Citat:
Ursprungligen inskrivet av
lorgix
Spänningsregulatorerna är nog effektiva i ett bredare spann än vad nätagg brukar vara. Dom fungerar på helt olika sätt.
Förlusterna är antagligen strikt ökande med belastningen.
Spänningsregulatorer, i sitt grundutförande och funktion är inte speciellt effektiv.
Precis som namnet antyder, är det spänningsregulering det handlar om. Strömmen är konstant. Överskottsspännign dumpas bort i form av värme, vilket är en mycket ineffektiv metod.
Däremot DC-DC omvandlare, som ger samma resultat som spänningsregulatorn, men utan dumpning av överskottsspänningen, är idag mycket effektivare än vad dem var för några år sedan.
Förklaring för opålästa läsare:
Låt oss jämföra spänningen med en vattenledning med ett bestämt flöde.
Spänningsregulatorn låter vattnet flöda på fullt och tar bara åt sig en liten del av vattnet den behöver. Resten av vattnet som inte går åt, rinner ut i avloppet.
DC-DC-omvandlaren är mer som en kran: Man skruvar på det vattenflöde man själv vill ha, och ytterst lite vatten går till spillo.
Lite spill = mindre värme.
Jag ville med detta inlägg förklara skillnaden mellan DC-DC omvandlare och spänningsregulatorer.
Det sker rätt ofta här hos sweclockers att man använder ordet "spänningsregulator" när man menar DC-DC omvandlare. För det är det som trots allt som används i våra moderkort och grafikkort (och nätaggregat): DC-DC omvandlare.
Jag har själv använt fel ord i många av mina inlägg
(Det finns dock ett litet undantag där man valt att använda den mycket billigare, men ineffektivare spänningsregulatorn. Det är I nätaggens Standby-spänning, då det i dem fallen handlar om så pass små strömmar att kostnaden för en riktig DC-DC omvandlare inte är skälig.)