Citat:
Ursprungligen inskrivet av virtual void
Kör man med Intel GPU så har man normalt sett inga krav på 3D-prestanda utöver det som krävs för att köra sin desktop. Sett ur det perspektivet skulle jag säga att Intels GPU:er har den klart bästa GPU-drivare du kan hitta på Linux. De följer med kärnan och utvecklas av personer som är heltidsanställda på Intel -> följer med i alla distributioner utan krångel och under de 12 år jag kört Linux (både hemma och på jobbet) så har Intel drivarna varit väldigt stabila.
Beställde precis en ny laptop till jobbet och sa då explicit till att INTE få en nVidia GPU, vilket är vad man normalt får trots att vi inte gör något som kräver 3D och det ger en extrakostnad. HD2/3/4000 fungerar betydligt mycket bättre under Linux jämfört med nVidia (jag och de flesta andra utvecklarna kör Linux även på laptop) + batteritiden blir bättre om man undviker diskret GPU.
Om man är ute efter att spela eller använda saker som OpenCL så är både AMD och nVidia att föredra även på Linux. OpenGL fungerar riktigt bra sett till "alla anrop gör vad de ska" på Intel, däremot är prestanda inte riktigt vad man får med en diskret GPU från nVidia/AMD.
Och är drivarna så dåliga på Windows? Körde väldigt mycket WinXP på en laptop med Pentium M och i855GM GPU, fungerade klockrent för surf, office, ja allt utom att spela.
Min erfarenhet av Intels drivrutiner under Windows är inte alltför positiva även utan spel. Sett flera olika laptops som fått konstiga grafikfel helt plötsligt. Min laptop klarade helt plötsligt inte av att skicka ut rätt bild externt via HDMI. Den skalade om på något konstigt sätt efter en uppdatering. Så för att fylla nästan hela bilden på TVn hemma som inte var 1080p var jag tvungen att skicka ut 1080p, fast den klippte lite i kanterna då. Väldigt konstigt eftersom det fungerat tidigare. Testade på 5 olika apparater med samma resultat. VGA fungerade dock bra. Problemet försvann senare med nya drivrutiner. Har sett andra konstiga artifakter dyka upp på olika laptops. Jag litar inte fullt ut på Intels drivrutiner helt enkelt. Fast har ingen erfarenhet av dem under Linux eftersom jag inte riktigt har haft tid och ork att leka med det.
Angående användningsområde för den här plattformen är det enda jag kan komma på flerskärmslösningar där förmågan att visa mycket data är viktigare än rå prestanda. Finns mängder av sådana tillfällen och det vore ju trevligt att kunna bygga små datorer som i princip ofta inte behöver vara mycket mer än tunna klienter utan att behöva slänga in två lösa grafikkort för att visa alla skärmar. Ett litet kort i m-ITX med två DMS-59 har helt klart en marknad. Standard idag är ju dubbla lågprofils-kort med en DMS-59 styck vilket bygger en del. Matrox kanske får se upp i framtiden.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|