Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Morkul
Kollar man på energiförbrukningen mellan CCFL och Backlit LED så är det trots allt en skillnad på 35-40% till backlit LED fördel så jag förstår inte varför ni är så kritiska.
Om jag sedan får bidra med en högst personlig åsikt: Backlit LED ger bättre bildegenskaper jämfört med CCFL.
CCFL har bättre bildegenskaper i form av korrekt färgåtergivning än alla varianter av W-LED (alltså blå lysdiod med gult fosforskikt), det är ingen åsikt utan vetenskapligt faktum. W-LED är vad som används i de allra flesta skärmar, både backlit och edgelit.
RGB-LED (alltså tre separata lysdioder, röd + grön + blå) är däremot tvärtom bättre än CCFL, men tyvärr är det väldigt ovanligt, väldigt dyrt och lider av problemet att de blå dioderna åldras (dvs tappar ljusstyrka) snabbare än de röda och gröna, så vitbalansen förskjuts med tiden.
Självklart är det högst personligt, men för min del offrar jag inte gärna korrekt färgåtergivning för att spara ström (och reducera värmeutveckling), om det inte är en ordentlig skillnad. Gränsen för detta är 50% för min del.