Citat:
Ursprungligen inskrivet av Omitron
Det är för mig obegripligt att tillverkarna fortfarande envisas med vanliga diskar, vill man tex ha en bärbar med 15.6 tums skärm och ssd disk så finns det endast ett fåtal och de börjar ofta på ca 7 500 kr och uppåt. Då är det billigare att köpa en maskin för 4-5 tusen och sedan lägga till en 128 Gb ssd disk för 800 Kr. Hur tänker dom? Är det så att de sitter på ett stort lager vanliga diskar som dom först vill kränga ut eller? Jag är numera allergisk mot sega bärbara datorer med snigeldiskar. Har man en gång vant sig vid ssd så kan man inte tolerera annat. Vill man ha mer utrymme så är det ju bara att haka på en usb disk.
De tänker såhär. I dagsläget säljer laptopar bra för att fler och fler tröttnar på sina stora klumpiga datorer och vill istället ha en laptop som är enkel att gömma undan. Tro det eller ej men medelsvensson som bara betalar räkningar, surfar Facebook och Aftonbladet samt skickar lite mejl med sin dator klarar sig utmärkt med en laptop. Trasslet blir nu att den enda datorn i huset är en laptop och på den ska det då få plats semesterbilder, lite film och så vidare. Då räcker inte 120 GB länge.
För många av oss entusiaster som har laptop som en andra dator eller som kör med NAS och annat avancerat är det inget problem. Jag klarar mig fint med 120 GB i min laptop eftersom den bara behöver innehålla skolfiler som är synkade via Dropbox och lite program. Skulle jag däremot börja lägga över semesterbilder hade det varit kört med en gång.
Det är så de tänker, de känner sina kunder bättre än ett gäng spelnördar. Däremot kommer det antagligen bli vanligare med SSD inom några år när Ivy Bridge och sedan Haswell slår igenom mer med SSD-chache. Då kan man fortsätta köra med 500 GB HDD och sedan slänga in en liten SSD på 30 GB som cache och då kommer det sitta fast i moderkortet eller vara någon specialutformad minipryl med kalt kretskort. Finns ju egentligen noll nytta med att ha en SSD i ett så stort och klumpigt format som 2,5" om det bara ska vara cache.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|