Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Markthegreat
Inom 5 år kommer mekaniska hårddiskar inte säljas. Folk kommer inse varför SSD är bättre, och dessutom SSD-enheter kommer vara så pass billiga att det inte lönar sig att tillverka mekaniska hårddiskar.
Eh ja, speciellt då SSD diskar är 2-12 ggr dyrare /GB än vanliga mekaniska diskar, visst SSDer kommer att sjunka men det kommer dröja länge innan dem är tillräckligt prisvärda så man endast använder SSD för lagring.
SSD = för operativ, program, spel, eller filer som man behöver snanbb läs/skriv hastighet emot för att kunna klara aav att t.ex. redigera Full-HD video/stora bilder etc utan att det laggar osv, korttidslagring av filer.
Mekanisk disk: Långtidslagring av filer, sådant material som inte behöver flera hundra MB/s läs/skriv, utan klarar sig på lite sämre läs/skrivhastighet, mot att det är mer utrymme. Såsom lagring av bilder, producerad musik/film etc under längre tid. Såkallad långtidslagring/arkivering.
Citat:
sirnicke
Får medge att jag missade lite i mitt inlägg. På konsumentnivå kommer SSD:er ta över, men på enterprise-nivå kommer mekaniska diskar stanna länge till. Som du mycket riktigt säger kommer företagen på sikt överta vardagsanvändarnas lagringsbehov.
Skickades från m.sweclockers.com
Ja, på privatmarknaden så levereras fler och fler datorer med SSD i, och det blir vanligare för privatpersoner att uppgradera en gammal dator med en SSD istället för att köpa en helt ny dator, det blir en billig uppgradering/prestanda skjus och då förlänger datorns "livslängd" (förbättrar prestandan) så den kan brukas i kanske 2-3 år till utan att den känns seg/laggig under normalt användande (surf, kolla lite bilder etc).
Men inom företag så är det också vanligare att det installeras SSD i deras klientdatorer/arbetsstationer, för att det är en billig uppgradering som ger en hel del prestanda för dem pengarna.
Lika så i servrar så blir det vanligare och vanligare med SSD diskar i för operativ, databaser (mysql/mssql etc) då det ger en mycket stor prestanda vinst.
Men inom servers så är det mekaniska SAS diskar som än så länge dominerar, speciellt 10/15k rpm diskar i 146/300 GB storleksklassen.
Citat:
infinity08
Nu ja. Om 5 år är jag övertygad om att det kommer finnas SSD:er på 6-8 TB till ett överkomligt pris.
Det tror inte jag på, då dem precis nyligen lanserat den första/en av dem första SSD disken som övergick 1TB diskutrymme, om man ser på SATA fronten:
OCZ Octane Series SATA III 2.5" SSD 1TB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1227203
från ca 20500 kr
Annars finns ju:
OCZ Z-Drive R2 p88 PCI-Express SSD 1TB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=605412
från ca 42300 kr
Så SSD er i den storleksårdningen är sjukt dyra än så länge.
som släptes 2010