden minns jag. Tkr bara det är underligt att den inte uppdaterats med det nya verktygen förens nu.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

När installationen av Windows från USB minnet är klart så syns ett meddelande att datorn kommer att starta om efter 10 sekunder och då kan man dra ut USB minnet eller gå in i BIOS och ändra så att HDD/SSD är första boot enhet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

Tyvärr en onödig artikel för Windows 8 då det redan har inbyggt stöd för att skapa USB-installation.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/21/improving-the-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berger19:

Tyvärr en onödig artikel för Windows 8 då det redan har inbyggt stöd för att skapa USB-installation.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/21/improving-the-s...

Guiden gäller inte enbart windows 8 hörre du.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Berger19:

Tyvärr en onödig artikel för Windows 8 då det redan har inbyggt stöd för att skapa USB-installation.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/21/improving-the-s...

Varför är denna guide/artikel onödig?

Onödigt!

Permalänk
Medlem

Jag har då alltid gjort såhär, funkar klockrent: xcopy e:\*.* /s/e/f f:
e: är då ens cd med windows
f: är ditt usb minne

Obs. se till att formatera usb minnet före.

Permalänk

Fanns redan en utmärkt guide på forumets windows-del, men detta var en bra sammanfattning av den tråden och även kompletterat med nedladdningslänkar, så det är ju inte fel, trevligt initiativ

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Ett annat enkelt sätt är att använda Universal USB Installer Som stöder Windows Vista/7/8 en himla massa linux distar och övriga live/recovery lösningar. Löjligt enkelt

Permalänk
Medlem

Funkar det att installera från USB 3.0 minne i USB 3.0 port? Lär gå snabbt i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Funkar det att installera från USB 3.0 minne i USB 3.0 port? Lär gå snabbt i så fall

yup går snabbt för mitt corsair 64gb.

Permalänk
Medlem

Varför denna guide? Gjorde inte Emil en video guide på hur man installerar windows 7 från en USB sticka?

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=IwgYHxJGiKQ

Permalänk
Medlem

Ska köpa dator om någon vecka, utan läsare och har oroat mig hur installation ska gå. Tack för detta!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Det är väl fint med en guide på svenska, men varför ligger den under nyheter/nyhetskommentarer?

Första gången jag installerade Windows 7 använde jag en USB-sticka och det var för ett par år sedan (har jag för mig).

Permalänk
Medlem

Nyheten i denna guide är länkarna till Digital River.

Visa signatur

janee

Permalänk

Ni har väl redan gjort en video guide om hur man gör? Men bra gjort av er ifall det var någon som missade den!

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Nyheten i denna guide är länkarna till Digital River.

De har också funnits länge (men kanske inte lika länge?). Vid behov brukar jag alltid finna fungerande länkar i de klistrade trådarna i My Digital Life-forumen:
http://forums.mydigitallife.info/threads/28517-Windows-7-w-o-...

Det finns även länkar för Microsoft Office 2007 och 2010 i Microsoft Office-forumet.

Permalänk
Medlem

Mycket enklare sätt att göra en egen bootbar USB-enhet:

1. Ladda ner WinToFlash.
2. Extrahera valfri Windows ISO-fil till en egen mapp.
3. Starta programmet, välj målenhet och mapp att läsa från så sköter programmet resten.

Enklare än så blir det inte.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Har _alltid_ bara öppnat ISO filen med winRAR sen dragit ut inehållet ur ISO'n in i root på en formaterad USB sticka, alltid funkat smidigt och klockrent för mig och min broder.

Ang. USB 3.0 minne i 3.0 port kan det vara en pina. Speciellt om man bara har 3.0 portar på moderkortet och måste lyckas hitta rätt drivrutiner att installera med windows, tog mig en dag eller två att lista ut vad det var för fel, efter det så använder jag alltid 2.0 portarna på frontpanelen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Fler såna här guider skulle vara Najs att få från SweC! En Guide, Tips & Tricks flik

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP