Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aleshi
Jag har då aldrig sett att de basunerar ut just minnesbandbredd som något speciellt. Tvärtom så har de ofta lägre minnesbandbredd på CAD-korten än motsvarande konsumentkort, vilket stödjer min tes. Faktum är att det är standard att CAD-korten har mer fokus på GPUn men lägre bandbredd, förklara gärna det! Det de brukar prata om är Gflops, CUDA-kärnor, shaders och funktioner. Känns lite taget ur luften det där med att de skulle lägga fokus på det i marknadsföringen, självklart skryter de om saker de är bra/bättre på, men det är inte samma sak.
Kasta sedan ett öga på det här.
http://www.tomshardware.com/reviews/...k,3153-11.html
Sedan kan du förklara varför GT430 som är ungefär som GT440 inte får märkbart mindre prestanda trots mindre än halva bandbredden! Den lilla prestandaskillnaden som syns kan tillskrivas den lite lägre GPU-frekvensen, man kan tycka att så stor bandbreddsskillnad skulle göra märkbar skillnad eller?
Nej, gammalt sketet DDR2 har högre bandbredd än det där. Utöver att bandbredd spelar MINDRE roll för professionella kort, så klarar Trinity över 34Gb/s, bättre än en del konsumentkort därute.
Jag vill allt se belägg för att bandbredd skulle vara viktigare för professionella tillämpningar än vad det är för spel med sina högupplösta texturer. Och en bra förklaring varför tillverkarna sparar ner på bandbredd men ökar beräkningskraften på professionella kort. Jag har stöd för mitt påstående, nu är det eran tur.
Du försöker alltså dra slutsatser om minnesbandbredd baserat på ett kort med strypt prestanda? Det är ju fruktansvärt svårt att säga något vettigt när båda Geforece hålls tillbaka av diverse spärrar som vi inte riktigt vet hur de fungerar.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|