Sidan 2 av 6 1 2 345 Sista »

Verktyg Visningsval
2012-08-06, 17:10   #31

Yxan

Medlem

Registrerad: jul 2001

Den här tekniken har mer potential nu i och med att det kommit små LCDskärmar med hög upplösning för smartphones. Sådana fanns inte tidigare. Fast det blir knepigt att spela med ett tangentbord, man kan ju inte kolla ner och se var man har fingrarna.
Yxan är inte uppkopplad
2012-08-06, 17:11   #32

pazu

Medlem

Registrerad: nov 2002

Vår hjärna är mycket mer invecklad än vad dessa tekniker klarar av att stimulera.. Så länge man inte har fokusigenkänning så är alla stereoskopiska 3D-effekter värdelösa.
pazu är inte uppkopplad
2012-08-06, 17:20   #33

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2009

http://www.sweclockers.com/forum/101...t-kickstarter/
Cinebench 11.5 Estimator http://bit.ly/pc11hLMin Show Reel http://bit.ly/17huzUq
Patan77 är inte uppkopplad
2012-08-06, 17:23   #34

ajp_anton

Medlem

ajp_antons avatar

Registrerad: jun 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av biorrith Visa inlägg
1280x800 på så kort avstånd kommer väl vara grynigt så in i helvete :/
Avståndet spelar ingen roll. Med tanke på att man inte kan se skarpt överhuvudtaget så nära så sitter det antagligen en lins framför skärmen, och då kan man justera den så att skärmen ser ut att vara på precis det avståndet som man själv väljer.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Wully Visa inlägg
1280x800 blir alltså 640x400 per öga, glöm att jag spelar på det
Har du fyra ögon där vanligt folk har ett, totalt åtta?

Båda ögonen har var sin skärm på 1280x800 pixlar. Det är fysiskt omöjligt för ögonen att dela på samma skärm på det avståndet.
Sen så är detta den bästa 3Dn man kan få. Inga blinkande aktiva shutters, inga polariseringsfilter som bara fungerar i en vinkel. En ren och unik bild per öga i full upplösning.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av rektor Visa inlägg
110 grader synfält?
Ge oss 180 grader!
Tror inte ögonen har 180 graders synfält även om man räknar med att man kan vrida på dem.
ajp_anton är inte uppkopplad
2012-08-06, 17:24   #35

Sandldan

Medlem

Sandldans avatar

Registrerad: jul 2012

Visst högre upplösning är alltid trevligt, men denna upplösning räcker rätt långt. Har själv använt en HMZ-T1 under en månads tid som kör på 720p och när man spelade eller kollade film var pixeldensiteten det sista man tänkte på eller märkte.

Kommentarer från någon som provade denna nu under quakecon
Citat:
It's hard to be very objective. The first few minutes is really all about just wanting to look around. It's hard to really concentrate on the details: are the edges visible, can I see the pixel structure, what is the resolution like - all the stuff that I wanted to look at closely just got shelved as soon as I stuck my face in the Rift, because the coolness of the whole thing is just so overwhelming. You just can't stop looking around and admiring just how "real" it all feels. At one point I found myself just grasping my hand in midair because it looked so much like there was a cartoon pipe right in front of me. The sense of depth is just amazing - so far beyond 3D (but not in a silly pop-out way). Everything just somehow has a tangible "weight" and depth to it. When you move to the edge of a ledge and look down - you feel the vertigo in your gut. I experienced simulator sickness for the first time - not just some general discomfort. But a strong and instant gutteral feeling as I was looking down a hole and swaying back and forth. Oh, and for you guys that are concerned about the resolution... With the strong antialiasing, it didn't bother me at all. Now I can certainly imagine for reading text and HUDs it would be noticeable, but with pure scenery watching - it is not a big deal. I forgot to even try to find the pixels because I was so enthralled with the experience.

If I have to nitpick, I would say my main issue was a small tracking latency that I observed. One of the major points that came across to me at QuakeCon was the important of low latency. I've heard Carmack talk about it endlessly and I sort of discounted what he was saying a bit - assuming he was just obsessing over the last 2%. But when it comes to this level of immersion I completely understand his point now. You can get away with all kinds of delays and inaccuracies with non-immersive displays. But the moment you start to feel like you are "in there", you can't ignore those things anymore. I believe Carmack in the keynote claimed the Doom 3 Rift latency was around 40 or 50 milliseconds. Now I saw an older version of that code base, so it may have been even a bit more on this demo. But it was definitely noticeable to me. I wouldn't call it a "stutter" necessarily - that's overstating it. More like a "vibration" as I panned my head. You wouldn't think about it twice if it was your frame rate on a normal screen. But on the Rift, the effect is amplified.
Källa

Största hindret för immersionen på denna skulle jag säga är fördröjnings tiden på headtrackingen, det är något som blir mycket märkbart i just spel
Sandldan är inte uppkopplad
2012-08-06, 17:28   #36

Gender Bender

Medlem

Gender Benders avatar

Registrerad: nov 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av rektor Visa inlägg
Ett problem med VR är väl att folk blir åksjuka?

En annat problem är att det är extremt viktigt att göra enheten rätt, för annars kan man permanenta ögonskador efter bara en minuts bruk?
Det kommer alltid att finnas folk som blir lätt åksjuk. Vissa spyr ju till och med efter att ha sett en så kallad "Found Footage"-rulle som t.ex. Cloverfield och The Blair Witch Project. Synd för dom som känner av det, men det är en oerhört liten skara människor som är drabbad utav det.

Och ja, det är viktigt att enheten görs på rätt sätt för att inte skada ögat, men jag antar att den anses vara säker i fall den får säljas i Sverige och resten av EU, så det är väl bara att vänta å se. Jag lär utan tvekan skaffa en då jag älskar hela konceptet att vara inne i själva spelet. TrackIR gör en hel del för att öka känslan, så det här känns ju riktigt grymt.
2012-08-06, 17:30   #37

ajp_anton

Medlem

ajp_antons avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sandldan Visa inlägg
Största hindret för immersionen på denna skulle jag säga är fördröjnings tiden på headtrackingen, det är något som blir mycket märkbart i just spel
Tänkte också på det. Det är en sån grej som blir märkbar även med oändligt snabba sensorer pga frame-buffring i grafikkortet.
Det kanske är möjligt att rendera utanför bildkanterna som en buffer som visas direkt när huvudet vrids i väntan på att ny bild hinner komma.
2012-08-06, 17:31   #38

Xyberly

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ajp_anton Visa inlägg
Båda ögonen har var sin skärm på 1280x800 pixlar. Det är fysiskt omöjligt för ögonen att dela på samma skärm på det avståndet.
Sen så är detta den bästa 3Dn man kan få. Inga blinkande aktiva shutters, inga polariseringsfilter som bara fungerar i en vinkel. En ren och unik bild per öga i full upplösning.
Nej, läs på innan du läxar upp andra inom ämnet. Det är bara en skärm med upplösningen 1280x800 som sen delas på mitten och varje öga får 640x400 i upplösning. När den "riktiga" versionen kommer som vi vanliga konsumenter sen kommer kunna köpa så tror utvecklaren av denna att varje öga ska kunna få hela 1080p, men den kommer kosta mycket mer än den med lägre upplösning (upp emot 1000 dollar).
Xyberly är inte uppkopplad
2012-08-06, 17:32   #39

Ecfor

Medlem

Ecfors avatar

Plats: Sverige

Registrerad: mar 2012

Jag har en LCD skärm och den fungerar. Behåller mina 300 dollar...

Senast redigerad av Ecfor 2012-08-06 klockan 19:14. Anledning: Vadå LED skärm...
Ecfor är inte uppkopplad
2012-08-06, 17:36   #40

dagbro

Medlem

dagbros avatar

Registrerad: jan 2011

det är bara en skärm i den, och varje öga ser varsin halva på 640x800. Dock har optiken en rätt smart förvrängning som ger högre upplösning i mitten av synfältet.

"Oculus" vill såklart själv ha högre upplösning, men det är totalt omöjligt om man inte kan visa att det finns ett intresse. Rift är alltså mest till för att visa vad som går att göra redan idag, och att marknadsunderlaget faktiskt existerar.
dagbro är uppkopplad nu
2012-08-06, 17:39   #41

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Xyberly Visa inlägg
Nej, läs på innan du läxar upp andra inom ämnet. Det är bara en skärm med upplösningen 1280x800 som sen delas på mitten och varje öga får 640x400 i upplösning. När den "riktiga" versionen kommer som vi vanliga konsumenter sen kommer kunna köpa så tror utvecklaren av denna att varje öga ska kunna få hela 1080p, men den kommer kosta mycket mer än den med lägre upplösning (upp emot 1000 dollar).
Nej, varje öga får 640x800, om du inte har 4 ögon. Dessutom har de sagt att priset kommer ligga på något som "vanliga gamers" har råd med, och med tanke på att "vanliga gamers" är de som sitter med 3 000kr konsoller så kommer den nog inte bli så dyr.
Marcusk är inte uppkopplad
2012-08-06, 17:42   #42

Xyberly

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Marcusk Visa inlägg
Nej, varje öga får 640x800, om du inte har 4 ögon. Dessutom har de sagt att priset kommer ligga på något som "vanliga gamers" har råd med, och med tanke på att "vanliga gamers" är de som sitter med 3 000kr konsoller så kommer den nog inte bli så dyr.
Jo, var lite snabb där, men ja, den billigaste versionen (med relativt låg upplösning) lär ligga på ungefär samma pris som den på kickstarter till en början. Att klämma in en skärm som ger 1080p till varje öga kommer dra upp priset en hel del dock och den kommer vara rätt så dyr.
2012-08-06, 17:43   #43

ajp_anton

Medlem

ajp_antons avatar

Citat:
My bad, jag ser bara inte hur det kommer fungera på det avståndet utan några konstiga trick. Eller så är det två separata skärmar iallafall som summar upp till 1280x800.
Men du gör samma misstag som han jag "läxade upp". 640x800, inte 640x400.
2012-08-06, 17:45   #44

Coke_Smurf

Medlem

Coke_Smurfs avatar

Plats: Sverige

Registrerad: maj 2011

Vilken lattjo liten pryl! Mitt i nyllet!
2012-08-06, 17:50   #45

Xyberly

Medlem

Citat:
My bad, jag ser bara inte hur det kommer fungera på det avståndet utan några konstiga trick. Eller så är det två separata skärmar iallafall som summar upp till 1280x800.
Men du gör samma misstag som han jag "läxade upp". 640x800, inte 640x400.
Linser fixar problemet med avståndet. Jag är medveten om att jag gjorde ett misstag där, håller dock på att dygna för tillfället och är lite smått trött.
2012-08-06, 17:50   #46

Devildoll

Medlem

Devildolls avatar

Plats: Hemma

Registrerad: okt 2005

Tänk på att det här är ett kit för tomtar att experimentera och förbättra.

Inte en konsumentprodukt!
Den kommer vid senare tillfälle.
| HAF932 | i7 920 @ 3.7 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 3x2 GB DDR3 @ 1400 MHz | HD 7970 | ASUS Xonar ST | OCZ Vertex 3 MI 120 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win7 Ultimate 64-bit |
Devildoll är inte uppkopplad Folding
2012-08-06, 17:52   #47

IceDread

Medlem

IceDreads avatar

Registrerad: apr 2006

Sitta med det på sig i flera timmar kan nog bli drygt... men frän idé. Kanske blir det bra.
IceDread är inte uppkopplad
2012-08-06, 17:55   #48

darkthunder

Medlem

darkthunders avatar

Plats: Grästorp / Sverige

Registrerad: feb 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Haziza Visa inlägg
Satan vad kickstarter suger pengar till värdelösa projekt.
Varför är VR-headset, värdelöst då?
2012-08-06, 17:56   #49

ElonB

Medlem

Plats: Washington DC

Registrerad: mar 2003

Hade en VR-hjälm i mitten av 90-talet till EF2000 fighter sim. Gav dem $330 för att pröva på det igen. Om inget annat så kan jag ha den som en sovmask på flyget.
2012-08-06, 17:57   #50

Failbygge

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2011

Spela FEAR (eller Amnesia) med dom och ett par rejäla hörlurar... Hjärtattack nästa!
2012-08-06, 18:06   #51

ajp_anton

Medlem

ajp_antons avatar

Citat:
Linser fixar problemet med avståndet. Jag är medveten om att jag gjorde ett misstag där, håller dock på att dygna för tillfället och är lite smått trött.
Jo linser nämnde jag redan. Jag tänkte mer på hur man får in skärmen till mitten av synfältet på båda ögonen.
Att bara dela upp en väldigt avlång i två halvor behöver en skiljevägg vid näsan så att ögonen inte råkar se andra sidan. Man kan inte justera ögonavståndet, för båda skärmhalvorna sitter fast och synfältets mitt är fixerad.
Att ha en vanlig 3D-skärm, antagligen polariserad med olika polarisering för varannan pixel, placerar synfältet i mitten framför näsan. Dyr optiskt utrustning krävs för att flytta bilden till där ögonen faktiskt är.
2012-08-06, 18:18   #52

Xyberly

Medlem

Citat:
Jo linser nämnde jag redan. Jag tänkte mer på hur man får in skärmen till mitten av synfältet på båda ögonen.
Att bara dela upp en väldigt avlång i två halvor behöver en skiljevägg vid näsan så att ögonen inte råkar se andra sidan. Man kan inte justera ögonavståndet, för båda skärmhalvorna sitter fast och synfältets mitt är fixerad.
Att ha en vanlig 3D-skärm, antagligen polariserad med olika polarisering för varannan pixel, placerar synfältet i mitten framför näsan. Dyr optiskt utrustning krävs för att flytta bilden till där ögonen faktiskt är.
Jo, det var väl just den där biten som snubben hade listat ut hur man skulle göra bra. Ingen aning själv hur han nu skulle kunnat göra det, men är Carmack imponerad så måste det vara något bra och det är inte allt för dyrt heller.
2012-08-06, 18:22   #53

xpanterx

Medlem

xpanterxs avatar

Plats: Terra

Registrerad: aug 2011

Synd att inte VR utvecklats mer, de hade ju fungerande sådana med spel i på Grönan för c:a 20 år sedan, borde hänt massor tycker man ju.
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Gigabyte 7970 3072MB OC Windforce | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD ]
[ Samsung Galaxy S 4 + Samsung View Cover | PS3 Slim | PS2 chipped | DS lite ]
xpanterx är inte uppkopplad Folding
2012-08-06, 18:22   #54

Devil May Cry

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: feb 2005

Hur fan ser detta ut när någon kommer in i rummet där man spelar eller bara får syn på en. Man siitter i en stol och kollar mot en vägg och vrider huvudet höger och vänster? Har man dessutom en mikrofon så har man alla parametrar för att vara psykiskt sjuk.
|Intel i5 750@3.8GHz| |MSI P55-GD65| |Corsair 4GB DDR3 XMS3 CL8 1600MHz| |MSI GTX 570 Twin Frozr III@950MHz| |OCZ Vertex 2 E 120GB| |WD Caviar Black 1TB| |WD GREEN 3TB| |Corsair TX 650W| |Fractal Design Define R3|
Devil May Cry är inte uppkopplad
2012-08-06, 18:32   #55

037180

Medlem

037180s avatar

Plats: Höganäs

Registrerad: aug 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Failbygge Visa inlägg
Spela FEAR (eller Amnesia) med dom och ett par rejäla hörlurar... Hjärtattack nästa!
Heh, Pewdiepie.
Asus G75VW | BenQ E2420HD | Playstation 3 Slim 320GB (+500GB) | 2TB WD Elements | iPhone 5 32GB White | TurtleBeach P11 | Logitech G400 | Xbox 360 Arcade (+250GB) | Wii U Premium | PSP-3000 Slim & Lite White | PS Vita 4GB
037180 är inte uppkopplad
2012-08-06, 18:34   #56

-ronz

Medlem

-ronzs avatar

Plats: Storvik

Registrerad: mar 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry Visa inlägg
Hur fan ser detta ut när någon kommer in i rummet där man spelar eller bara får syn på en. Man siitter i en stol och kollar mot en vägg och vrider huvudet höger och vänster? Har man dessutom en mikrofon så har man alla parametrar för att vara psykiskt sjuk.
Vi närmar oss http://www.imdb.com/title/tt0986263/
AMD Phenom II X6 1100T @ 4.0ghz | Asus Crosshair V Formula 990FX | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Red | SLI Asus DCII GTX 670 | Intel X25-M G2 80GB SSD | 500GB WDC Blue | Corsair AX 850W | Corsair H60 | Silverstone Fortress 2 | Asus Xonar DX | Eizo Foris 2331
-ronz är inte uppkopplad
2012-08-06, 18:40   #57

Failbygge

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av 037180 Visa inlägg
Heh, Pewdiepie.
Han kommer nog få byta byxor efter varje stream
2012-08-06, 18:50   #58

flashen

Medlem

flashens avatar

Plats: Summer '79

Registrerad: maj 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Failbygge Visa inlägg
lol ja
2012-08-06, 18:53   #59

huttala

Medlem

huttalas avatar

Plats: Västerås

Registrerad: sep 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ecfor Visa inlägg
Jag har en LED skärm och den fungerar. Behåller mina 300 dollar...
Visste inte att de säljer LED skärmar redan, eller har du lagt ner 100k+ på din 15" skärm ? Skulle vara nice med ett galleri på den isf.
För de enda LED skärmar som finns idag är OLED...

OnT:
Detta verkar jävligt häftigt, hoppas det slår igenom så man kan sitta i en fotölj och spela med skärmarna på huvudet istället.
2012-08-06, 19:03   #60

Morpiha

Medlem

Morpihas avatar

Plats: Lund

Registrerad: nov 2008

Gabe Newell has spoken.
Fractal Design XL | GeForce GTX 660 TI | ASRock P67 Extreme4 | Corsair 120GB SSD | Samsung 1tb hdd | Corsair 8GB | Intel i7 2600K 3.4GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär |

"There's no such thing as real life. Only AFK."
Morpiha är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb