Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Dracc
Noctua gör bra grejer. Det kostar extra, men jag skulle säga att det är värt de små kronor som skiljer.

Jag rekommenderar
inte Noctua för deras fläktar är dyra och är inte bättre utan ändå något sämre än motsvarande rpm fläkt från Scythe Gentle Typhoon. Jag har testat båda och kan därför säga att Noctua är sämre.
Noctua har utvecklat sina fläktar till PWMfläktar men deras tidigare NF-P12 som inte är PWM är bra på att kyla men har för hög startvolt vilket gör att du aldrig kan få dem riktigt tysta men dom kyler bra.
Det är svårt att få både bra kylning och låg ljudnivå men det är möjligt. Det finns "forskning" gjord hos silentpcreview som säger att vid låga ljudnivåer så kommer 2 fläktar på ex 500rpm låta mindre än 1 fläkt på 1000rpm men ändå kyla lika mycket som 1 fläkt på 1000rpm.
http://www.silentpcreview.com/forums...hp?f=9&t=19297
Bästa fläktarna är helt klart Scythe Gentle Typhoon p.g.a. topbetyg på ljudnivå från silentpcreview.com. Dock så bör man veta att det kan uppstå en högfrekvenston från fläktarna när man undervoltar dom fläktar som har standardrpm på över 1000rpm ner under 1000rpm. Jag kan bekfräfta från egen erfarenhet att 800rpmfläktarna är supertysta
och att fläkten på 1150rpm har en liten högfrekvenston som uppstår när jag undervoltar den under 1000rpm.
Citat:
fermia
Knattrande HDD är ju lätt att fixa..SSD som systemdisk och mekanisk som lagring..
Äldre fläktar som gnisslar osv fixar man lätt med lite symaskins olja..
Frågan är om det är värt besväret när man kan få en ny bättre fläkt för 100-120kr/st? Det är ju värt om fläkten man köpte för 4år sedan fortfarande är bland de bästa, ex Nexus real silent.
Citat:
MrEmme
Sant! Själv tycker jag att det svåraste är balansgången mellan ett tyst chassi och ett välkylt chassi! Jag är nöjd med chassit jag har idag då det stänger in ljudet från komponenterna. Tyvärr blir komponenterna därför väldigt varma...
Det är alltid en avvägning men det går helt klart att få välkyld dator som är tyst, men man måste arbeta mycket för det. Tysta bra fläktar finns i Scythe GT och Nexus Real Silent som också är billiga. Därutöver behövs antingen fläktlöst eller extremt tyst nätagg och grafikkort och slutligen tyst hårddisk som inte är hårdmonterad (upphängd på något vis) för att slippa vibrationer. Fläktarna behöver nog också vara monterade med gummidistanser.
Citat:
excepto
Scythe Gentle Typhoon är bra,
här kan du hitta alla olika fläktar.
Håller med men jag skulle vilja tillägga att det är bra om man köper den hastighet man kommer köra fläktarna i. Jag har både 800rpm och 1150rpm och den på 1150rpm tenderar att ge ifrån sig ett pipande ljud när jag undervoltar med fanexpert 2. Då jag tycker fläktarna är tysta först vid 800rpm så skulle jag rekommendera den varianten.