Citat:
Ursprungligen inskrivet av Flux69
Är oxå musiker med antal år bakom mig och jag är oxå för upphovsrätten, men jag personligen har inget problem med att min musik sprids fritt. Lagen är inte skriven till musikers fördel, den är skriven för skivbolagens fördel och det är ändå de som äger låtarna, så vitt jag vet finns det bara ett band som yttrat sig negativt om dettaoch det är Metallica, de flesta band ser fördelarna med det som ger dem fler spelningar och det är där musiker tjänar sina pengar. Upphovsrättsbrott faller fortfarande under benämningen "Tillgrepp" i lagboken, dvs samma kategori där du finner stöld, bara för att en sak inte är fysisk så betyder inte det att det inte är en stöld, någon förlorar fortfarande pengar ofrivilligt på det
Skickades från m.sweclockers.com
Fast är du musiker och har sålt dina verk till ett skivbolag får du skylla dig lite själv. Jag är väl medveten om problematiken med skivbolag och att de slås för att få leva kvar trots att tjänsterna de erbjuder är mer och mer utdaterade. Jag har skrivit om det många gånger och jag vill inget hellre än att de stora jättarna går i konkurs eftersom deras existensberättigande är högst tveksamt på dagens marknad.
Vad är det som är så fruktansvärt svårt att förstå? Det stor ju klart och tydligt i lagen att piratkopiering inte är stöld. Det är olika lagar. Varför envisas du med att fortsätta ha fel? Varför svarade du inte på frågorna om varför ingen har åtalats för stöld utan bara för brott mot upphovsrättslagen i Sverige när det handlat om piratkopiering? Det finns två alternativ. Antingen är alla inblandade åklagare så dåliga på sina jobb att de inte kan åklaga för rätt brott eller så har du fel. Vilket låter mest troligt? Att flertalet åklagare i flertalet instanser har fel eller att du har det?
Jag väntar fortfarande på någon sorts belägg för din tes för du har fortfarande bara lagt fram det som en åsikt och hur mycket än samhällsvetare vill så finns det saker som är rätt och saker som är fel. Allt är inte åsikter. Så som lagen är skriven är piratkopiering inte stöld även om din åsikt är att det är någon sorts moralisk stöld. Det kan mycket väl ändras någon gång men då måste man skriva om väldigt mycket lagtext då hela immaterialrätten måste göras om. Som det ser ut nu skiljer man på fysiska ting och immateriella ting. Immaterialrätten är till exempel tidsbegränsad så du äger bara rättigheterna till ett verk en viss tid, sen anses den vara public domain". Samma sak gäller inte fysiska ting för det vore lite jobbigt om ens hus blev allmän egendom efter 50 år.
Det är väldigt svårt att ta dig seriöst eftersom du inte ens verkar förstå lagarna du pratar om.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|