Citat:
Ursprungligen inskrivet av
the squonk
Instämmer fullt! Att kyla gpun är sällan något större problem, det är varm VRM och andra varma kringkomponenter som får korten att grillas, den tillverkare som kommer med något väsentligt bättre än små aluminiumflänsar med klisterlappar under kommer jag att fundera seriöst på!
Exakt så. Jag stekte till slut ihjäl mitt 4870 pga den lilla fjuniga VRM-kylaren som Arctic skickade med Accelero S1, som dessutom hade tjock "tuggummipasta" från fabrik som visade sig knappt leda värme alls, och det verkar inte ha blivit särskilt mycket bättre med åren...
Sen har jag blivit allt mer skeptisk mot lösningar som dumpar värmen inuti chassit, och köper nuförtiden bara grafikkort med referenskylare med traditionell radialfläkt som kör ut värmen.
Jag tycker det vore bättre om tredjepartskylartillverkarna istället fokuserade på att få ut värmen, särskilt inklusive VRM, genom att ta fram grövre varianter av radialfläktlösningarna med utblåstunnel, och använda största möjliga radialfläkt för att kunna köra den på lägre varvtal. HIS brukar ju erbjuda lösningar med den inriktningen till vissa av sina grafikkort, men skulle gärna se ännu grövre dimensionerade varianter.
Men groteska kylflänsar med så många synliga heatpipes som möjligt säljer förstås bättre.