Citat:
Ursprungligen inskrivet av
KTL
Några "ja"-sägare här tror det handlar om startmenyn men snarare är problemet att Metro genomsyrar allt man gör i Win 8.
En vanlig dag på jobbet, där jag har använt Windows 8 på ena datorn i nästan ett halvår: Jag startar upp datorn och ser Metro-inloggningsskärmen. Jag loggar in, ser Metro och klickar på skrivbordslänken. Sedan jobbar jag i 8h, och ser bara Metro om jag behöver starta upp något exotiskt program som jag inte har i taskbar eller på skrivbordet.
Hur mycket Metro ser jag en vanlig dag? Rekordet ligger nog på 2-3 minuter på en dag, men oftast mycket mindre.
Oavsett om man tycker att Metro är bra eller dåligt så är det ingenting man behöver spenda all sin tid i. Ibland undrar jag vad folk gör i sin gamla Windows 7 start-meny hela dagarna, eftersom bytet till Windows 8 upplevs som så negativt. Om man provar att faktiskt använda Windows 8 så går det ganska snabbt att bli minst lika produktiv som man var i Windows 7.
Det är kanske ett pedagogiskt problem för Microsoft att vissa uppfattar Metro som något man måste sitta i hela dagarna, och att allt man gör hela dagen måste vara Metro-fullskärmsappar. Så kommer Windows RT på ARM-surfplattorna fungera, men på en vanlig dator så kan man jobba precis som man gjorde i Windows 7. Enda skillnaden är att startmenyn blivit fullskärm, och bättre.
Jag ser därför heller ingen anledning till att Microsoft skulle ta bort Metro. Man behöver inte använda Metro mer än nödvändigt, vilket inte är många minuter per dag för den genomsnittliga desktop-användaren.